اسکات
محققان با انجام تحقیق بر روی ورزشکاران الگوی صحیحی برای اجرای حرکت اسکات ارائه دادند.
 حرکات ورزشی هرچند سودمند هستند و با توجه به میزان شدت و نوع فعالیت ورزشی می‌توانند اثرات زیادی برای ورزشکار داشته باشند، اما در صورت رعایت نشدن الگوهای صحیح می‌تواند مضر و حتی آسیب‌ زا باشد. بحث درباره انجام بسیاری از حرکات ورزشی بین متخصصان علم تمرین وجود دارد.

اسکات حرکت ورزشی است که برای قوی کردن ماهیچه‌های اعضای پایینی بدن به کار می‌رود. بسیاری از ورزشکاران حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای از این نوع تمرین استفاده می‌کنند. با این وجود اگر این حرکت ورزشی با توجه و دقت خاص انجام نشود، خطرناک است و آسیب دیدگی‌هایی در ناحیه کمر و زانو ایجاد می‌کند. تکنیک‌های خاصی باید به کار رود تا آسیب دیدگی‌ها محدود شود. یکی از مشکلاتی که باعث ایجاد مشکل می‌شود، نوع خم کردن زانوهاست. معمولا به ورزشکاران پیشنهاد می‌شود که زانویشان در حالت خم جلوتر از نوک پاهایشان قرار نگیرد، تحقیقات آمریکایی‌ها نشان داده است که اگر زانو جلوتر از نوک پا قرار بگیرد، احتمال پارگی و آسیب دیدگی‌ در ناحیه زانو بسیار زیاد می‌شود.

محققان سوئیس اخیرا به بررسی حرکات اعضای پایین و بدن 30 ورزشکار که حرکت اسکات را اجرا کرده‌اند پرداخته است. حرکات این افراد به دو شکل بود. 1- اسکات با رعایت محدوده حرکت زانو، 2- اسکات با جلو بردن زانو به اندازه دلخواه.

هر ورزشکار شش بار حرکت اسکات را انجام می‌داد و به وسیله حسگرهایی حرکات مفصل‌های ران، زانو و مچ تجزیه و تحلیل می‌شد.

نتایج این بررسی‌ها نشان داد که هنگامی که زانو از نوک پا جلوتر می‌شود، بالاتنه صاف می‌ماند و زانو و مچ نیاز به حرکت بیشتری دارند، در حالی که هنگامی که زانو از پا جلوتر نمی‌رود، بدنه حرکت بیشتری دارد و به سمت جلو خم می‌شود که باعث می‌شود فشار بیشتری به ناحیه پایینی کمر وارد شود.

بنابراین اگر زانو از نوک پا جلوتر نرود، فشار بر روی زانو کمتر می‌شود، اما فشار بر روی کمر بیشتر می‌شود که ممکن است باعث آسیب دیدگی‌هایی در این ناحیه شود.

این تحقیقات به طور دقیق تاثیر جلوتر رفتن زانو از نوک پا را بر روی زانو نشان نداده است. تحقیقاتی که در سال 2001 انجام شده بود نشان داده است که اسکات با دامنه حرکت زیاد باعث پارگی رباط صلیبی می‌شود.

در این مطالعات که محققان سوئدی انجام دادند، نشان داده است که بهتر است حرکت زانو محدود نشود تا به کمر فشار نیاید و اگر ورزشکاران تکنیک خوبی را به کار ببرند، احتمال پارگی رباط صلیبی شان کم خواهد بود.

میزان زاویه خم شدن زانو برای ورزشکاران مختلف متفاوت است، ولی ورزشکارانی که قبلا مشکل پارگی رباط صلیبی داشته‌اند باید زانوی خود را بین 50 تا 60 درجه خم کنند.


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
www.seemorgh.com/sport
منبع:isna.ir


مطالب پیشنهادی:
تقسیم بندی تمرین‌ برای ورزشکاران در ماه رمضان
توصیه‌هایی به ورزشکاران در ماه رمضان
درد های زانو و نحوه تشخیص آن+ تصاویر
دختران هوادار پرسپولیس+ تصاویر
کریس رونالدو و فروش خانه اش درحومه شهر منچستر+ عکس