قراردادی حدود 5 سال پیش در زمان شهرداری گذشته با پرویز تناولی منعقد شده بود و بر مبنای آن قرار شد كه منزل این هنرمند برای تبدیل به خانه-موزه خریداری شود كه این قرارداد...
 مدیر امور هنرهای تجسمی و موزه‌های سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، اعتراض اخیر «پرویز تناولی» را نسبت به برپایی نمایشگاه آثارش، تنها یك گله‌مندی خواند و آن را فاقد وجاهت قانونی دانست.  
مجتبی آقایی مدیر دفتر هنرهای تجسمی و امور موزه‌های سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران  اعتراض اخیر پرویز تناولی را نسبت به برپایی نمایشگاه آثارش، تنها گله‌مندی خواند و آن را فاقد وجاهت قانونی دانست.
*مالكیت آثار خریداری شده تناولی، در اختیار شهرداری است
وی درباره ماجرای خانه موزه تناولی و خرید آثار این هنرمند مجسمه‌ساز به فارس گفت: قراردادی حدود 5 سال پیش در زمان شهرداری گذشته با پرویز تناولی منعقد شده بود و بر مبنای آن قرار شد كه منزل این هنرمند برای تبدیل به خانه-موزه خریداری شود كه این قرارداد در دو بخش منعقد شده است بخش اول آن مربوط به خرید آثار این هنرمند است و بخش دوم به خرید منزل شخصی ایشان مربوط است كه خرید آثار انجام شده و وجه آن نیز كاملاً پرداخت شده است، بنابراین مالكیت این آثار در اختیار شهرداری و سازمان فرهنگی و هنری است.
*مبلغ باقی‌مانده از خرید خانه تناولی به قیمت روز پرداخت می‌شود
آقایی درباره بخش دوم این قرارداد مبنی بر خرید خانه پرویز تناولی هم گفت: در بخش دوم قرارداد مبنی بر خرید منزل این هنرمند، تنها بخشی از این مبلغ پرداخت شده است و بخش دیگر آن به دلیل پاره‌ای از مسائل و مشكلات پرداخت نشده است كه با توجه به اختلاف قیمت مسكن از چند سال گذشته تا امروز، شهرداری قصد دارد كه مابه‌التفاوت مبلغ پرداخت نشده را به قیمت روز به این هنرمند پرداخت كند كه امیدواریم به این ترتیب این مسئله از طریق مذاكرات مستقیم و یا مسائل حقوقی هر چه زودتر به نتیجه برسد.
آقایی سرپرست موزه هنرهای دینی امام علی(ع) در ادامه گفت: من به عنوان هنرمند به او حق می‌دهم كه مایل است هر چه زودتر خانه او به موزه‌ دائمی آثارش تبدیل شود. اما طبق مذاكراتی كه اخیراً مسئولین سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با این هنرمند داشتند، ایشان در جریان برپایی نمایشگاه آثارش بود و نه تنها مخالفتی نداشت، بلكه برای رسیدن به حقوق قانونی خود نیز اعلام آمادگی كردند.
*شهرداری مایل به انبار كردن آثار هنرمندان نیست
وی برپایی این نمایشگاه را از سوی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، ابراز حسن نیت مسئولین آن دانست و افزود: شهرداری تهران مایل نیست كه این آثار ارزشمند را انبار كند و مردم كه صاحبان اصلی این سرمایه هستند نیز دوست دارند كه این آثار را از نزدیك ببینند بنابراین برپایی این نمایشگاه می‌تواند این آثار را از حالت موزه‌ای خارج كند و مردمی كه مایل به دیدن این آثار هستند از نزدیك بتوانند سرمایه گرانقدری را كه متعلق به خودشان است ببینند.
آقایی تصریح كرد: تأكید شهرداری تهران برای برپایی این نمایشگاه می‌تواند پروژه مسكوت تبدیل خانه این هنرمند به موزه را دوباره به جریان بیاندازد و احیاء كند.
*آثار صدمه دیده تناولی، به وسیله شاگردانش مرمت می‌شود
آقایی با اشاره به محل نگهداری این آثار گفت: این آثار تا پیش از برپایی نمایشگاه در فرهنگسرای خاوران نگهداری می‌شد كه به دلیل سنگینی به برخی از این آثار صدمات مختصری وارد شده بود و استاد تناولی نیز با آگاهی از این موضوع، چند نفر از شاگردانش را برای مرمت این آثار به سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران معرفی كردند.
این هنرمند عكاس در ادامه گفت: در این نمایشگاه حدود 54 اثر در قالب نقاشی و مجسمه‌های بزرگ وكوچك به نمایش درآمده است و حدود 5 اثر نیز در حال مرمت است.
*خانه-موزه‌ها می‌توانند یك نهاد فرهنگی فعال و مولد باشند
وی با بیان این كه این خانه-موزه‌ها تنها كاركرد موزه‌ای نخواهد داشت افزود: خانه‌-موزه‌ها می‌تواند تبدیل به یك نهاد فرهنگی فعال و مولد شود و همچنین محلی برای تبادل نظر و تجربیات نسل‌های قدیم و جدید هنری باشد.
سرپرست موزه هنرهای دینی امام علی (ع) در ادامه اظهار داشت: تهران به دلیل مركزیت فرهنگی، هنری، سیاسی، علمی و ... چهر‌ه‌های فاخر بسیاری را در حوزه‌های مختلف دارد و این رویكرد شهرداری تهران است كه از طریق شناسایی مفاخر علوم مختلف بتواند منازل این مفاخر علمی و هنری را ساماندهی كند كه هم‌اكنون ما درحال شناسایی این موارد هستیم كه بتوانیم یكی پس از دیگری آنها را ساماندهی كنیم.
 
 
 
 
 
 
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع خبرگزاری فارس