حرکات اصلاحی
یکی از عوامل ایجاد پای ضربدری عدم توازن عضلانی در پاها است .
همانطوری که در خصوص زانوی ضربدری گفته شد یکی از عوامل ایجاد پای ضربدری عدم توازن عضلانی در پاست .

در واقع در این عارضه عضله ی داخلی همسترینگ ، واستوس مدیالیس و کوادری دچار ضعف شده اند .  همین ضعف تعادل و پوسچر طبیعی فرد را بهم زده و در دراز مدت موجب ایجاد پای ضربدری می شود .

الف) تقویت عضلات داخلی ران و همسترینگ :

تمرین اول :

 مانند شکل به پهلو دراز بشکید و سر را روی آرنج قرار دهید پای بالایی را روی صندلی قرار دهید تا پای پایینی بتواند به سمت بالا حرکت کند . حال پای زیرین را ۱۰ بار بالا آورید و هر بار ۱۰ ثانیه نگه دارید . برای اینکه بتوانید این تمرین را بیشتر بر روی بخش داخلی همسترینگ متمرکز کنید بهتر است کمی بسمت جلو یا شکم متمایل شوید تا بیشتر سمت داخل و خلفی ران در هنگام بلند کردن پا فعالیت نماید

 

تمرین دوم :

 به پشت دراز بکشید و پای راست را بالا بگیرید در حالی که  زانوی پای چپ ۹۰ درجه خم شده و روی زمین است . باند کشی را از وسط پای راست برده عبور دهید و با دست راست  دو سر باند کشی را بگیرید .



با دست راست کش را به سمت راست بکشید تا پا به سمت راست کشیده شود ولی با انقباض عضلات داخلی ران مانع انحراف پا به سمت راست شوید . این حالت را ۱۰ ثانیه نگه دارید .



تمرین سوم :

در این تمرین برای کشش بخش داخلی ران و همسترینگ نشسته و پاها را تا جایی که ممکن است از هم باز کنید و دست ها را در مقابل روی زمین بگذارید . سپس به جلو کاملا خم شوید . آرنج ها را روی زمین بگذارید . ۶ -۵ ثانیه توقف کرده و سپس بلند شوید .



ب) تقویت عضله واستوس مدیالیس

این عضله بخشی از عضله چهار سر ران است که در شکل زیر نشان داده شده است .



برای تقویت واستوس مدیالیس مانند شکل بنشینید و یک زانو را خم کنید . پای هدف را دراز کنید .  پشت زانو را به زمین یا یک پد کوچکی بفشارید . ۱۰ ثانیه نگه دارید و سپس رها کنید .

این تمرین را ۱۰ بار تکرار نمایید .



ج) تقویت مجموعه عضلات کوادری سپس یا چهار سر ران :

مانند شکل به دیوار تکیه دهید و دست ها را روی کمر بگذارید . یک توپ در بین زانوها قرار دهید و آن را بفشارید . سپس تا ۳۰ تا ۹۰ درجه خم شوید و دوباره به حالت اول باز گردید .



ملاحظات اصلاحی

 پرهیز از نشستن به صورت قورباغه ای

پرهیز از حرکات پرشی عمودی و کنترل و تقسیم فشار به هنگام فرود در اینگونه پرش ها


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
www.seemorgh.com/sport
منبع:blogsport.info/ elmevarzesh.com


مطالب پیشنهادی:
علل و عوارض زانوی ضربدری+ عکس
علت بیشتر عرق کردن مردان نسبت به زنان در ورزش
تمرین‌های ورزشی ساده برای کارمندان
توقف بایرن مونیخ مقابل فرایبورگ
پیروزی فوتبال ساحلی ایران بر ایتالیا