نقاشی های بی نظیر از مریم مقدس در دوره رنسانس + عکس
مریم مقدس را بسیاری از هنرمندان بزرگ نقاشی با توجه به سبک و نگاه خاص خود تصویر کرده‌اند

مریم مقدس در نقاشی های رنسانس

موضوعات مذهبی همواره دستمایه‌ی کار هنرمندان مختلف در ادوار مختلف تاریخی بوده و هنوز هم هست. طبق یک نظریه‌ای گفته می‌شود که هنر اساسا زاییده‌ی مذهب است و در ابتدا هنر در خدمت اهداف مذهبی بوده است. تاریخ هنر هم نشان داده که با در برهه‌هایی بدون حمایت مذهب نمی‌توانسته به جلو حرکت کند. این حمایت یا معنوی بوده یا در بیشتر موارد مادی. جدا از این‌ها هم خود موضوعات مذهبی جذابیت‌های زیادی برای هنرمندان دارد. در این میان حضور پررنگ برخی زنان مذهبی در آثار نقاشی جای تامل دارد.

مریم مقدس در نقاشی ها
تابلوی مریم عذرا اثر لئوناردو داوینچی

به گزارش سیمرغ، اگر نگوییم مریم مقدس را مشهورترین زن تاریخ است، بی‌شک یکی از مشهورترین‌هاست که به‌واسطه‌ی نقشی که در یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین قصه‌های دینی دارد، مورد توجه دو دین بزرگ مسیحیت و اسلام قرار گرفته است. مریم به خاطر جایگاهی که در مسیحیت دارد، یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های این دین است. متولیان مسیحیت هم بر این نکته تاکید داشته‌اند. مریم مقدس را بسیاری از هنرمندان بزرگ نقاشی با توجه به سبک و نگاه خاص خود تصویر کرده‌اند. در بیشتر این آثار، مریم همواره در قامت مادر به تصویر کشیده شده که عیسای کودک را در آغوش دارد. در ادامه تعدادی از این شاهکارهای نقاشی را می‌بینید.

مریم مقدس در نقاشی ها
مریم و کودک اثر دوچو

«مریم و کودک» نام اثری است از نقاش ایتالیایی دوچو دی بوانینسه (۱۲۶۰، ۱۲۵۵ - ۱۳۱۹، ۱۳۱۸ میلادی)، بی شک یکی از نادرترین و با ارزش‌ترین شاهکارهای قرن چهاردهم میلادی و سالهای آغازین رنسانس در اروپاست. در این اثر که با لعابی از طلا بر روی قابی چوبی کشیده شده، مریم مقدس، عیسی مسیح را که کودکی بیش نیست، در آغوش گرفته و با چهره‌ای معصوم به رو برو خیره شده‌است.

مریم مقدس در نقاشی ها
مریم در میان چمنزار اثر جووانی بلینی

جووانی بلینی (۱۴۳۰ درگذشته ۲۹ نوامبر ۱۵۱۶) نقاش ایتالیایی دوره‌ی رنسانس بود. او با کاربست رنگ‌های شفاف و درخشنده مکتب ونیز را متحول کرد و به سوی آثاری دلفریب و رنگین سوق داد. «مریم در میان چمنزار» اثری است که او از مریم مقدس و درحالی‌که عیسی را در آغوش دارد، خلق کرده است. کادر این اثر، بر خلاف بیشتر تابلوهای مریم و کودک مستطیلی افقی است.

مریم مقدس در نقاشی ها
مریم عذرا با کشیش وان در پال اثر یان وان آیک

یان وان آیک یا یوهانس دی آیک، نقاش فلاندری، یکی از بهترین نقاشان سده‌ی ۱۵ میلادی در اروپای شمالی و یکی از نوابغ نقاشی تاریخ بود. صنعت رنگ‌آمیزی بی‌مانند یان وان آیک در تابلوی مریم عذرا با کشیش وان در پال که در سال ۱۴۳۶ آفریده شد، آشکارا دیده می شود. نبوغ او در صنعت رنگ‌آمیزی را در یکی از مشهورترین آثار او که اتفاقا در مورد مریم مقدس است و عنوان «مریم عذرا با کشیش وان در پال» دارد را می‌توان دید.

مریم مقدس در نقاشی ها
مریم عذرا در کنار صخره ها اثر لئوناردو داوینچی

لئوناردو داوینچی را بی‌شک باید یکی از نوابغ تمام دوران نامید. آثار بسیاری از خود برجا نهاد که هرکدام را باید از شاهکارهای تمام دوران دانست. او چندین تابلو با موضوعات مذهبی و علی‌الخصوص مریم مقدس و عیسی را کار کرده است. یکی از معروف‌ترین آثار او بانوی صخره‌هاست که در دو نسخه کشیده شده. این اثر، ملاقات عیسی مسیح در کودکی را با یحیی تعمید دهنده در جریان گریز به مصر به تصویر کشیده‌است. در این اثر، مریم مقدس در حالی که در مرکز تصویر قرار گرفته‌است یحیی را به سمت عیسی مسیح راهنمایی می‌کند، عیسی تقریباً در مرکز تصویر روی زمین نشسته‌است و با اشاره دست به یحیی برکت می‌دهد و روح القدس در هیبت یک دختر، در گوشه‌ای شاهد این ماجراست.

بیشتر بدانید : زنان مرموز تابلوهای داوینچی+ عکس

مریم مقدس در نقاشی ها
عیسی در آغوش حضرت مریم اثر مازاتچو

مازاتچو ‌(۲۱ دسامبر ۱۴۰۱ - پائیز ۱۴۲۸) یکی از نقاشان اهل ایتالیا بود وی را به عنوان بزرگترین نقاش دوره کواتروچنتو در دوران رنسانس ایتالیایی می‌دانند. او نیز تابلویی با محوریت مریم مادر که عیسای کودک را در آغوش دارد، خلق کرده است.

مریم مقدس در نقاشی ها
مریم نشسته بر سریر اثر جیوتو

«مریم نشسته بر سریر» نام اثری است که جوتو مهمترین نقاش ایتالیایی قرن ۱۴ میلادی کشیده است. در این اثر هنوز شاهد نقش‌مایه‌های قرون وسطایی هستیم، از جمله هاله تخت اطراف سر قدیسین، و بزرگتر بودن پیکر مریم و کودک نسبت به دیگران، رنگ‌های طلایی و گرم، و قرینه‌ی کامل اثر و اجزای آن.

مریم مقدس در نقاشی ها
مریم در میان چمنزار اثر رافائل

رافائل دیگر نابغه‌ی دوره‌ی رنسانس ایتالیا هم اثری دارد که همانند بلینی، «مریم در میان چمنزار» نامیده می‌شود. رافائل، از مشهور‌ترین هنرمند دوره‌ی رنسانس پیشرفته است. او با آنکه شدیداً تحت تاثیر لئوناردو داوینچی و میکلانژ بود، سبک خاصی پدید آورد که آرمان‌های هنر رنسانس پیشرفته را به روشنی بیان می‌کند.

مریم مقدس در نقاشی ها
مریم سیاه پوست اثر هنرمند ناشناس

یکی از عجیب‌ترین و جالب‌ترین آثار نقاشی‌ای که از مریم مقدس کشیده شده است، تابلویی است که هنرمندی ناشناس آن را خلق کرده. در این تابلو ما برخلاف تمام تصاویری که از مریم دیده‌ایم، وی در قامت یک زن سیاهپوست که عیسای سیاهپوست را در آغوش دارد، تصویر شده است.

در کتاب های مقدس مسیحیان برای چهره و ظاهر حضرت مسیح و مریم  ویژگی های بر شمرده شده است که, بر روی نقاشان مختلف تاثیرات خود را بر جای نهاده, و شاید به سبب همین امر باشد که علی رغم بسیاری از تفاوت ها در پردازش طرح و ترکیب بندی ها در آثار نقاشان مختلف, چهره ی حضرت مریم در همه نقاشی ها بسیار به هم شبیه می باشد و از سویی دیگر, از آنجا که در دوره رنسانس هنوز نقاشان وابستگی خود را به کلیسا از دست نداده بودند, و هنر همچنان در خدمت مذهب بود, نقاشان برای تصویر چهره ی زن در آثارشان, به سراغ مریم مقدس می رفته اند.

نقاشی مریم مقدس
"مریم مقدس و کودک" اثر پینتوریکیو

این تابلو نقاشی در سال ۱۹۹۰ از یک خانه شخصی ربوده شد و پس از آن هیچ اطلاعاتی از محل نگهداری آن یافت نشد.

"آلبرتو بونیسولی"‌ ـ وزیر فرهنگ و میراث ایتالیا ـ بیان کرد: "بازگشت این اثر باعث خرسندی من است،؛ چرا که بخشی از میراث فرهنگی این کشور به خانه بازگشته است."

"برناردینو دی بتو" نقش ایتالیایی است‌ که به دلیل جثه کوچکش بیشتر با نام "پینتوریکیو" به معنای نقاش کوچک شناخته می‌شود. "پینتوریکیو" به عنوان دستیار "پیترو پروجینو" در خلق فرسکو کلیسای "سیستین"‌ همکاری داشت. "پینتوریکیو" بعدها فرسکوهای خودش را در شش اتاق که حالا به عنوان بخشی از کتاب‌خانه‌ واتیکان شناخته می‌شود، خلق کرد. پنج نقاشی از شش نقاشی خلق شده هنوز هم قابل مشاهده هستند.

نقاشی مریم مقدس
عزاداری سه مریم بر مسیح مرده اثر آنیباله کاراچی

 

بیشتر بدانید : نقاشی مریم مقدس و مسیح در شهر رم (+عکس)

بیشتر بدانید : نقاشی 300 میلیون دلاری میکل‌آنژ پشت مبل پیدا شد!! (+عکس)

بیشتر بدانید : شاهکارهای نقاشی هنرمندان بزرگ جهان+تصاویر

بیشتر بدانید : شباهت چهره زنان در نقاشی های معروف دوره رنسانس + تصاویر آثار

 

تهیه و تدوین: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ