كودكان که همچنان دوران رشد را سپری می‌كنند نیاز آنها به مقدار انرژی و پروتئین و سایر مواد مغذی با افزایش سن كودك بیشتر می‌شود.

برای تأمین كلیه مواد مغذی مورد نیاز كودكان، برنامه غذایی آنان باید شامل تركیبی از مواد مغذی مختلف از 4 گروه اصلی غذایی باشد.

گروه‌های اصلی غذایی عبارت‌اند از:
گروه نان و غلات كه انرژی و مقداری پروتئین مورد نیاز كودك را تأمین می‌كند، گروه شیر و لبنیات كه كلسیم، فسفر و پروتئین را تأمین می‌كند و برای رشد اسكلت و استحكام استخوان‌ها و دندان‌ها لازم‌اند، گروه گوشت، حبوبات و تخم‌مرغ كه پروتئین و سایر مواد مغذی مورد نیاز كودك را تأمین می‌كند و برای رشد او لازم‌اند و گروه سبزی‌ها و میوه‌ها كه ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز كودك را تأمین می‌كنند.

در تغذیه كودكان 1 تا 5 سال چه نكاتی را باید رعایت كرد؟
· در غذا دادن به كودك صبور باشید و آرام آرام به كودك غذا بدهید.

· در صورتی كه كودك تمایل به خوردن غذای خاصی ندارد، هرگز او را مجبور به غذا خوردن نكنید و سعی كنید با تغییر مزه و یا نحوه طبخ آن را مجددا به كودك بدهید و در صورتی كه باز هم علاقه‌ای به خوردن آن غذا نشان نداد، چند روزی از دادن آن غذا صرف نظر كرده و مجددا به برنامه غذایی كودك اضافه كنید.

· هنگام غذا دادن به كودك با او با آرامش و محبت صحبت كنید تا زمان غذا خوردن برای كودك خوشایند باشد و خاطره خوشی از غذا خوردن در ذهن كودك ایجاد شود.

 · مقدار غذای هر وعده كودك را با افزایش سن كودك بیشتر كنید.
 · به مقدار غذایی كه كودك می‌خورد توجه كنید. برای هر كودك یك بشقاب جداگانه در نظر بگیرید.

· با افزایش سن كودك برای غذا خوردن به كودك استقلال بدهید و به تدریج فقط مقدار و نحوه غذا خوردن كودك را نظارت و او را به خوردن ترغیب كنید.

· برای غذا خوردن كودك به او جایزه ندهید بلكه برای ترغیب او به غذا خوردن از طعم غذا تعریف كنید.

· به كودك اجازه دهید غذا خوردن را خودش تجربه كند حتی اگر مقداری غذا هنگام خوردن ریخته شود و یا دست و لباس‌های خود را كثیف كند.

· از دادن تنقلات بی ارزش قبل از غذا و بین وعده‌ها به كودك خودداری كنید. برخورد با کودکان بدغذا مادران هنگام بی‌اشتهایی كودك، به رشد او حساس شده و درمورد نقش مادری خود احساس ناتوانی می‌كنند.

 درنتیجه سطح اضطراب آنان بالا رفته و قادر به تعبیر درست علایم بی‌اشتهایی در كودكشان نمی‌شوند:
· از تحمیل سلیقه خود در انتخاب غذا برای كودك خودداری کنید: بسیاری از والدین تصور می‌کنند همان غذایی که آنها دوست دارند، کودک هم دوست داشته باشد.
درحالی که باید به كودك اجازه دهند از بین غذاهای متنوع، غذای مورد علاقه خود را انتخاب كند. · والدین باید از تغذیه اجباری كودك بپرهیزند و كودك را هنگام غذا خوردن آزاد بگذارند. این عمل باعث می‌شود احساس استقلال كودك رشد كرده و با احساس رضایت از تغذیه، از آن لذت ببرد. یك برنامه غذایی متعادل علاوه بر رفع گرسنگی، باید عناصر غذایی و مواد مغذی لازم برای تندرستی كامل را داشته باشد.

استفاده از چهار گروه اصلی غذایی مهم‌ترین راه برای اطمینان از تامین نیازمندی‌های تغذیه‌ای كودك محسوب می‌شود.

· برای تشویق كودك به غذا خوردن بهتر است غذای دلخواه او را تهیه كرد و اگر به عللی كودك میل به خوردن غذا ندارد، از اسباب بازی مورد علاقه‌اش برای تشویق به غذا خوردن استفاده شود.

 · مواد غذایی مقوی و مورد نیاز كودك را باید با احتیاط به غذای او اضافه كرد تا كودك به تدریج به غذای جدید علاقه‌مند شود.

· كودك گرسنه نسبت به كودكی كه در فواصل وعده‌های غذا با خوردن تنقلات سیر شده است، برای خوردن غذای جدید تمایل بیشتری نشان می‌دهد.

 · بهتر است ساعت صرف غذای كودك را هم‌زمان با افراد خانواده تنظیم كرد زیرا كودك با مشاهده غذا خوردن اعضای خانواده به‌خوردن غذا تشویق می‌شود.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamatiran.com
 
مطالب پیشنهادی:
 این 10 مهارت را به کودک بیاموزید
کودکان باهوش این مشخصه را دارند!
مواد غذایی مفید برای افزایش هوش کودک
از پاسخ به سوالات جنسی كودكان طفره نرويد
چگونه یک مولتی ویتامین مناسب برای کودکان انتخاب کنیم؟