خطر ورزش نکردن بیشتر از ورزش کردن در هوای آلوده است
مطالعات جدید نشان داده است، فواید ورزش برای سلامتی بهتر از تاثیر منفی آلودگی هوا است. به بیانی دیگر ورزش می‌تواند تاثیر بیشتری نسبت به آلودگی هوا داشته باشد.

تحقیقاتی در این زمینه در دانشگاه کپنهاگن انجام شده است. محققان معتقدند که آلودگی هوا نباید مانعی برای ورزش کردن در شهرهای بزرگ باشد. حتی افرادی که در شهرهای آلوده زندگی می‌کنند، اگر بدوند یا دوچرخه‌سواری کنند بهتر از این است که هیچ فعالیتی نداشته باشند. نتایج این تحقیقات در مجله "چشم‌انداز سلامت زیست محیطی" منتشر شده است.

پیش از این مشخص شده بود که ورزش کردن در هوای آلوده باعث افزایش ورود هوای آلود به ریه‌ها می‌شود و در نتیجه در زمان ورزش خطر آلودگی هوا بیشتر است. به این دلیل اکثرا در شهرهای آلوده، آلودگی هوا مانعی برای ورزش کردن به حساب می‌آید با توجه به افزایش آمار چاقی مفرط و دیابت در شهرهای بزرگ، محققان به این نتیجه رسیدند که خطر ورزش نکردن بیشتر از ورزش کردن در هوای آلوده است. با این وجود هنوز هم توصیه می‌شود که مردم تا جایی که ممکن است در مکان‌های خوش آب و هوا ورزش کنند.

این اولین مطالعاتی است که تاثیرات آلودگی هوا و فعالیت فیزیکی را با هم مورد بررسی قرار داده است. در این مطالعات 52 هزار نفر که بین 50 تا 65 سال سن داشتند مورد بررسی قرار گرفتند. از بین این افراد حدود 5 هزار و 500 نفر قبل از سال 2010 از دنیا رفتند. بررسی‌ها نشان داد مرگ و میر 20 درصد در افرادی که ورزش می‌کردند کمتر بوده است.

باید در نظر داشت که آلودگی هوای مورد نظر در این تحقیقات آلودگی هوای شهرهای دانمارک است و مشخص نیست که در شهرهای که آلودگی هوایی چند برابر بیشتر از این شهرها داشته باشند این نتایج صدق کند.


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع:isna.ir