ماه رمضان
انجام فعالیت ورزشی به شکل حرفه‌ای در طول ماه مبارک رمضان به دلیل افت عملکرد می‌تواند برای ورزشکاران خطرناک باشد.
دکتر علی مظاهری نژاد در پاسخ به این پرسش که آیا انجام فعالیت‌های ورزشی در ماه مبارک رمضان تاثیری در عملکرد ورزشکار حرفه‌ای دارد یا خیر؟ تصریح کرد: از نظر افت قدرت بدنی و تمرکز ذهنی تاثیرگذار است و سبب می‌شود تا ورزشکار نتواند عملکرد قابل قبولی را در اجرای تمرینات و آماده سازی خود برای شرکت در مسابقات داشته باشد. لذا بهتر است ورزشکار زمان تمرینات خود را به یک ساعت و نیم پس از افطار یا قبل از سحر موکول کند تا به دلیل کمبود مایعات، سلامتی ‌شان به خطر نیفتد.

وی با بیان این که ایام ماه مبارک رمضان زمان مناسبی برای برگزاری مسابقات لیگ یا سایر تورنمنت‌ها نیست، گفت: اگر کسی در این ایام مجبور به شرکت در مسابقات لیگ یا سایر تورنمنت‌ها باشد، به دلیل طولانی بودن زمان روزه‌داری و کمبود حجم مایعات بدن، برای این که در شرایط روزه‌داری قرار نگیرد باید مسافتی را از شهر خارج شود تا بدون هیچ مشکلی به تمرینات سنگین خود بپردازد، در غیر این صورت انجام تمرینات سنگین و روزه‌داری، موجب دی هیدراته شدن (بی‌آبی) بدن ورزشکار و به خطر انداختن سلامت وی می‌شود.

مظاهری نژاد با تاکید بر این نکته که روزه‌داری با انجام ورزش حرفه‌ای سازگاری ندارد، اظهار کرد: اگر کسی بخواهد در عین انجام فعالیت ورزش حرفه‌ای روزه نیز بگیرد، چون بدن وی به طور مرتب نیاز به مصرف مایعات دارد، با افت شدید عملکرد ذهنی و جسمی مواجه خواهد شد و در اجرای تمرینات و به ویژه حضور در مسابقات قادر نخواهد بود توانمندی های خود را به خوبی نمایش بگذارد.

وی همچنین در خصوص این سوال که برخی عنوان می‌کنند ماه مبارک رمضان فرصت مناسبی برای کاهش وزن و لاغر شدن است، آیا تصور درستی است یا خیر؟ افزود: این امر زمانی محقق می‌شود که فرد روزه دار در وعده‌های افطار و سحر از رژیم‌های پرکالری و پرچرب استفاده نکند و با کنترل وعده‌های غذایی و با انجام فعالیت‌های فیزیکی در حین روزه داری به سوخت و ساز بدن و کاهش وزن خود کمک کند. در غیر این صورت اگر از افطار تا سحر سه وعده غذایی پرحجم و پر کالری مصرف کند نه تنها کاهش وزن نخواهد داشت، بلکه احتمال اضافه وزن وی نیز زیاد است.

دبیر انجمن علمی پزشکی ورزشی در پایان با اشاره به این نکته که گرفتن روزه برای بیماران دیابتی نوع دو ضرری ندارد؟ تصریح کرد: اگر فرد دیابتی مجبور به تزریق انسولین باشد، گرفتن روزه برای چنین بیمارانی توصیه نمی‌شود، چون احتمال تشدید بیماری و رفتن به کما در چنین افرادی به خاطر کاهش قند خون در ایام ماه مبارک رمضان زیاد است، اما برای بیماران دیابتی تیپ دو با مشورت پزشک و کنترل رژیم غذایی خود هیچ مشکلی برای آنها ایجاد نمی‌کند و در برخی از موارد حتی روزه داری شرایط بیماری آنها را بهبود می‌بخشد.


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
www.seemorgh.com/sport
منبع:isna.ir


مطالب پیشنهادی:
درد های زانو و نحوه تشخیص آن+ تصاویر
شناخت کامل زانو + تصاویر
شیوع بیشتر "بورسیت" در بین ورزشکاران
دایی بخواهد برای جذب خلعتبری اقدام می‌کنیم
قضاوت محسن ترکی در مسابقات ای اف سی کاپ