با توجه به شیوع روز افزون چاقی در كودكان، كم نیستند والدینی كه به‌دنبال راهی برای كنترل وزن فرزندشان از طریق كنترل غذای دریافتی و نیز افزایش فعالیت بدنی آنان می‌شوند .

 

 مساله كنترل انرژی دریافتی یا افزایش تحرك بدنی و محدود نمودن تماشای تلویزیون برای خیلی از كودكان به عنوان یك اولویت مطرح نیست. 

نتیجه این موضوع كنترل وسواس گونه غذای كودكان توسط والدین از یك سو و عدم موفقیت در كنترل وزن فرزندان از سوی دیگر است. 

نتایج مطالعات اخیر حاكی از آن است، كودكانی كه در كنترل خوردن خود با مشكل مواجهند، سریع‌تر چاق می‌شوند و در دوران بعدی زندگی نیز خطر بالاتری برای ابتلا به اضافه وزن دارند؛
اما خبر خوب آن است كه می‌توان به كودكان آموزش داد كه چگونه به صورت موثر رفتار و خوردن خود را كنترل كنند. این درست مانند این است كه به كودك آموزش دهید تا چگونه اجابت مزاج خود را كنترل كند. 

پژوهشگران دانشگاه پنسیلوانیا در یك مطالعه، توانایی 1061 كودك 3 تا 5 ساله را برای كنترل خود اندازه‌گیری كرده و سپس تا سن 12 سالگی آنها را از نظر میزان افزایش وزن تحت نظر داشتند. در این مطالعه كودكانی كه كنترل كمتری در برابر اسباب بازی‌ها و نیز تنقلات از خود نشان می‌دادند در سن 12 سالگی، سریع‌تر و بیشتر از بقیه وزن اضافه كردند. 

در مطالعه‌ای دیگر در دانشگاه میشیگان، پژوهشگران توانایی تعدادی كودك 4 ساله را با كمك آزمایش مقادیر كم و زیاد خوراكی بررسی كردند. در این آزمایش به كودكان گفته شد، اگر 7 دقیقه صبر كنند می‌توانند از ظرف بزرگتر خوراكی بخورند. از 805 كودك شركت كننده، 47 درصد نتوانستند 7 دقیقه كامل صبر كنند. جالب است بدانید خطر آن كه این كودكان در سن 11 سالگی، دچار اضافه وزن شوند 29 درصد بیشتر از بقیه بود. 

همان گونه كه می‌دانیم، كنترل همیشگی غذای كودكان و نیز میزان كالری دریافتی آنان توسط والدین بویژه در جامعه امروزی با عنایت به در دسترس بودن مواد غذایی آماده و حضور بیشتر كودكان در اجتماع مانند مهدكودك‌ها تقریبا غیر ممكن است لذا آموزش كنترل رفتارها به كودكان بویژه در برابر مواد غذایی وسوسه كننده می‌تواند رفتار آنها را بهبود بخشد و بر روی انتخاب‌های غذایی آنها و حتی میزان تماشای تلویزیون و كم تحركی آنان تاثیر بگذارد. بر همین اساس متخصصان تغذیه پیشنهاد می‌كنند، كمك به كودكان برای آموختن چگونگی كنترل علایق می‌تواند روشی برای مبارزه با ابتلا به چاقی باشد.

نكته عملی:
برای كنترل افزایش بی رویه وزن كودكان ، توجه به رفتارهای غذایی كودكان و نیز میزان تحرك بدنی آنان از همان دوران كودكی یعنی 3 تا 5 سالگی ضروری است. به جای كنترل آمرانه مواد غذایی، بایستی آموزش رفتارهای غذایی صحیح را نیز از همین دوران برای كودكان آغاز كرد. بهترین آموزش رفتاری نیز رعایت رفتارهای مطلوب غذایی و نیز پرداختن منظم به ورزش توسط والدین است.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamat.ir
 
مطالب پیشنهادی :
مواد غذایی مفید برای افزایش هوش کودک
چگونه كودكی با هوش هيجانی (EQ) بپرورانيم؟
آیا کودک بیش فعال دارید؟!
آثار سوء بد رفتاری با کودک چیست؟
آثار سوء کودک آزاری چیست؟