قابل توجه والدینی که کودکشان چاق است؟آیا می دانید،شما می توانید به سادگی وزن کودکتان را کاهش دهید؟

با توجه به شیوع چاقی كودكان در سال‌های اخیر،اهمیت رژیم غذایی در این گروه سنی بیش از قبل شده است.مطالعات انجام گرفته در بزرگسالان نشان‌دهنده ارتباط مستقیم بین وزن بدن و دیر وقت غذا خوردن در طول روز بوده است؛ به طوری كه افرادی كه در ساعات انتهایی روز غذا می‌خورند،تمایل به دریافت كالری بیشتر و مواد غذایی پركالری‌تر در طول روز دارند... 
با توجه به شیوع چاقی كودكان در سال‌های اخیر،اهمیت رژیم غذایی در این گروه سنی بیش از قبل شده است.مطالعات انجام گرفته در بزرگسالان نشان‌دهنده ارتباط مستقیم بین وزن بدن و دیر وقت غذا خوردن در طول روز بوده است؛به طوری كه افرادی كه در ساعات انتهایی روز غذا می‌خورند،تمایل به دریافت كالری بیشتر و مواد غذایی پركالری‌تر در طول روز دارند.در نقطه مقابل آنهایی كه وعده صبحانه بزرگ‌تری دارند،تمایل به دریافت كالری كمتری در طول روز دارند.شواهد حاكی از آن است كه كودكان نیز به تبع والدین خود و بویژه در ایام تعطیلات صبحانه دیرهنگام داشته و تمایل به خوردن سهم بیشتری از كالری مورد نیاز خود در ساعات انتهایی روز دارند.
در مطالعه اخیر، نقش دریافت مواد غذایی در ساعات دیرهنگام بر افزایش وزن كودكان مورد بررسی قرار گرفت. در مطالعه‌ای كه اخیرا روی بیش از 11 هزار كودك و نوجوان آمریكایی انجام گرفت،پژوهشگران دریافتند در مقایسه با كودكانی كه وزن طبیعی داشتند،كودكان دارای اضافه وزن عموما در طول روز سهم بیشتری از كالری مورد نیازشان را از ساعت 4‌بعدازظهر به بعد دریافت می‌كردند.علاوه بر آن كه طی ساعات انتهایی روز،استفاده از تنقلات ناسالم بیشتر بوده و به دلیل خوردن در برابر تلویزیون با احساس سیری متناسب همراه نبوده است.
در كودكان و نوجوانان اگرچه باز مساله اصلی در افزایش وزن عدم تعادل غذای دریافتی و انرژی سوخت‌وساز است؛ اما براساس این مطالعه منتقل كردن میزان اصلی مواد غذایی به ساعات دیرتر طی روز به بهانه عدم اشتهای صبحگاهی یا ایام تعطیلی مدارس باعث حجم بیشتر میزان غذای مصرفی و در نهایت افزایش وزن خواهد شد.

نكته عملی:
برای پیشگیری از چاقی كودكان،علاوه بر توجه به میزان كالری دریافتی توجه به رفتار غذایی و نیز فعالیت بدنی طی روز ضروری است. لذا توصیه اساسی آن است كه والدین به كودكان خود كمك كنند تا عادات سالم را بیاموزند و بیشتر از میوه‌ها،سبزی‌ها و غلات سبوس‌دار كه كالری كمتری داشته؛اما مواد مغذی بالایی دارند،استفاده كنند.علاوه بر این اثر مفید تنظیم زمان مصرف وعده‌ها و میان‌وعده‌ها به طور منظم طی روز در كنترل وزن را از یاد نبرند.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی:
تغذیه کودکان نوپا
تغذیه کودکان در مراکز روزانه نگهداری
آیا کودک بیش فعال دارید؟!
ده توصیه بهداشت غذای كودك
عادات تغذیه ای کودکان