راه مقابله با بیماری‌های تنفسی چیست؟
محققان آمریکایی دریافتند که انجام ورزش می‌تواند از پیشرفت بیماری‌های مزمن تنفسی جلوگیری کند.

سندرم اختلال مزمن تنفسی (ARDS) بیماری خطرناکی است که در سال حدود 200 هزار نفر در آمریکا به آن مبتلا می‌شوند. این بیماری بیش از سرطان سینه و پروستات کشته بر جای می‌گذارد، این مشکل بیشتر در کسانی که آسیب دیدگی شدیدی به آن‌ها وارد شده است، ایجاد می‌شود. افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند غالبا با ضعیف شدن اسکلت عضلانی نیز روبه‌رو می‌شوند.

در 30 سال گذشته مبارزه‌های دارویی با این بیماری به نتیجه مطلوبی نرسیده است. با این حال پزشکان مرکز پزشکی Wake Forest Baptist راه جدیدی برای مقابله با این بیماری پیش گرفته‌اند که این راه ورزش کردن است.

مدیر این تحقیقات می‌گوید: بر اساس تحقیقات گذشته ما می‌دانستیم که حرکت دادن بیماران باعث می‌شود که آن‌ها تنفس راحت‌تری داشته باشند. این کار باعث می‌شود که بدن آن‌ها قوی‌تر شود و شرایط آن‌ها به صورت کلی بهتر شود. آنچه که ما تا به حال متوجه نشده بودیم دلیل این اتفاق بود.

محققان با بررسی بر روی موش‌ها، مکانیزم ورزش‌ درمانی و تاثیر آن بر بیماران را دریافتند. نتایج این تحقیقات در یازدهمین مجله پزشکی علمی منتشر شد. در این تحقیقات موش‌هایی که آسیب دیدگی در ناحیه ریه داشتند و عضلات آن‌ها ضعیف شده بود دو روز در هفته ورزش کردند. محققان دریافتند که انجام ورزش‌های کوتاه مدت با شدت کم می‌تواند باعث افزایش کارایی عضلات تنفسی شود.

یکی از محققان می‌گوید: ما دریافتیم که در این بیماران یک روند خاصی اتفاق می‌افتد که منجر به از دست رفتن عضلات می‌شود. ورزش زودهنگام باعث می‌شود که این روند مختل شود. به نظر می‌رسد که ورزش بر چند پروتئین خاص در بدن تاثیر می‌گذارد که واکنش‌های سیستم ایمنی نسبت به آسیب دیدگی را تعدیل می‌کند.

محققان با مقایسه موش‌ها و انسان‌ها دریافتند که واکنش‌های سیستم عصبی در این دو موجود شبیه به هم هستند. محققان قصد دارند که این تحقیقات را بر روی موش‌های پیرتر انجام دهند زیرا ARDS غالبا در بیماران مسن اتفاق می‌افتد.


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع:isna.ir