جویدن غذا و فواید مهم آن
خوب جویدن غدا فواید زیادی مانند کنترل وزن، افزایش تمرکز و... برای شما دارد 

جویدن غذا چه فوایدی دارد؟

در جامعه پرمشغله ما، بسیاری از افراد با عجله غذا می‌خورند و این کار علاوه بر نجویدن درست غذا، باعث می‌شود  آن را  به کمک مایعات و نوشیدنی‌ها ببلعند. چنین شیوه‌های غذایی منجر به مشکلات گوارشی جدی و پرخوری مداوم می‌شود، چرا که بدن هیچ‌گونه ماده مغذی از غذای بد جویده شده را دریافت نمی‌کند. جویدن صحیح غذا منجر به فایده‌هایی می‌شود از جمله:

1- پشگیری از بروز اضافه وزن

اشتها تا حد زیادی توسط هورمون‌ها کنترل می‌شود. بعد از غذا، روده شما هورمونی به نام «گرلین» را سرکوب کرده که گرسنگی را کنترل  و در عین حال هورمون‌های سیری را  هم ترشح می‌کند. این فرایند 20 دقیقه طول می‌کشد، پس کاهش سرعت خوردن غذا به واسطه‌ جویدن به مغز شما زمان لازم برای دریافت این سیگنال‌ها را ‌می‌دهد.

2- با استرس مبارزه می کند 

 جویدن صحیح، می‌تواند یک راه عالی برای درمان استرس محسوب شود. وقتی که شما استرس دارید و غذا را می‌جوید، آرام می‌شوید شما می‌توانید این حس را حتی با جویدن چیزی مانند آدامس هم تجربه کنید.

3- افزایش تمرکز

جویدن سقز یا آدامس به وسیله انتقال بیشتر اکسیژن به بخش‌های مختلف مغز، می‌تواند راهی برای تمرکز بهتر و افزایش توجه بیشتر در محل کار باشد.

4-  افزایش جذب مواد مغذی

با جویدن صحیح و ترکیب بهتر غذا با بزاق دهان، عمل جذب مواد مغذی توسط اعضای بدن مانند کبد و معده بهتر می‌شود.

5- عملکرد بدن بهبود پیدا می کند

جویدن مناسب باعث افزایش جریان خون و اکسیژن‌رسانی بهتر به مغز می‌شود. این فرایند هم می‌تواند در افزایش قدرت حافظه و توانایی ذهنی موثر و قدرت یادگیری فرد موثر باشد.

6- به بهبود مشکلات گوارشی کمک می کند

  جویدن و بلع سریع غذا، سیستم گوارش را نامتعادل و باعث ایجاد رفلاکس اسید، انقباضات شکم و نفخ می‌شود. توصیه شده ‌است در کنار خوب جویدن، 30 دقیقه قبل و بعد از غذا آب ننوشید و از مصرف قهوه، میوه و شیرینی هم بعد از غذا خودداری کنید.

7- تکلم در کودکان بهبود می بخشد

  غذا خوردن و در نتیجه جویدن در کودکان منجر به میسر شدن بهتر حرکت زبان و در نتیجه ادای صحیح کلمات و بهبود تکلم آن‌ها می‌شود. این عمل جدا از آن منجر به تقویت زبان خواهد شد که در تکلم خوب مؤثر است. 
           

بیشتر بدانید : حواس پرتی به هنگام غذا خوردن اهمیت دارد؟

بیشتر بدانید : تند تند غذا خوردن باعث بروز این بیماری ها می شود!

بیشتر بدانید : عملی‌ترین راه کاهش وزن سر سفره غذا !!

بیشتر بدانید : آرام غذا خوردن و خوب جویدن کالری بیشتری می سوزاند

گردآوری: گروه سلانت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:khorasannews.com