بعضی از همكارانم به من درباره بالا رفتن از پله‌ها هشدار داده اند این هشدار در مورد بزگ تر شدن پاهای من است. آیا این درست است؟


چرا این موضوع در پا‌های لاغر حل شده است؟

سوال از مارتیکا هینر  
سؤال: زمان ظهر كه شروع به بالا رفتن از پله‌ها می‌كنم فشار زیادی به من وارد می‌شود، به صورتی كه انگار قطعات پاهایم می‌خواهد از هم جدا شود. بعضی از همكارانم به من درباره بالا رفتن از پله‌ها هشدار داده اند این هشدار در مورد بزگ تر شدن پاهای من است. آیا این درست است؟

 


پاسخ: نه مطلقا. بسیاری از مردم تصور‌های غلط در باره ی فیزیولوژی و بیومكانیك دارند و مفهوم‌های آن‌ها را به اشتباه به كار می‌برند. چنان كه عضلات پای شما می‌گیرد علت آن ژنتیكی است. برای بزرگ تر شدن ماهیچه‌ها باید ضعف جسمانی را از بین برید.
باید استقامت خود را ( تعبیر: برداشتن وزنه‌های سنگین در مدت زمان‌های خاص به افزایش آن كمك می‌كند) همراه با خوردن غذا‌هایی كه در سوخت و ساز بدن و در نتیجه رشد ماهیچه‌ها كمك زیادی می‌كند، بالا ببرید. اما حتی اگر بدنبدنی ماهیچه ای داشته باشیدانجام این كار‌ها دشوار است.


هنگامی كه یك شخص هرگز از پلكان بالا نرفته است ماهیچه‌های او مقدار كمی بزرگ می‌شود چون او وزن و سنگینی خود را بلند نكرده است، این خلاف بالا رفتن از پله‌ها است كه در رشد و بزرگ شدن ماهیچه‌ها تاثیر زیادی دارد و به اندازه كافی استحكام آن‌ها را زیاد می‌كند است. اما تنها دلیل نیست اگر شما تقویت ماهیچه‌های خود را می‌خواهید باید حد اقل تمریناتی را انجام دهید.


مجموع كالری‌های سوزانده شده
بالا رفتن از پله‌ها مقدار زیادی از كالری‌ها را می‌سوزاند و با سوختن میلیون‌ها كالری كند انرژی زیادی معادل بالا رفتن یك رشته پلكان برای شما ایجاد می‌كند.

مختصری از تحقیقات درباره ی فعالیت‌های فیزیكی؛ در هنگام فعالیت‌ها ابزار‌های گوناگونی وجود دارند كه به نیرو مند شدن شما و سوزاندن كالری‌ها كمك زیادی می‌كند. خط مبنا برای اندازه گیری 1 MET است ، یك MET، متوسط سطح و شدت و سختی در هنگام نشستن شما یا قوت و سرعتی كه جسم و تن برای ایستادن یا بالا رفتن لازم دارد را MET می‌گویند.

در هنگام فعالیت ملایم میزان بیشترین ظرفیت اكسیژن 45 تا 65 درصد است و MET بین 4/5 تا 5/7 بیان شده است. در هنگام انجام فعالیت‌های سخت میزان ظرفیت اكسیژن 63 تا 85 درصد و METبین 6/7 تا 2/10 بیان شده است. در وضعیت نرمال ( بدون محاسبه ظرفیت اكسیژن) MET حدود 9 است.
محققان این MET را در اندازه گیری میزان سوختن كالری در دقیقه یا در مصرف انرژی برای هر شخص به كار می‌برند، 1 MET در حكم 1 كالری در هر كیلو گرم در هر ساعت برای شخص است. برای محاسبه ی كالری باید وزن را به كیلو گرم تبدیل كنید. ( فقط به وسیله تقسیم كردن 2/2) برای مثال یك شخص كه ادرای 165 پوند است دارای 75 كیلو گرم است. 9 MET به این معنی است كه شخص 75 كیلو گرم * 9 MET یا 675 كالری در هر ساعت می‌سوزاند.

شما در زمانی كه در پلكان به سمت بالا حركت می‌كنید كالری كمتری مصرف می‌كنید. اگر شما وزنی معادل 165 پوند یا 75 كیلو گرم دارید و باری مدت 20 دقیقه به سمت بالا حركت می‌كنید،شما مقداری حدود  225 كالری مصرف می‌كنید. اگر برای همین مدت زمان  به سمت پایین حركت كنید مقدار خیلی كمتری كالری مصرف می‌كنید.
 

سختی تمرینات
به هر حال بالا رفتن از پله‌ها تمرین خوب و مهمی است و شما كالری بیشتری نسبت به راه رفتن در زمین صاف در یك زمان خواهید سوزاند. شما برای انجام محاسبات می‌توانید به بخش جدید راهنمای كمیته فعالیت فیزیكی مراجعه كنید.

كمك بزرگی كه قدم زدن به سمت بالا در پله‌ها به بدن می‌كند این است كه یك تمرین مناسب برای كسانی هست كه بیماری قلبی عروقی دارند. در تحقیقات كالج طب ورزش امریكا این موضوع اثبات شده و به سطح تلاش فرد بستگی دارد. به علاوه برای افراد عادی اگر بالا رفتن از پله‌ها فشار كمی به آن‌ها وارد كند بسیار مفید است و به مفصل‌ها كمك زیادی می‌كند.

بالا رفتن از پله‌ها برای زانو‌ها بدون فشار است اما در حركت به سمت پایین به آن‌ها فشار زیادی وارد می‌شود. كلاس‌های ایروبیك در سلامت و امنیت بدن شما تاثیر زیادی دارد. و به جز رقص آرایی در بهتر قدم برداشتن شما كمك زیادی می‌كند. چون در آن علاوه بر حركت رو به جلو به حركت رو به عقب نیز توجه می‌شود. ( بنابراین علاوه بر راه رفتن روی پاشنه راه رفتن بر روی پنجه را نیز تمرین می‌كنند.)

بنابراین راه رفتن یا دویدن را بر روی پله‌ها را ادامه دهید ( البته مراقب باشید پاهایتان باشید.) اگر زانو‌های شما در حركت به سمت پایین دچار درد می‌شوند از پهلو به سمت پایین حركت كنید و در بالا رفتن سعی كنید با سرعت حركت نكید تا ضربان قلبتان افزایش پیدا نكند. 
 
تهیه و ترجمه:گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی:
چطور با وجود خوردن میان وعده چاق نشویم!
صحبت های متخصص تناسب اندام درباره لیپوساکشن!
چگونه با وجود گردن درد تمرینات ورزشی کاهش وزنم را انجام دهم؟!
بهترین غذاهای رژیم گیاهی
راه‌كارهایی برای پیشگیری از چاقی پس از ازدواج