دلیل موی دست برخی سلبریتی ها مثل آریانا گرانده
 اصلاح موهای زائد برای بانوان ایرانی خیلی مهم است در صورتی که بین بانوان اروپایی اصلا اهمیتی ندارد

 اصلاح کنیم یا نه؟!

به‌تازگی در فضای مجازی، عکس‌هایی از موهای دست اصلاح نشده‌ی سلبریتی‌های هالیوودی، درحال دست‌به‌دست شدن است. عکس‌هایی که عده‌ای بحثِ راحت بودن آن‌ها و مقایسه‌ی آن‌ها با ایرانی‌هایی که اکثر همیشه به این موضع اهمیت می‌دهند را پیش کشیده‌اند.

اصلاح مو‌های بدن در هر نقطه‌ای از جهان مربوط به فرهنگ آن منطقه‌ می‌باشد. در کشور‌های خارجی به خصوص اروپا، خانم‌ها هیچ مشکلی با مو‌های بدن ندارند و در واقع این موضوع برایشان اهمیت ندارد، اما همین مساله در ایران ممکن است دغدغه خیلی از خانم‌ها باشد، همانطور که بار‌ها در محیط‌های مختلف شاهد برخورد‌های متفاوتی نسبت به این موضوع بوده‌ایم.

اکثر خانم‌ها بابت اینکه مرتب باید مو‌های بدنشان اصلاح شده باشد ابراز ناراحتی می‌کنند. اما انتخاب این مساله به نوع نگرش انسان‌ها بستگی دارد. مهم این است که انتخاب شما از روی اجبار نباشد و هر انتخابی که در این زمینه دارید به خود شما مربوط است. البته ما مخالف نظافت نیستیم و صرفا تفاوت‌ها را بیان کردیم. این موضوع بهانه‌ای شد تا امروز در این مطلب به بحث اصلاح موی بدن بپردازیم.

چرا مو‌های زائد رشد می کنند؟

تئوری‌های زیادی در رابطه با رویش مو‌های زائد زنان وجود دارد که عبارتند از:

  • می‌تواند نشانگر آمادگی بیلوژیکی بدن برای تولید مثل باشد.

  • محافظت از ناحیه تناسلی در مقابل اصطکاک در زمان فعالیت و رابطه جنسی.

  • باعث نگه داشتن دمای بهینه ناحیه رشد مو‌های زائد در هوای بسیار گرم یا سرد می‌شود.

این باور وجود دارد که در طبیعت هیچ چیزی بی‌استفاده آفریده نشده است، اما هر کسی این اختیار را دارد که مو‌های زائد را نگه دارد یا خیر.

آیا اصلاح موهای زائد، ضرورت دارد؟

خیر، هیچ اجباری در رفع موهای زائد وجود ندارد. اصلاح موهای زائد یک انتخاب شخصی است، اما اصلاح آن ها مزیت سلامتی خاصی نیز ندارد. 

راه‌های گونانون برای از بین بردن موهای زائد بدن

برای از بین بردن موهای زائد بدن راه‌های مختلفی وجود دارد. روش‌هایی مانند: اصلاح با تیغ، اپیلاسیون، لیزر در مطب، لیزر خانگی، کرم و پودرهای موبر، اسپری موبر و ...

انتخاب هرنوع از روش‌ها، بستگی به شما و نوع پوستتان دارد. بند انداختن از جمله شیوه‌ های مرسوم اپیلاسیون در خاورمیانه و جنوب شرقی آسیا است که منشا آن به ایران برمی گردد. زنان ایرانی به کمک یک نخ کتان نازک که بین گردن و دو دست قرار می‌ گیرد، موهای زاید را برمی ‌داشتند.

این همان کاری است که با موم گرم و سرد هم می ‌توان انجام داد با این تفاوت که نخ سبب کش آمدن پوست نمی ‌شود و وسیله‌ ای عالی برای برداشتن موهای نواحی حساس به ویژه موهای صورت و ابرو است. درد بند کمتر از درد موچین است و کار هم سریع ‌تر به اتمام می ‌رسد. امروزه استفاده از بند در بسیاری از کشورها از جمله اسپانیا و کانادا بین زنان مرسوم است.

اپیلاسیون از اصلاح بهتر است، اما مهم است که شرایط پوست، رشد مو و بافت موهایتان را نیز در نظر بگیرید. اگر پوست حساسی دارید، اپیلاسیون تجربه بسیار دردناکی خواهد بود و ممکن است باعث بروز جوش نیز بشود. در طرف مقابل، اصلاح بسیار سریع است و درد چندانی نیز ندارد و نسبت به اپیلاسیون، ارزان تر است. مزیت دیگر اصلاح این است که خودتان می توانید آن را انجام دهید.

گاهی فردی به تیغ حساسیت بسیار زیادی دارد، اما در مقابل هستند کسانی که جز این روش، روش دیگری برای از بین بردن موهای بدن نمی‌توانند انجام دهند. شاید به دلیل درد اپیلاسیون، درد و هزینه بالای لیزر، بوی نامطبوع و ایجاد حساسیت کرم و پودرهای موبر، محبوب‌ترین روش اصلاح بدن، اصلاح با تیغ باشد که افراد زیادی آن را به باقی روش‌ها ترجیح می‌دهند.

نکاتی راجب اصلاح با تیغ

حمام کردن قبل از اصلاح

خیس شدن پوست و ترکیب آب با چربی روی پوست، عمل تراشیدن مو را تا ۶۰ درصد آسان‌تر می‌کند. البته شرط موثر بودن خیسی پوست در اصلاح این اسـت که فقط ۲ تا ۳ دقیقه روی پوستتان آب بریزد. اگر بعد از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه ماندن در حمام بخواهید مو‌ها رابا تیغ اصلاح کنید، کار بسیار دشوار میشود، چون تمام چربی از روی پوست برداشته شده اسـت.

از کف اصلاح استفاده کنید

برخی افراد از صابون برای لیز کردن پوست استفاده میکنند، اما صابون می‌تواند باعث خشکی پوست و تحریک بیشتر آن شود. بهترین کار این اسـت کـه از موس‌های مخصوص برای تراشیدن مو‌ها استفاده کنید. ترکیب این موس‌ها بـه نحوی اسـت کـه نه‌تنها بـه اصلاح آسان‌تر کمک میکند بلکه دوام آن‌را هم بالا خواهد برد و مو‌ها دیر‌تر از معمول رشد می‌کنند.

تیغ مناسب انتخاب کنید

انتخاب تیغ مناسب کمک میکند بدون خراشیدگی و التهاب تمام مو‌ها را از ته بزنید. بـه محض آن‌که احساس کردید تیغ به اندازه کافی تیز نیست، آ‌ن‌را عوض کنید. مو‌ها در افراد مختلف با سرعت‌های متفاوتی رشد میکند، اما بیشتر کسانی کـه دیر بـه دیر تیغشان را عوض می‌کنند و مثلاً ۱۰ بار اصلاح با یک تیغ دارند، اصلاح مطلوبی نخواهند داشت.

 جهت مناسب را برای تراشیدن انتخاب کنید

در جهتی مو‌ها را بتراشید کـه آسان‌تر هستید. اگر تیغ به اندازه کافی تیز است، حتی میتوانید این کار را خلاف جهت رویش مو‌ها هم انجام دهید. قبل از اصلاح کاملا با موس ناحیه را لیز کنید و بعد بدون آنکه تیغ را محکم روی پوست بکشید، با کمترین فشار و تا جای ممکن طولانی‌تر خط اصلاح را ادامه دهید. از انجام حرکات کوتاه و تکراری روی یک ناحیه از پوست خودداری کنید.

نقاط حساس را در آخرین لحطه بتراشید

برخی نقاط مثل سر زانو‌ها یا قوزک پا که استخوان بـه سطح پوست نزدیک اسـت، نقاط حساسی برای اصلاح محسوب میشوند. این‌کار رابه آخرین مرحله موکول کنید.

پس از اصلاح پوستتان را خشک کنید

بعد از اتمام تراشیدن مو‌ها پوستتان را آب بکشید و آرام خشک کنید. لازم نیست تمام رطوبت پوست را بگیرید. اجازه دهید کمی رطوبت باقی بماند و روی آن از کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید.

خرید مرطوب کننده‌ای بدون اسانس

بعد از اتمام اصلاح با تیغ، برای چرب کردن پوست از روغن‌های گیاهی طبیعی مثل روغن بادام یا روغن نارگیل استفاده کنید تا آب‌رسانی به پوستتان عمقی انجام شود. هر شب قبل از خواب این‌کار را تکرار کنید.

خشک کردن تیغ را فراموش نکنید

بعد از هر بار تراشیدن مو‌ها با تیغ، آ‌ن‌را کاملا تمیز کنید و آب بکشید و رطوبتش رابا کاغذ بگیرید. تیغ را در محیطی کاملا خشک خارج از محیط حمام قرار دهید. حتی اگر تیغ را خشک کنید ودر حمام قرار دهید، رطوبت باعث کند شدن آن می‌شود و نمی‌توانید اصلاح خوبی داشته باشید.

تیغ را زود عوض کنید

اصلاح کردن با تیغ کند دردناک اسـت و احتمال التهاب و تحریک پوست را افزایش میدهد پس بـه محض این‌کـه حس کردید تیغ شـما بـه تیزی قبل نیست باید آ‌ن‌را عوض کنید.

هرچند کیفیت تیغ‌ها و ژیلت‌های اصلاح باهم تفاوت دارد و عده‌ای از تیغ‌ها یکبارمصرف هستند، اما در بهترین حالت حداکثر پنج بار می‌توان از این تیغ‌ها استفاده کرد و پس ازآن باید دور انداخته شوند. فراموش نکنید کـه تیغ‌های کهنه نه تنها مو‌ها را خوب اصلاح نمی‌کنند بلکه با استفاده ازآن‌ها احتمال ابتلا بـه عفونت و باکتری هم افزایش می‌یابد.

تیغ را در حمام نگذارید

بیشتر افراد عادت دارند تیغ اصلاح خودرا در حمام نگه داری کنند کـه ان کار کاملا اشتباه اسـت، چون نگه داری تیغ بـه خصوص تیغ خیس در محیط گرم و مرطوب حمام باعث پوسیدگی فلز آن و رشد باکتری روی آن میشود و عوارض بدی برای پوست شـما خواهد داشت.

پس از هربار اصلاح بدن تیغ را کاملا بشویید و با خود از حمام بیرون آورید، سشوار را سی ثانیه روی آن بگیرید تا کاملا خشک شود و تا استفاده بعدی در محلی خشک و خنک مثل کابینت دستشویی نگه‌داری کنید.

بیشتر بدانید : تاثیر تغذیه بر کنترل رشد موهای زائد

بیشتر بدانید : رفع دائمی موی زائد در طب سنتی

بیشتر بدانید : اصلاح موی بدن برای مردان مفید است یا مضر؟

بیشتر بدانید : 6 باور غلط درباره موهای زائد ناحیه تناسلی زنان که باید کنار بگذارند

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:bartarinha.ir