خواص درمانی عرق شاتره
اگر طبع گرمی دارید، اگر اشتهایتان كور شده، اگر كبدتان تنبل است، اگر نیاز به آرامش دارید و اگر... به شما توصیه می‌كنیم از دم‌كرده یا عرق گیاه شاتره استفاده كنید

شاه تره گیاهی علفی است كه در فصل بهار در مزارع، باغ‌ها، كنار جاده‌ها و زمین‌های كشاورزی به‌وفور می‌روید. اغلب روستاییان ظاهر این گیاه را می‌شناسند.

به همین دلیل است كه این روزها اكثر خانم‌های روستایی را در دشت و صحرا در حال جمع‌آوری اقسامی از گیاهان دارویی می‌بینیم.

بیشتر بدانید : شربت شاه تره و کاسنی یک نوشیدنی مناسب برای روزه داران

بیشتر بدانید : خواص درمانی عرق شاتره

اگر شما هم برای تفریح به یكی از دشت‌های سرسبز حوالی شهر سفر كردید و وسوسه چیدن این گیاه دارویی به دلتان افتاد، بدانید كه این گیاه شاخه‌های ظریف فراوان و برگ‌هایی با تقسیمات بسیار زیاد دارد.

گل‌های آن كوچك، انبوه و به رنگ سفید مایل به گلی است و به صورت متراكم در كنار هم قرار گرفته است. قسمت مورد استفاده این گیاه برگ، گل و شاخه آن است.

اگر این گیاه را شناختید و چیدید بلافاصله آن را خشك كرده، قسمت‌های هوایی آن را با هم مخلوط و دو تا چهار گرم آن را به مدت 10 تا 15دقیقه دم كنید سپس آن را صاف كرده و قبل از غذا بنوشید. برای آن كه از خواص درمانی شاتره بیشترین منفعت را ببرید، بهتر است آن را گرم بنوشید.

شاتره طبع سردی دارد و در طب سنتی برای درمان بیماری‌های پوستی از آن بسیار استفاده می‌شود.

اسید فوماریك آن برای التیام اگزما موثر است و آلكالوییدهای آن در بهبود بیماری‌های كبدی و صفراوی نافع است و به كبد در نقش سم‌زدایی كمك كرده وخون را تصفیه می‌كند.

وقتی عملكرد كبد مطلوب شود، زردی پوست رفع، سموم بدن دفع، هورمون‌ها تنظیم، تب و سرفه ناشی از گرمی‌ها رفع، التهاب بدن التیام و آشفتگی‌های روحی كم و در نهایت آرامش حكمفرما می‌شود.

عرق شاتره در مقایسه با دم‌كرده آن خواص درمانی كمتری دارد، اما به دلیل دسترسی آسان‌تر مصرفش را توصیه می‌كنیم.

این عرق به دلیل آن كه به ترشح آنزیم‌های گوارشی كمك می‌كند، غذا را براحتی هضم كرده و اشتهاآور خوبی است.

مزه مزه آن به جهت ویتامین C فراوان برای استحكام لثه‌ها و غرغره جوشانده آن برای برطرف كردن آفت، زخم‌های دهانی و التهاب زبان مفید است.

تحقیقات اخیر نشان داده است شاتره علاوه بر این خواص درمانی، ضدعفونی‌كننده، آنتی‌هیستامین، ضداسپاسم، كاهنده تپش قلب، معرق، مسهل، مدر، آرام‌بخش و مقوی معده است و عصاره آن در بهبود بیماری‌های قلبی ـ عروقی موثر است.

توجه: مصرف مقادیر زیاد دم‌كرده یا عرق دوآتشه شاتره به دلیل آلكالوییدهای فراوان باعث لرز، تشنج و بی‌حسی بدن شده و برای سرد مزاجان مضر است. از طرفی مصرف آن بدون نظر پزشك در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی‌شود.

برای درمان مشكلات كبدی، صفراوی و پوستی بهتر است از جوشانده گیاه شاتره استفاده كنید. برای آن كه از خواص درمانی عرق شاتره نفع بیشتری ببرید، خوب است آن را همراه عرق كاسنی بخورید.

بیشتر بدانید : کبد چرب دارید؟ این رژیم غذایی را رعایت کنی

بیشتر بدانید : درمان آسیب کبد دیابتی ها با میوه نسترن

بیشتر بدانید : گیاهانی که شیر مادر را افزایش می دهند

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : Jamejamonline.ir