یک زخم را چه طور باید درمان کرد تا جای آن بهتر و سریعتر خوب شود؟
زمین خورده اید و پوست سر زانوی تان کنده شده است؟ باید با دامن یا شلورتان خداحافظی کنید؟

آیا می‌دانید که چه طور باید جلوی پیدایش جای زخم را گرفت؟

چند توصیه برای تان داریم که اجازه ندهد، این جراحت تبدیل به یک جای زخم زشت و بدشکل بشود.

برای درمان سریعتر و بهتر جای زخم چه باید کرد؟

قبل از هر چیز حواستان باشد که زخم را با آب و صابون به خوبی بشویید. اگر با یک چیز کثیف بریده یا مجروح شده اید، علاوه بر شستشو، باید با محلول ضد عفونی کننده، جراحت را ضد عفونی هم بکنید.

تمام خرده ها مانند شن یا گرد و خاک را از قسمت زخم شده، بیرون بیاورید. این کار مانع از باقی ماندن جای زخم و شکل گرفتن، "خالکوبی" می‌شود.

با یک پانسمان غیر قابل نفوذ و نچسب، و از جنس پلاستیک شفاف، زخم را بپوشانید. هدف از این کار چیست؟ این کار زخم را در رطوبت کافی نگه می‌دارد و مانع از شکل گیری جای زخم می‌شود. به هیچ وجه نگذارید، زخم تان در هوای آزاد خشک شود.

پانسمان را حداقل 48 ساعت سر جایش نگه دارید. اگر زودتر آن را بردارید، سلول هایی که در حال تولید مجدد بوده اند، کنده خواهند شد.


جای زخم چه طور بهبود می‌یابد؟

اثر زخم، فرآیند طبیعی بدن ما برای تولید مجدد و بازسازی است. زمانی که دِرِم، که زیر سطح پوست واقع شده، آسیب می‌بیند، بدن فیبرهای کُلاژن تولید می‌کند، کلاژن نوعی پروتئین است. این پروتئین زخم و اپیدرم را پر می‌کند، و اپیدرم (سطح پوست) می‌تواند مجدداً خود را بسازد و ترمیم شود.

برای کمک کردن به این فرآیند، کرم های کلاژن دار یا اسید هیالورونیک در داروخانه ها در دسترس هستند، می‌توان این داروها را روی سطح زخم، زیر پانسمان بمالید. این مواد ترمیم دِرِم و در نتیجه اپیدرم را سرعت می‌بخشند.


همۀ ما در مقابل زخم ها مثل هم نیستیم...

همۀ ما چند "زخم کاری" داریم که خاطرات کودکی را برای مان زنده می‌کنند. آیا ثمرۀ چندین بار زمین خوردن مان هستند؟
پوست های جوان، اثر زخم را مشخص تر نمایش می‌دهند.
در بین افراد سالخورده، جای زخم ها کمتر آشکار اند، اما فرآیند التیام زخم در بین آنها کندتر است. حتی احتمال مزمن شدن برخی از جراحت ها هم در میان آنها وجود دارد.
آسیایی ها یا آفریقایی ها اثر زخم های شان آشکارتر است، زیرا تعداد رنگ دانه های موجود در پوست آنها بیشتر است و جای زخم را پر رنگ تر نشان می‌دهد.

در قسمت هایی از بدن که اغلب در حرکت هستند، مثل پشت، جای زخم بزرگتر می‌شود زیرا لبه های زخم مدام در حال کشیده شدن هستند.
هر چه جراحت تمیزتر شود، جای زخم بهتر بهبود می‌یابد. جراحتی که به علت سقوط ایجاد شده، بیشتر از یک بریدگی توسط چاقو یا جراحت پس از عمل، اثر باقی خواهد گذاشت.


جای زخم را چه طور می‌توان کمرنگ کرد؟
زخم,جای زخم

به محض ایجاد جراحت، چند اقدام مهم می‌توانند ظاهر نهایی را بهبود ببخشند:

  • تا زمانی که قرمزی روی پوست باقی است، از قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب کنید. اگر در معرض نور آفتاب قرار بگیرید، جراحت رنگ دانه ها را به خود می‌گیرد و رنگی می‌شود.

  • اگر زخم محکم و سخت به نظر می‌رسد، برای نرم کردن، ماساژش دهید.

  • اگر زخم قوزدار و محدب است، صفحه های متراکم شیشه را روی آن بمالید تا صاف شود، این صفحه ها در داروخانه ها در دسترس هستند. متخصص پوست تان هم می‌تواند کرم کورتیزون را برای شما تجویز کند، این کرم تکثیر سلول ها را متوقف می‌کند.


آیا می‌توان جای زخم ها را به طور کلی "ناپدید کرد"؟

روش های متعددی برای کاهش جای زخم، تکامل یافته اند.
در میان آنها، از تزریق کلاژن برای پر کردن زخم هایی که حفره مانند هستند، و پس از جوش ظاهر می‌شوند، می‌توان نام برد. همچنین استفاده از لیزر یا پیلینگ  که لایه های رویی پوست را برمی‌دارند، از دیگر تکنیک ها محسوب می‌شوند. با این حال به نتیجه ای معجزه آسا امید نداشته باشید. ضمناً احتمال بیشتر به چشم آمدن زخم از قبل را هم نادیده نگیرید.

قبل از اینکه وارد هر یک از این فرآیندهای گران قیمت بشوید، فواید و عوارض آن را با هم سبک و سنگین کنید: آیا واقعآً به آن نیاز دارید؟ برای این که یک زخم  آنچه که واقعآً هست بشود و شکل حقیقی خود را نشان دهد، باید یک سال صبر کنید.

قبل از هر چیز، یک زخم بسیار زشت می‌تواند تا سال های سال، ناپیدا بماند! بنابراین امیدوار بمانید و خود را به صبر و تحمل مجهز کنید!
 

بیشتر بدانید : تسریع در بهبود زخم با تغذیه مناسب

بیشتر بدانید : تغذیه درمانی برای بهبود زخم ها و لک های تیره دوران بارداری

بیشتر بدانید : ترمیم زخم ها با لیزر چه مزایا و معایبی دارد

بیشتر بدانید : خوراکی مفید برای بهبود زخم


تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ