در قسمت قبلی با بعضی از افسانه‌هایی که درباره تغذیه کودکان گفته می‌شود آشنا شدیم. در این مقاله نیز به ادامه این مطالب می‌پردازیم و تعددی دیگر آشنا می‌شویم.
 

باور 7: شیر برای قوی ساختن استخوانها ضروری است.

شیر یکی از منابع مهم کلسیم می‌باشد. اما اگر کودک شما از نوشیدن شیر امتناع می‌کند، می‌تواند از مواد دیگری که برای استخوانها مفید باشند نیز استفاده نمایند. این مواد عبارتند از ماست، پنیر، شیر سویا که حاوی کلسیم است، کلم بروکلی و آب میوه‌هایی که 100٪ کلسیم داشته باشند.مصرف کلسیم برای کودکان بین 1 تا 3 سال 500 میلی گرم در روز، برای کودکان 4 تا 8 سال 800 میلی گرم و 1300 میلی گرم برای کودکان 9 سال به بالا ضروری است.

باور 8: به کودکانی که سرما خورده‌اند غذا ندهید.

طبق گفته پزشکان هیچ گاه نباید کودکان را هنگام سرماخوردگی از غذا خوردن محروم نمایید. کودک شما به همه مواد غذایی برای مبارزه با عفونتها نیاز دارد. اما اگر نمی‌تواند همه غذاها را بخورد. نگران نباشید به کودکان بیمار باید اجازه داده شود که هر چه دوست دارند بخورند و به بدن خود گوش فرا دهند. بسیار مهم است که به  آنها مقداری آب بدهید تا از کم شدن آب بدنشان جلوگیری نمایید. کودکان در زمان بهبودی می‌توانند کالریهای از دست داده را سریع بدست ‌آورند.

باور 9: آب میوه تنها مایع سالم برای رفع عطش می‌باشد.

اگر چه مواد مغذی موجود در میوه‌ها 100 درصد بهتر از نوشابه است اما تنها نوشیدنی برای از بین بردن تشنگی کودکان نیست. به این دلیل که آب میوه‌ها اشتها را کاهش دهند بنابر این بهتر است از مواد مغذی‌تری مانند شیر استفاده نمایید. چیز دیگری که درباره آب‌میوه می‌توان گفت این است که آب میوه حاوی شکر است و نوشیدن مقدار زیاد آن باعث خراب شدن دندانها می‌شود و ممکن است باعث حالت تهوع در کودکان شود.

 همه می‌دانیم که آب برای رفع تشنگی بهتر از آب میوه است.

باور 10 : نان سفید ارزش تغذیه‌ای ندارد.

نانی که از آرد گندم تهیه می‌شود، بهترین گزینه می‌باشد. این نان حاوی فیبر است و از بیماریهای قلبی، یبوست، فشار خون بالا و دیابت جلوگیری می‌کند. اما این بدان معنا نمی‌باشد که نان سفید ارزش غذایی ندارد. این نانها نیز غنی از آهن، ویتامین B و نیاسین، فولیک اسید، تیامین و ریبوفلاوین می‌باشد. بنابراین اگر کودک شما نان گندم مصرف نمی‌کند، می‌توانید به آن از نان سفید بدهید. او می‌تواند فیبر مورد نیاز بدن خود را از طریق دیگری مانند میوه تامین نماید.
 
مطالب مرتبط
حقایقی که باید درباره تغذیه کودکان بدانیم(1)
 
 
تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ ـ مهرنوش نصوری
 
اختصاصی سیمرغ     www.seemorgh.com/health