كسایی درباره تفاوت ضبط تازه‌اش از ردیف سه تار وآواز با آنچه كه چهل سال قبل در رادیو اصفهان ارائه می‌شد، ‌گفت: طبیعی است كه...
 استاد حسن كسایی، موسیقی شناس و نوازنده نی به زودی آثاری تازه خود را عرضه عمومی خواهد كرد
 كه مهمترین آن ردیف موسیقی ایرانی با سه‌تار و آواز و نی خواهد بود.
استاد حسن كسایی ضمن اشاره به كارهایی كه در چند سال اخیر انجام داده گفت: ردیف موسیقی باید ارائه كننده هسته مركزی هر دستگاه باشد و اضافه كردن و شاخ و برگ دادن به آن كار درستی نیست و این كه بعضی‌ها با شاخه شاخه كردن یك گوشه و استفاده از اشعاری با اوزان مختلف در صدد اضافه كردن گوشه‌هایی به ردیف اند، چندان با روح موسیقی ایرانی و ردیف سازگار نیست و استادانی چون درویش‌خان، صبا و نی داود هم همین گونه می اندیشیدند.
وی در توجیه دیدگاه خود درباره ردیف گفت: در دوره قاجار وقتی شما می‌خواستید به وكیلی یا وزیری نامه‌ای بنویسید، می نوشتید حضرت مستطاب، جلالت مآب، اعظم واجل و بسیاری القاب دیگر را ردیف می كردید تا دو خط نامه بنویسید، اما امروزه می‌نویسید جناب آقای وزیر و حرفتان را در آن می‌زنید. ردیف موسیقی هم همین است و باید حشو و زوائد آن پیراسته گردد.
وی درباره برخی دیدگاه‌ها درباره ردیف موسیقی گفت: متاسفانه برخی ردیف و ردیف‌خوانی را دكانی برای خود كرده‌اند وبه سركیسه كردن جوانان علاقه‌مند سرگرمند. به این افراد باید از قول سعدی بگویم كه: هنر بیار و زبان‌آوری مكن سعدی
كسایی درباره تفاوت ضبط تازه‌اش از ردیف سه تار وآواز با آنچه كه چهل سال قبل در رادیو اصفهان ارائه می‌شد، ‌گفت: طبیعی است كه دراین چهل سال درك من از موسیقی و ردیف و شعر و نوازندگی و آواز متفاوت با چهل سال قبل است و به همین دلیل این ضرورت را حس كردم كه باید دانسته‌هایم در این زمینه را در یك مجموعه ارائه كنم.
پس از این گفت وگوی كوتاه با استاد كسایی كه در عین سرحالی و سرزندگی سخن می‌گفت، ‌وی ازما خواست كه اطلاعات جزیی درباره كارهای منتشره و در دست انتشارش را با فرزندش در میان بگذاریم و تلفن را به فرزندش محمد جواد كسایی داد.
فرزند استاد كسایی كه پی‌گیر مسائل اجرایی وی است درباره ردیف استاد كسایی گفت: پدر دو ردیف نواخته‌اند كه اولی به صورت سه تار و آواز است كه در 6 سی دی به همراه كتابی كه من تدوینش كرده‌ام تا دو ماه دیگر از سوی انتشارات آوای نوین عرضه عمومی خواهد شد.
ردیف دیگر ، ردیف نی استاد است كه قرار است در چهار سی دی از سوی موسسه نغمه شهر سازمان فرهنگی وهنری شهرداری تهران تا چند ماه دیگر انتشار عمومی یابد.
فرزند استاد كسایی همچنین گفت كه تا دوهفته دیگر كار استاد درباره مولانا با عنوان «قصه‌های عشق مجنون» از سوی موسسه نغمه شهر به بازار موسیقی عرضه خواهد شد. در این كار استاد با گروهی دوازده نفره از سازهای كوبه‌ای همراهی می‌كنند.
به گفته جواد كسایی، دو آلبوم گفت وگوی تار و نی (همنوازی استاد با تار شهرام میرجلالی) و دختر گلفروش (با آواز علی جهاندار و تنظیم مهرداد یزدانی) پیش از این به بازار موسیقی عرضه شده بود.
به گفته وی گفت وگویی دكتر ساسان سپنتا با استاد انجام داده‌اند كه قرار است به زودی در یكی از جراید تخصصی موسیقی منتشر شود. 
 
       
       
 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: www.hamshahrionline.ir