چرا قهرمانان ورزشی گریه می کنند؟
نتایج یک بررسی روی ورزشکارانی که در مسابقات المپیک گریه کرده بودند، نشان داد اشک‌های عاطفی ویژگی بیولوژیکی است که مرتبط با جنس و سن افراد است. همچنین این موضوع می‌تواند تحت تاثیر فرهنگ باشد

کشف علت گریه کردن ورزشکاران

یکی از ابتدایی‌ترین ابراز احساسات افراد گریه کردن است. گریه نه تنها احساسات را بیان می‌کند بلکه شدت آن را نیز نشان می‌دهد و افراد بعد از گریه احساس بهتری دارند زیرا اشک هورمون اندورفین و اکسی‌توسین(هورمون‌های تسکین‌دهنده درد) ترشح می‌کند و خلق‌وخو را بهبود می‌بخشد. همچنین گریه به افراد کمک می‌کند با دیگران ارتباط بهتری برقرار کنند.

محققان علت این اشک ریختن در مسابقات ورزشی را بررسی کردند. براساس این بررسی مشخص شد ۴۵۰ دارنده مدال طلا در بازی‌های المپیک‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶ اشک ریخته‌اند.

مطابق با بسیاری از مطالعات قبلی محققان دریافتند زنان بیش از مردان و افراد مسن بیشتر از هر ۲ جنس گریه می‌کنند. علاوه بر این بین کسب مدال در زمان برگزاری مسابقه در کشور خود فرد و احتمال گریه نیز ارتباط وجود دارد زیرا ورزشکارانی که در کشور خود مسابقه می‌دهند، در معرض فشار بیشتری قرار دارند؛ بنابراین برنده‌ شدن بعد از این فشار اضافی منجر به بروز احساسات فرد خواهد شد.

همچنین احتمال گریه با مذهب افراد در کشور مادری ورزشکار نیز اهمیت دارد زیرا جنگ‌های داخلی اثرات فیزیکی و روانی طولانی‌مدت بر افراد دارد. البته مردان در جوامعی که جنسیت کمتر مطرح است، بیشتر گریه می‌کنند.

به طور کلی نتایج نشان می‌دهد اشک‌های عاطفی نه تنها یک ویژگی بیولوژیکی است که به جنسیت یا سن مربوط می‌شود بلکه یک پدیده فرهنگی است و این نتایج شاید برای محققان روان‌شناسی، رفتارشناسی، انسان‌شناسی و بسیاری دیگر جالب باشد.



گردآوری: گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: isna.ir