عرق نعنا خانگی را با این دستور درست کنید
 عرق نعنا یکی از نوشیدنی های مفید برای درمان نفخ، دل درد و حتی آرامش بخش است. در این مقاله به شما طرز تهیه عرق نعنا خانگی را آموزش می دهیم

تهیه عرق نعناع در خانه شاید چند هفته زمان ببرد اما به صرفه و راحت است. عرق نعناع همان آب معطری است که طی فرآیند تبخیر و تقطیر، اسانس و رایحه گیاه را بدست می آورد.
این آب معطر بعضی خواص برگ نعناع را نیز که برای بدن ما مفید است را دارد. عرق نعناع مصارف مختلفی دارد. به عنوان طعم دهنده  غذا یا نوشیدنی از آن استفاده می کنند.

دستور تهیه عرق نعنا

عرق نعناع دارای خواص بسیاری است که میتوان به خاصیت ضد نفخ و ضد درد آن اشاره کرد. بهتر است که عرق نعناع را دوست خود بدانید و بعد از غذا یک لیوان از آن را برای هضم بهتر غذا و جلوگیری از دل درد و نفخ بنوشید. همچنین میتوانید از عرق نعناع به عنوان دهان شویه استفاده کنید تا از بوی بد دهان خلاص شوید.
یکی از بهترین خواص عرق نعناع خاصیت آرامش بخشی آن است که باعث کمتر شدن استرس و به آرامش رسیدن ذهن است. در ضمن افرادی که در طول روز دچار دچار خستگی می شوند اگر مقداری عرق نعناع بخورند، حال عمومی بهتری خواهند داشت.

مواد لازم جهت تهیه عرق نعناع

  • نعناع به اندازه کافی
  • آب
  • یک قابلمه بزرگ درب دار
  • ظرفی کوچکتر از قابلمه با تحمل دمای جوش بالا
  • شیشه‌ی رنگی

طرز تهیه عرق نعناع

  • برای تهیه عرق نعناع در ابتدا نعناع را همراه ساقه آن به خوبی بشویید و در قابلمه بزرگ خود بریزید. قابلمه باید به قدری بزرگ باشد تا میزان بیشتری از مایعات را بتوانید تقطیر کنید و ظرف کوچکتر از قابلمه به خوبی در آن جا شود.

  • سپس به اندازه یک بند انگشت تا بالاتر از سطح نعنا آب بریزید.

  • ظرف کوچکتر را بر روی نعناع ها قرار بدهید تا هنگامی آب به جوش آمد، عصاره نعناع همراه بخار آب در آن جمع شود.

  • اگر درب قابلمه دارای انحنا میباشد، آن را برعکس قرار دهید. با برعکس گذاشتن درب قابلمه هدایت بخار آب به سمت مرکز کمک میکند تا قطرات یک جا جمع شود و به داخل ظرف کوچک بریزد.

  • اجاق گاز را روشن کنید و آب را در حال جوشیدن ملایم بگذارید.

  • محتویات قابلمه بزرگ را تا آنجا که ممکن است بجوشانید اما نگذارید آب قابلمه تمام شود. این فرایند چند ساعتی طول میکشد تا بتوانید مقدار زیادی عرق نعناع  تهیه کنید.

نکاتی که باید هنگام تهیه عرق نعناع به آن توجه کنید

  1. دقت کنید که هنگام شستن نعناع برگ های سیاه و له شده آن را جدا کنید تا بازده بهتری داشته باشید.

  2. اگر میزان نعناع نسبت به آب بیشتر باشد، اسانس و رایحه بیشتری در مولکولهای تقطیر شده آب جمع می شود که به اصطلاح به آن عرق نعناع دو آتیشه می گویند. هرچه عرق نعناع بوی بیشتری داشته باشد، یعنی اسانس بیشتری در مولکولهای آب وجود دارد و خواص درمانی بیشتری دارد بنابراین خاصیت ضد نفخ و ضد درد عرق نعناعهای دوآتشه، به مراتب از انواع معمولیشان بیشتر است.

  3. در صورت منحنی نبودن درب آن میتوانید با استفاده از فویل آلمنیوم به صورت منحنی بر روی قابلمه قرار دهید.

  4. می توانید با قرار دادن چند بسته یخ یا آب سرد روی درب قابلمه سرعت سرد شدن بخار را زیاد کنید تا به شکل مایع دربیاید.

  5. شیشه‌ رنگی مانع رسیدن نور خورشید به عرق نعناع می شود و طول عمر آن را زیادتر خواهد کرد.

 گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
Seemorgh.com/lifestyle
منبع : زندگی ایده آل