آنچه که باید در مورد واریس بدانیم
شاید این تصور در بسیاری از ما وجود داشته باشد که واریس تنها در افرادی که پا به سن گذاشته اند، دیده می شود. اما چنین تصوری درست نیست و دلایل زیادی موجب ایجاد واریس می شوند که در این مطلب به ذکر آنها می پردازیم

نکات مهم در مورد واریس

آنچه مسلم است ژنتیک، محیط و سبک زندگی همگی از عواملی هستند که سبب شکل گیری واریس می شوند. اگر علاقمند هستید که اطلاعات بیشتری در این ارتباط بدست آورید، تا انتهای این گفتار با ما همراه باشید.

 

واریس موروثی است

خبر خوبی نیست اما اگر والدین، پدربزرگ و یا مادربزرگ تان واریس دارند، احتمال شکل گیری آن در شما نیز افزایش پیدا می کند. دکتر «لوئیس ناوارو» در این باره می گوید: “به دلیل ضعف موجود در دیواره های رگ ها و قابلیت انتقال آن، این عارضه جنبه موروثی پیدا می کند.”

 

تقریبا نیمی از جمعیت از واریس رنج می برند

آمار ارائه شده از طریق انجمن سلامت زنان در آمریکا نشان داده که در بیش از ۵۰ درصد از زنان و ۴۰ درصد از مردان واریس دیده می شود.

 

زنان ۲۰ برابر بیشتر از مردان به واریس دچار می شوند

خبر خوبی برای زنان نیست اما دکتر ناوارو بر این باور است که واریس در زنان تا حدود ۲۰ برابر بیش از مردان دیده می شود.

 

قابلیت درمان خانگی وجود ندارد

دکتر «ناوارو» می گوید تصور نادرستی است که گمان کنید تنها با برخی از کرم ها قادر به درمان واریس در منزل خواهید بود. تنها راهکار درمان واریس، راهکارهای حرفه ای است.

 

درمان های زود هنگام و در ابتدای ابتلا، توصیه می شوند

هر چه سریع تر برای درمان واریس اقدام کنید نتایج بهتری را بدست خواهید آورد. اگر نشانه های درد در شما وجود دارد، زمان آن فرا رسیده که حتما برای درمان اقدام کنید. می توانید با یک متخصص پوست یا واریس در این ارتباط مشورت هایی را انجام دهید.

 

ممکن است با درد همراه باشد

متاسفانه واریس تنها با درمان های زیبایی همراه نیست و گاهی درد فراوانی را نیز به همراه دارد. دکتر «ناوارو» نشانه های آن را تورم، سنگینی، ضربان نبضی، انقباض عضلات و درد می داند. اگر به درمان این عارضه مبادرت نکنید، این امکان وجود دارد که به زخم و خونریزی نیز دچار شوید.

 

تغییرات هورمونی می توانند به واریس بیانجامند

در واقع تغییرات هورمونی یکی از دلایلی است که زنان بیشتر به واریس دچار می شوند. از جمله عواملی که به این تغییرات می انجامند قرص های ضدبارداری و خود بارداری هستند. علاوه بر این، زمانیکه وزن تان اضافه می شود، حجم رگ های خونی افزایش پیدا می کند که خود منجر به ایجاد ناآرامی هایی در رگ های خونی می کند. بنابراین به غیر از کشیدن شدن پوست بدن در دوران بارداری، واریس را به فهرست اتفاقات دوران بارداری خود بیافزایید.

 

سبک زندگی نیز موثر است

یکی دیگر از دلایلی که لازم است سبک زندگی سلامتی را در پیش بگیرید، پرهیز از شکل گیری رگ های واریسی است. دکتر «ناوارا» می گوید: “عواملی چون عدم تحرک کافی و فعالیت های بدنی و ورزشی، چاقی، نشستن ها و ایستادن های طولانی که مداوم هم تکرار می شوند از عوامل شکل گیری واریس هستند.”

 

دریچه رگ های ضعیف سبب شکل گیری واریس می شود

در ابتلای به واریس در واقع این دریچه های رگ ها هستند که سبب ایجاد واریس می شوند نه خود رگ. دکتر «ناوارو» در این باره می گوید: “زمانی که دریچه های ضعیف تر به خوبی عمل نمی کنند، خون در مسیر غلط به جریان در می آید. بنابراین، خون به سمت پشت پاها ترشح کرده و در رگ های پا تجمع پیدا می کند.

 

انداختن پاها بر روی هم منجر به شکل گیری واریس نمی شود

باور نادرستی وجود دارد که تصور می شود انداختن پاها بر روی یکدیگر سبب شکل گیری واریس می شود. بر اساس یافته های بدست آمده یکی از مقالات وب سایت webmd.com این نحوه نشستن علت شکل گیری واریس نیست تنها آن را تشدید می کند.

 

 راهکارهای درمان متعددی وجود دارند

بسته به میزان پیشرفت واریس، روش های مختلف درمانی وجود دارد. دکتر «ناوارو» در این باره می گوید: “روش هایی چون «اسکلروتراپی» های بدون درد یا «تزریق درمانی» در این ارتباط وجود دارد.” در واقع مواد شیمیایی نه چندان قوی به سلول های ناکارآمد و یا مویرگ ها تزریق می شود. این پروسه در حدود نیم ساعت به طول می انجامد و راهکاری بدون آسیب است.

 

در موارد پیشرفته تر واریس، دکتر «ناوارا» و سایر پزشکان راهکارهای دیگری همچون Endovenous Laser Ablation را پیشنهاد می کنند که نوعی لیزر درمانی تلقی می شود و در مقایسه با راهکار قبلی پیچیدگی بیشتری دارد. دکتر «ناوارا» می افزاید: “در این روش با استفاده از انرژی لیزر، رگ های اصلی را از داخل می بندند. این روش حدود نیم ساعت و با بی هوشی موضعی و بدون آسیب انجام می پذیرد.”

 

احتمال دارد واریس ها دوباره باز گردند

اگرچه با روش های درمانی برشمرده، رگ های واریسی بهبود پیدا می کنند اما احتمال شکل گیری مجدد آنها وجود دارد چرا که مشکلاتی همچون نشت رگ های خونی، غیرقابل اجتناب هستند. احتمال افزایش واریس ها با بالا رفتن سن بیشتر می شود.

تخمین زده می شود که ۵۰ درصد جمعیت بالای ۵۰ سال آمریکا به واریس مبتلا و درمان های مداوم در آنها گزارش می شود. برای اینکه بتوانید احتمال شکل گیری این واریس ها را کاهش دهید، مانع از افزایش وزن تان شده، مکررا ورزش و فعالیت بدنی داشته باشید و تا آنجا که امکان دارد از نشستن یا ایستادن به مدت طولانی پرهیز کنید.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: rooziato.com