خواص انار، آیا انار برای دیابت مفید است؟
یکی از مطالعات Journal of Medicinal Food در سال ۲۰۰۷، عملکرد هایپوگلایسمی Hypoglycemia دانه‌ها، گل‌ها و آب انار را تایید کرده است و همچنین نشان می‌دهد که سه نوع آنتی‌اکسیدان موثر و ضددیابت در انار وجود دارند

 آیا انار قند دارد؟

دانه‌ها و گل میوه انار می‌توانند خواصی را ارائه بدهند که برای کاهش دادن قند خون مناسب هستند و به‌طور بالقوه برای افراد مبتلا به هایپرگلایسمی* hyperglycemia و بیماری دیابت مفید محسوب می‌شوند.

*هایپرگلاسمی یا هیپرگلاسمی hyperglycemia : هیپرگلیسمی وضعیتی است که در آن مقادیر زیاده از حد گلوکز در پلاسمای خون موجود است.

بیشتر بدانید : بهترین خوراکی ها برای افراد دیابتی در وعده صبحانه

از سال‌ها پیش تا کنون، پزشکان و محققان زیادی درباره دانه‌ها، گل، عصاره و ترکیبات مختلف انار مطالعه کرده‌اند و سعی‌شان بر این بوده است که مکانیسم این ترکیبات را بشناسند. برای مثال، یکی از مطالعات Journal of Medicinal Food در سال ۲۰۰۷، عملکرد هایپوگلایسمی* Hypoglycemia دانه‌ها، گل‌ها و آب انار را تایید کرده است و همچنین نشان می‌دهد که سه نوع آنتی‌اکسیدان موثر و ضددیابت در انار وجود دارند.

* هیپوگلیسمی یا هایپوگلیسمی Hypoglycemia :  به پایین افتادن قند خون کمتر از حد معمول گفته می‌شود.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : آنتی اکسیدان چیست؟ و منابع آنتی اکسیدان و مکمل های ضدپیری کدامند؟

در ادامه با بخشی از یافته‌های آنان درباره انار آشنا می‌شویم:

خواص میوه انار و آب انار

انار

براساس گزارش مرکز پزشکی مریلند Maryland ، میوه انار به‌صورت بومی در کشور ایران رشد می‌کند و از آن‌جا به بخش‌هایی از اروپا، آسیا، آفریقا و مدیترانه انتقال پیدا کرده است. انار از چند هزار سال پیش دارای اهمیت ویژه‌ای در طب سنتی بوده و هم خواص آنتی‌اکسیدانی، آنتی‌باکتریال و ضد ویروسی آن توسط محققان بررسی شده است. البته مطالعات مدرن روی نمونه‌های انسانی نه کافی بوده‌اند و نه همراه با قطعیت. دوز مصرفی استاندارد برای استفاده از آب انار با هدف دستیابی به نتایج پزشکی هنوز تعیین نشده است، ‌اما بعضی از محققان می‌گویند که نوشیدن ۲۳۰ تا ۳۵۰ میلی‌لیتر آب انار در طول روز می‌تواند مفید و بی‌خطر باشد. با این ‌حال، محققان تاکید می‌کنند که افراد مبتلا به بیماری دیابت نباید آب انار یا میوه انار را بدون تایید پزشک مصرف کنند.


خواص دانه‌های انار

در سال ۲۰۰۷، مجله افریقایی داروهای سنتی، مکمل و جایگزین  Traditional، Complementary and Alternative Medicines مطالعه مهمی را منتشر کرد که به اثرات چندین نوع از ترکیبات گیاهی، از جمله دانه‌های انار، در راستای کاهش قند خون در افراد مبتلا به بیماری دیابت اختصاص داشت. یافته‌های این مطالعه حاکی از آن هستند که اگر بیماران دیابتی از دانه‌های انار استفاده کنند، هیچ تفاوت قابل توجهی در سطح قند خون ناشتای آنان نسبت به گروه کنترل به‌وجود نمی‌آید.


خواص عصاره دانه‌های انار

در سال ۲۰۰۱، یکی از مطالعات فیتوتراپی* Phytotherapy نشان داد که مصرف عصاره گرفته‌شده از دانه‌های انار، اثرات هایپوگلایسمی قابل توجهی در میان نمونه‌های حیوانی دارد و قند خون را در این نمونه‌ها تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. محققان می‌گویند که تفاوت اثرگذاری بین خود دانه‌های انار و عصاره گرفته‌شده از آن‌ها احتمالا به این مساله ارتباط دارد که غلظت ترکیبات دارای اثر هایپوگلایسمی در عصاره این دانه‌ها بیشتر است و درنتیجه اثربخشی بسیار بیشتری در راستای کاهش قند خون دارد.

* فیتوتراپی Phytotherapy : فیتوتراپی یا گیاهان دارویی به مطالعه گیاه شناسی و استفاده از گیاهانی گفته می شود که برای اهداف دارویی یا تکمیل رژیم غذایی استفاده می شوند.


خواص گل انار

طبق گزارش دیابت، چاقی . متابولیسم(سوخ و ساز بدن)  Diabetes، Obesity and Metabolism در سال ۲۰۰۸، بعضی از پزشکان با الهام‌گیری از طب *آیورودا Ayurveda و هندی، گل انار را با هدف درمان بیماری دیابت برای بیماران تجویز می‌کنند. این گزارش نشان می‌دهد که ترکیبات خاصی در گل انار به نام PPARs* وجود دارند که می‌توانند در تنظیم قند خون موثر باشند. به‌علاوه، امروزه PPARs شیمیایی به‌طور وسیعی برای درمان هایپرگلایسمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

*آیورودا Ayurveda : یک علم باستانی و کهن است که در هند مرکز توجه‌است، اگر چه در کشورهای دیگر نیز در قالب طب جایگزین استفاده می‌شود. در آیوردا از گیاهان طبی، ماساژ و یوگا برای درمان بیماران استفاده می‌شود.

* PPAR: مخفف peroxisome proliferator-activated receptor است (به معنای گیرنده فعال پرالیفراتور پروکسیسوم) و برای درمان علائم سندروم متابولیک، و عموما باری کاهش تری گلیسرید و قند خون استفاده می شوند؛ در واقع نوعی دارو محسوب می شود.


با تمام این اوصاف توصیه می شود هر میوه ای و همچنین انار را به طور کامل میل کنید تا از تمام مواد مغذی آن بهره بگیرید.


بیشتر بدانید : نشانه های دیابت ، آشکارترین و اولین نشانه ها

بیشتر بدانید : دیابت، 20 غذایی كه دشمن دیابت هستند

بیشتر بدانید : خواص انار| انار را با پیه آن بخورید!

بیشتر بدانید : خواص درمانی انار

بیشتر بدانید : 7 خاصیت انار که برای زیبایی شما معجزه می کند

بیشتر بدانید : خوردن انار چه فایده ای دارد؟


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamatism.com