با توجه به نظر دانشمندان علم تغذیه در ایران پوکی استخوان، ریزش مو، ریختن دندان، کم خونی، کاهش بینایی، ضعف اعصاب غیر قابل جبران از عوراض رژیم های غیر علمی و نامتناسب است
 
با توجه به نظر دانشمندان علم تغذیه در ایران پوکی استخوان، ریزش مو، ریختن دندان، کم خونی، کاهش بینایی، ضعف اعصاب غیر قابل جبران از عوراض رژیم های غیر علمی و نامتناسب است.
اگرعدم تناسب بین وزن و قد ایجاد شود، این عدم تناسب را چاقی یا لاغری می گویند که در اغلب موارد تغییرات قابل توجهی نیز در مقادیر بیوشیمایی مایعات بدن ایجاد می شودکه خود زمینه ساز اغلب بیماری ها و ناتوانی ها در فرد می شود.
عوامل مختلفی در ایجاد چاقی در فرد مؤثر است. برای مبارزه با هر نوع چاقی روشن خاصی وجود دارد. علت هر چاقی پرخوری نیست، بلکه زمینه ی ژنتیکی در بروز چاقی مؤثر است. پدر و مادر هر دو لاغر هستند، احتمال چاق بودن فرزند آن ها ۹ درصد و پدر و مادری که هر دو چاق باشند ۶۰ تا ۸۰ درصد احتمال این که فرزندشان چاق شود وجود دارد.

افرادی که از پدر و مادر چاق به دنیا می آیند، باید نسبت به سایر افراد بیشتر مراقب غذا خوردن خود باشند، زیرا کوچک ترین غفلت در عدم تناسب انرژی دریافتی موجبات چاقی آنها را فراهم می کند. در ضمن اصولا این افراد در مقایسه با هم سالان و هم جنسان خود به انرژی کمتری نیاز دارند.

اختلالات غدد درون ریز هم می تواند در ایجاد چاقی مؤثر باشد. کم کاری غدد تیروئید، وجود کیست تخمدان، اختلالات هیپوتالاموس، هیپوفیز و غدد فوق کلیوی می تواند موجبات چاقی را فراهم کند.

در دو دهه اخیر تغییرات عظیمی در نحوه ی تغذیه در کشور ما ایجاد شده است. گسترش شهرنشینی، هجوم مهاجران از روستاها به شهر، کاهش فعالیت بدنی و هم چنین مشغله ی زیاد جهت تأمین معاش، فرصت تهیه و پخت غذاهای سنتی را از مردم گرفته و گرایش آنها را به غذاهای آماده و غربی افزایش داده است. انواع همبرگر و پیتزا، ضمن اشتها آور بودن فاقد مواد مغذی لازم برای حفظ سلامتی بدن هستند و باعث انباشته شدن انرژی اضافی در بدن و بروز چاقی می شوند. چاقی در زنان و مردان بالای ۴۰ سال زمینه ی بروز بیماری های متعدد متابولیکی را فراهم می کند.
بیماری قلبی، عروقی و انواع سرطان در کشور ما رو به گستردگی است. گرایش جوانان به پشت میز نشینی در محل کار، مصرف بیش از حد موادی مانند چیپس، پفک، عدم دسترسی گروهی از افراد به سبزیجات، میوه در لبنیات و گرایش به مصرف مواد انرژی زا و پرچرب، زمینه ی افزایش بیماری های متعدد را فراهم کرده است.

فشار خون بالا، انواع بیماری های قلبی، تنگی رگ ها، دیابت نوع دوم، بالا رفتن اسید اوریک خون، قطع نفس و و خرناس کشیدن در هنگام خواب و بیدار شدن با صدای آن، ناباوری و انواع سرطان دستگاه گوارش و اندام های دیگر بدن، از جمله عوارض چاقی است و حدود ۳۵ و ۴۰ درصد افراد بالای ۴۰ سال کشور ما اضافه وزن دارند یا چاق هستند .

مهم ترین و اولین گام در جهت کاهش وزن، تشخیص علل چاقی است. اگر علت چاقی ناشی از اختلال غدد درون ریز نباشد، بهترین روش کم کردن وزن، کاهش مقدار انرژی روزانه و افزایش فعالیت بدنی است. کاهش وزن مناسب و استاندارد، در هر هفته نیم تا یک کیلو در یک ماه ۲ تا ۴ کیلو است. این مقدار کاهش وزن به سلامتی بدن لطمه ای وارد نمی کند. هر یک کیلو اضافه وزن (چربی بدن) معادل ۷۰۰۰ کیلوکالری انرژی ذخیره شده است و فردی که در هفته، یک کیلو وزن خود را کاهش می دهد، در واقع روزانه ۱۰۰۰ کالری از مقدار نیاز انرژی روزانه خود را کاهش داده و کاهش بیش از این مقدار انرژی در روز، اگر چه موجب کاهش سریع وزن می شود، ولی باعث مقاومت بدن در برابر کاهش پیوسته وزن و بروز عوارضی مثل ناراحتی های عصبی، خشکی پوست، ریزش مو، افت شدید فشار خون، ابتلا به کم خونی شدید و آسیب به ارگان های حساس بدن می شود .
مسئله ارث و ژنتیک، تغذیه و استراحت در افزایش قد مؤثر می باشند. با ورزش هورمون رشد بیشتری در بدن ترشح می شود، در نتیجه مقدار قد نیز بیشتر افزایش می یابد.

اگر فردی که زمینه ی ژنتیکی لازم را برای بلندی قد داشته باشد، با وجود عواملی مانند تغذیه نامناسب، عدم تأمین ریز مغذی ها، عدم تحرک و انجام ورزشهای سنگین در زمان رشد ممکن است کوتاه قد باقی بماند .

تناسب قد و وزن را می توان از چندین راه محاسبه کرد. یک روش این است که قد فرد را به سانتیمتر اندازه بگیریم و عدد به دست آمده را از ۱۰۰ کم کنیم. اگر عدد به دست آمده ۱۰ درصد برای مردان و ۱۵ درصد برای زنان کمتر باشد این وزن تا سن ۲۵ سالگی برای افرادی که جثه ی متوسطی دارند ایده آل است. برای کاهش وزن باید مصرف انرژی کم شود . هر انسانی که در روز به ۵۰ ماده حیاتی نیازمند است که باید از طریق گروه های مختلف غذایی تأمین شود . بنابراین برای کاهش وزن باید مصرف مواد انرژی زا کاهش یابد، ولی سایر مواد حیاتی باید به نحو مطلوبی تأمین شوند .

بهترین روش لاغری
استفاده از تمام گروه های غذایی نان و غلات، فرآورده های غلات، سبزیجات، میوه جات، لبنیات، گوشت قرمز و سفید، تخم مرغ و حبوبات است. برای کاهش وزن به تعادل و تنوع مواد غذایی و میزان آن ها باید توجه کرد. اگر فردی یک رژیم غذایی برای کاهش وزن خود انتخاب کرده است که مقدار انرژی روزانه آن تا ۱۲۰۰ کالری یا کمتر می باشد، باید در صورت نیاز از مکمل ویتامین ها و مواد معدنی استفاده کند .

پیروی از رژیم هایی که خیلی سریع فرد را لاغر می کند، به همان سرعت وزن فرد را به مقدار اولیه خود بر می گرداند و او را دچار انواع بیماری های مخلتف می سازد.
 
گردآوری:گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع:pezeshkan.org
 
مطالب پیشنهادی:
مهم ترین روش های لاغری در دنیا
آیا رژیم غذایی شما واقعا سالم است؟
چرا رژیمهای غذایی کاهش وزن با افسردگی همراه می‌شوند؟!
رژیم 1400کالری ، رژیمی فوق العاده برای افراد دیابتی !
تاثیر خواب شما بر لاغر شدنتان چگونه است!!