10 حقیقت جالب در مورد پیکاسو به مناسبت روز جهانی هنرمند! + عکس
شهرت پیکاسو باعث می‌شد دختران زیادی به او ابراز علاقه کنند. دختران بسیار زیادی با او رابطه داشتند که تنها به معرفی کوتاه آنها اکتفا می‌کنیم

حقایق باورنکردنی در مورد پیکاسو

پابلو روییس ای پیکاسو متولد ۲۵ اکتبر ۱۸۸۱ و درگذشته ۸ آوریل ۱۹۷۳، نقاش، شاعر، طراح صحنه، پیکرتراش، گراورساز و سرامیک کار اسپانیایی و یکی از برترین و تأثیرگذارترین هنرمندان سده ۲۰ میلادی بود. پیکاسو کنار خلاقیت و نبوغی که داشت، پیکاسو مردی عجیب بود که مباحث زیادی در موردش مطرح می‌شد. بسیاری معتقدند همین مسائل بود که او را معروف ساخت. پیکاسو به دلیل جستجوگری، نوآوری، پرکاری و اثرگذاری بر معاصران، یکی از مهم‌ ترین هنرمندان سده بیستم به‌شمار می‌آید و 25 اکتبر سالروز تولد او، روز جهانی هنرمند نام گذاری شده ست. به این بهانه حقایقی از زندگی پیکاسو را بری شما گردآوری نموده ایم. با ما همراه باشید

اسم کامل پیکاسو از 23 کلمه تشکیل شده

اسم کامل پیکاسو عبارت است از: پابلو دیگو خوزه فرانسیسکو دپائولا یوان نپوموسنو ماریا دلاس رمدیوس سیپریانو دلاسانتیزیما ترینیداد مارتیر پاتریک کلیتو رویزی پیکاسو (Pablo Diego José Francisco de Paula Juan Nepomuceno María de los Remedios Cipriano de la Santísima Trinidad Martyr Patricio Clito Ruíz y Picasso). اسم او از نامهای چند قدیس و خویشاوندانش گرفته شده است. اسم "پیکاسو" در حقیقت از مادرش گرفته شده است، ماریا پیکاسو لوپز. نام پدرش خوزه رویز بلاسکو است.

بیشتر بدانید : آثاری از پابلو پیکاسو که تا به حال ندیده اید + تصاویر

هنگام تولد قابله اش فکر کرده او مرده است

 پیکاسو هنگام تولد چنان نحیف بود که قابله فکر کرده بود او مرده است و او را روی میز گذاشته بود تا به مادرش نشان دهد. عموی او که دکتر بود جانش را نجات می‌دهد، خودش می‌گوید:

عمویم در آن زمان عادت داشت سیگار برگ بکشد، وقتی من به دنیا آمدم و روی میز گذاشته بودنم او پکی به سیگارش زد و دودش را به سمت من فرستاد و من فورا چهره ام درهم کشیده شد و شروع  به گریه کردم.

پیکاسو,کوبیسم,زندگی پیکاسو,بچگی پیکاسو
عکس  پیکاسو در  4 سالگی

 اولین کلمه ای که پیکاسو به زبان راند، مداد بود

به نظر پیکاسو ذاتا هنرمند به دنیا آمده بود. اولین کلمه ای که او توانست ادا کند " piz " بود که کوتاه شده " lápiz " می‌باشد که در اسپانیایی به معنی مداد است. پدر او، رویز، که هنرمند و پروفسور هنری بود از 7 سالگی رسما به او هنر تدریس می‌کرد. در 13 سالگی پدرش تصمیم گرفت که نقاشی را کنار بگذارد چون پیکاسو از او جلو زده بود.

اولین نقاشی پیکاسو

در سن 9 سالگی که هنوز از لحاظ جسمی‌ هم ضعیف بود او اولین نقاشی اش را تکمیل کرد: Le picador ، تصویر مردیست سوار بر اسب در میدان گاوبازی.

پیکاسو,کوبیسم,زندگی پیکاسو,نقاشی های پیکاسو
نقاشی پیکاسو در 9 سالگی

اولین نقاشی مهم او که کاری آکادمیک به شمار می‌آمد "اولین عشای ربانی" ( First Communion1896) بود که مادر، پدر و خواهر کوچکترش را که در مقابل کشیشی زانو زده اند به تصویر کشیده است. او این کار را در 15 سالگی انجام داده است.

پیکاسو,کوبیسم,زندگی پیکاسو,نقاشی های پیکاسو
اولین عشای ربانی نقاشی پیکاسو در 15 سالگی

پیکاسو دانش آموز بدی بود

شکی نیست که پیکاسو واقعا نابغه بوده است. از لحاظ هنری چند سال از همکلاسی هایش که همگی 5 تا 6 سال از او بزرگتر بودند جلوتر بود. اما او از اینکه مجبورش کنند کاری را انجام دهد بسیار متنفر بود و به خاطر نافرمانی بارها در مدرسه حبس می‌شد تا تنبیه شود. خودش می‌گوید: " چون دانش آموز بدی بودم مرا توی یک سلول کوچک با دیوارهای رنگ پریده و یک نیمکت حبسم می‌کردند. من آنجا را دوست داشتم چون همراه خودم تخته نقاشی می‌بردم و دایم نقاشی می‌کردم. می‌توانستم برای ابد آنجا بمانم و بی وقفه نقاشی کنم".

اولین کار رسمی‌ پیکاسو

پیکاسو اولین قرار داد رسمی‌ خود را در پاریس با دلال هنری پیر مناک (Pere Menach) امضاء کرد و قرار شد حقوقی برابر با 50 فرانک در ماه (نزدیک به 750 دلار امروزی) دریافت کند.

آیا پیکاسو مونالیزا را دزدیده است؟

حقیقتا نه، اما در سال 1911 وقتی تابلوی مونالیزا از موزه لوور دزدیده شد پلیس به سراغ دوست شاعر پیکاسو به نام گیلامه آپولیانیر (Guillaume Apollinaire) رفت و او انگشت اتهام را به سمت پیکاسو گرفت. بنابراین پلیس پیکاسو را برای بازجویی بازداشت کرد اما هردوی آنها بعدا آزاد شدند.

کوبیسم : مملو از مکعب های کوچک

در 1909 پیکاسو و هنرمند فرانسوی، جورج براک  نهضتی هنری به نام کوبیسم به راه انداختند. در حقیقت برای اولین بار منتقد هنری فرانسوی لوییس واکسلس (Louis Vauxcelles) بود که این سبک را "مکعبهای عجیب" یا کوبیسم خواند.

پیکاسو,کوبیسم,زندگی پیکاسو,نقاشی های پیکاسو
پیکاسو بنیان گذار سبک کوبیسم

 پیکاسو فرد خوشگذرانی بود

شهرت پیکاسو باعث می‌شد دختران زیادی به او ابراز علاقه کنند. دختران بسیار زیادی با او رابطه داشتند که تنها به معرفی کوتاه آنها اکتفا می‌کنیم:

فرنانده الیوویر ( اولین عشق پیکاسو، این دختر 18 ساله و پیکاسو 23 ساله بود)
مارسل همبرت آکا اوا خوئل (27 ساله، پیکاسو 31 ساله)
گابی لسپیناس (پیکاسو 34 ساله بود اما از سن این دختر اطلاعاتی در دست نیست فقط می‌دانیم جوان بوده است)
اولگا خوخولوا (اولین همسر پیکاسو؛ زمان آشنایی پیکاسو 36 ساله و اولگا 26 ساله بود)
ماری ترزا والتر (17 ساله، پیکاسو 46 ساله)
دورا مار (29 ساله، پیکاسو 55 ساله)
Françoise Gilot ( 21 ساله و پیکاسو 61 ساله)
جنویو لاپورته (Geneviève Laporte) ، او 25 ساله بود و پیکاسو 70 سال سن داشت، این دختر از مدلهای فرانسوی بود که برای پیکاسو کار می‌کرد.
ژاکلین روک (Jacqueline Roque)، همسر دوم پیکاسو، 27 ساله و پیکاسو 79 ساله بود.

Le Rêve (رویا) ، پابلو پیکاسو، 1932

ماریا ترزا والتر مدل پیکاسو در نقاشی Le Rêve بود. در سال 2006 استیو وین از مالکین کازینو راضی شد این نقاشی را به قیمت 139 میلیون دلار بفروشد اما روز قبل از تحویل بطور اتفاقی آرنجش را روی آن گذاشت و آن را پاره کرد!

پیکاسو,کوبیسم,زندگی پیکاسو,نقاشی های پیکاسو,ماریا ترزا
نقاشی ماریا ترزا اثر پیکاسو

بیشتر بدانید : دخترانی که پیکاسو به گریه انداخته بود + تصاویر

 اتومبیل پیکاسو

 البته این دقیقا همان اتومبیل نیست!  یک مکانیک 44 ساله به نام اندی ساندر اهل انگلیس با صرف 6 ماه وقت اتومبیل ژیان خود را با الهام از سبک کوبیسم پیکاسو به این شکل درآورد!
 

پیکاسو,کوبیسم,زندگی پیکاسو,نقاشی های پیکاسو,اتومبیل پیکاسو
اتومبیل پیکاسو

تابلوی گرانیکا

گرانیکا اثر پیکاسو 1937. این اثر توسط لنا گیسک (Lena Gieseke) در 2008 به صورت سه بعدی درآورده شد.

پیکاسو,کوبیسم,زندگی پیکاسو,نقاشی های پیکاسو,گرانیکا
تابلوی گرانیکا

 

بیشتر بدانید : نگاهی به بعد اروتیک و جسمانی در آثار پیکاسو + حضور معشوقه های وی در تابلوهایش

بیشتر بدانید : گزارش تصویری: وقتی نقاشی های پیکاسو تبدیل به مجسمه های سه بعدی می شوند

بیشتر بدانید : فاش شدن راز تصویر زنی که زیر شاهکار پیکاسو پنهان شده بود

بیشتر بدانید : تابلوهای پیكاسو در اسپانیا (گزارش تصویری)


تهیه و ترجمه: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ