عکس خوفناکی که به داستانی غم انگیز درباره انسانیت تبدیل شد! + عکس
 «کودک و کرکس» در قاب «عکس های تکان‌دهنده» هیسپان تی وی بررسی می شود؛ عکسی که عکاسش را به دامان خودکشی سپرد

عکسی که عکاس را به خودکشی کشاند!

«کودک و کرکس» در قاب «عکس های تکان‌دهنده» هیسپان تی وی بررسی می شود؛ عکسی که عکاسش را به دامان خودکشی سپرد. انتظار کرکس برای پایان یافتن جان یک کودک آفریقایی که از فرط گرسنگی درحال جان دادن است، سوژه این هفته برنامه «عکس های تکان دهنده» شبکه هیسپان تی وی شده است. این عکس، علاوه بر موضوع دهشتناک خود، عکاسش را هم به کام مرگ کشاند و به داستانی غم انگیز درباره انسانیت تبدیل شد.

عکس کودک و کرکس
عکس کودک و کرکس

«عکس های تکان دهنده» به کارگردانی کیانوش الطافی که هر هفته با انتخاب عکسی تاثیرگذار و ماندگار در تاریخ، به بررسی و نقد آن می پردازد، در این قسمت به سراغ عکسی دردناک که بعدها با نام «کودک و کرکس» شهرت یافت، رفته است.

این عکس توسط کوین کارتر ثبت شد؛ عکاسی که برای ثبت قحطی شدید سودان در سال ۱۹۹۳ به این کشور سفر کرد و توانست این عکس ماندگار را از این کودک سودانی و کرکسی که در انتظار مرگ اوست، ثبت کند. این عکس بعدها به نمادی از فقر و رنج مردم آفریقا و بی‌تفاوتی کشورها نسبت به آن ها تبدیل شد.

اگرچه این عکس در سال ۱۹۹۴ جایزه پولیتزر را برای کارتر به ارمغان داشت اما او را در معرض انتقادهای شدیدی قرار داد. وی هرگز اعلام نکرد که پس از عکاسی از این صحنه، کودک را به محل امنی رسانده و به او کمک کرده است یا خیر، اما تلخی این عکس و انتقادها علیه کارتر باعث شد تا او در ۲۷ ژوئیه ۱۹۹۴ دست به خودکشی بزند. 

 

بیشتر بدانید : عکس هایی تکان دهنده که جهان را زیر و رو کرد!

بیشتر بدانید : به بهانه روز جهانی عکاسی: عکسی که عکاسش را کشت!!

بیشتر بدانید : 5 عکسی که دنیا را تکان داد!! (+18)

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir