عوارض مکمل های بدنسازی برای ورزشکاران زن از کوچک شدن سینه تا کلفت شدن صدا
بسیاری از ورزشکاران بدون آگاهی از عوارض و مضرات مکمل های استروییدی از آن‌ها استفاده می‌کنند و با مشکلات زیادی روبرو می‌شوند.

عوارض مکمل‌های استروییدی برای ورزشکاران زن و مرد!

استفاده از مکمل های استروییدی در بین بدنسازان و وزنه برداران بسیار شایع است و بیشترین میزان موارد تشخیصی از نمونه های دوپینگ هم مربوط به همین مکمل هاست و مصرف اینگونه مکمل ها عوارض منفی بسیاری مثل افزایش فشار خون، مشکلات قلبی و کلیوی، سکته، سرطان، لخته شدن خون، اختلالات روده ای و مشکلات ادراری به دنبال دارد.

از جمله مسائلی که ذهن ورزشکاران به ویژه بدنسازان را مشغول کرده است توجه به ظاهر بدنی و داشتن اندامی عضلانی است و در نتیجه ورزشکاران بسیاری از مکمل‌های استروییدی به منظور دستیابی به ظاهری عضلانی استفاده می کنند.

استفاده از مکمل‌های استروییدی در بین بدنسازان و وزنه‌برداران بسیار شایع است و بیشترین میزان موارد تشخیصی از نمونه‌های دوپینگ هم مربوط به همین مکمل‌ها است.

بر اساس این مطلب که از سوی فرناز نوری زاده، متخصص تغذیه ورزشی تهیه شده و از سوی فدراسیون پزشکی ورزشی در اختیار ایسنا قرار گرفته، آمده است: استروییدها ساختاری شبیه هورمون های جنسی مردانه دارند و در رشد عضلات اسکلتی و نمو ویژگی های جنسی مردانه نقش ایفا می کنند و در علم  پزشکی از این استروییدها به عنوان درمان بعضی از بیماری ها استفاده می شود.

نکته بسیار مهم اینکه افراد باید از مضرات این داروها به عنوان مکمل های ورزشی آگاهی داشته باشند و تحقیقات بسیاری در سراسر دنیا انجام گرفته و نتایج حاکی از آن است که بسیاری از مصرف کنندگان این مواد بدون آگاهی از مضرات آن ها اقدام به مصرف می کنند.

بسیاری از ورزشکاران بدون مشورت با پزشک و متخصصین تغذیه با پیشنهاد دوستان اقدام به مصرف اینگونه مکمل ها می کنند که در نتیجه استفاده از آن ها با مشکلات زیادی روبرو می شوند.

از انواع مکمل های استروییدی می‌توان  به دی هیدرواپی اندسترون، آندروسترون دیون و تستسترون اشاره کرد؛ مصرف این گونه مکمل ها تاثیرات و عوارض منفی بسیاری به دنبال دارد که از جمله آن می توان به افزایش فشار خون، مشکلات قلبی و کلیوی، سکته، سرطان، لخته شدن خون، اختلالات روده ای و مشکلات ادراری اشاره کرد.

شاید با مصرف این مکمل ها ظاهری عضلانی به دست آورید اما به یاد داشته باشید آقایانی که از این مکمل ها استفاده می کنند در معرض طاسی، مشکلات ناباروری و عقیمی و آکنه های پوستی قرار می‌گیرند.

در مورد زنان نیز از عوارض مصرف این مکمل ها می‌توان به بم شدن صدا، کوچک شدن سینه، مشکلات هورمونی و قاعدگی، اختلالات رفتاری مثل پرخاشگری و افسردگی اشاره کرد.

برای قهرمان شدن باید جسمی سالم داشته باشید و استفاده از این مکمل ها نه تنها سلامت جسمی و روحی شما را به خطر می اندازد بلکه مانع از پیشرفت در تمام رشته های ورزشی می شود و ورزشکاران باید با رعایت رژیم غذایی سالم و مناسب در کنار تمرین های منظم و اصولی به ظاهر بدنی دلخواه خود دست یابند.



گردآوری: گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: isna.ir