نکات مهم درباره روغن موتور اتومبیل!
جدی گرفتن روغن موتور یکی از مهمترین نکاتی است که باید آن را جدی گرفت. اما نکات مهم درباره روغن موتور کدام است؟

تعویض روغن موتور در زمان مناسب؟

روغن موتور را جدی بگیرید؛ این جمله‌ای است که کارشناسان خودرو تاکید فراوانی بر آن دارند. کار روغن موتور اساسا از بین بردن اصطکاک بین قطعات موتور خودرو است.
در واقع روغن موتور با ایجاد لغزندگی بین اجزای موتور از ساییده شدن آنها پیشگیری می‌کند، اما این تنها خاصیت روغن موتور نیست. به گفته کارشناسان خودرو، روغن موتور به دلیل خاصیت خود به‌‌عنوان یک عامل خنک‌کننده و پخش‌کننده حرارت نیز عمل می‌کند. برای مثال حرارت نقاطی مانند کف پیستون‌ها که بر اثر احتراق بسیار داغ می‌شوند، به واسطه پاشیده شدن روغن به این قطعه خنک می‌شود، اما هر کدام از این خاصیت‌ها در صورتی وجود خواهد داشت که روغن موتور مرغوب در موتور خودروی شما وجود داشته باشد، زیرا کم بودن یا زیاد بودن روغن موتور می‌تواند باعث ایجاد لغزندگی بیش از حد، ایجاد اصطکاک بیشتر و یا خرابی موتور شود.

اما روغنی که بیش از حد در داخل موتور کار کند، به دلیل حرکت در موتور و گرمایی که تحمل می‌کند، بخش زیادی از مواد اصلی خود را از دست می‌دهد و از دست رفتن این مواد باعث می‌شود که اصطکاک بین قطعات موتور افزایش پیدا کند و در نتیجه موتور بیشتر گرم شود. این گرم شدن بیش از حد باعث می‌شود یک سری از قطعات اصلی موتور مانند پیستون، یاتاقان، بلبرینگ‌ها، کاسه نمدها و برخی قطعات دیگر آسیب جدی ببینند؛ بنابراین به نظر می‌رسد توصیه کارشناسان برای توجه ویژه به روغن موتور خودرو به جا باشد.

کدام روغن موتور برای خودرو مناسب است؟

اگر می‌خواهید بدانید کدام روغن موتور برای خودرو شما مناسب است، بهتر است نگاهی به در موتور خودرو بیندازید؛ زیرا شرکت سازنده خودرو شما داخل در موتور روغن سازگار با خودرو را معرفی کرده است. مراجعه به دفترچه خودرو هم راه مناسبی برای آگاهی از روغن موتور مناسب برای خودرو شما است.

بهترین زمان برای تعویض روغن موتور خودرو کدام است؟

یک کارشناس خودرو زمان مناسب تعویض روغن موتور را بین 5‌هزار تا 10‌هزار کیلومتر می‌داند. داود اسماعیلی در این رابطه می‌گوید: حتی اگر بهترین برند روغن موتور را هم برای خودرو خود استفاده کرده‌اید، حتما بعد از 10 هزار کیلومتر آن را تعویض کنید، آن هم 10 هزار تای جاده. به عقیده اسماعیلی از آنجا که در شهرهای بزرگی مانند تهران بار ترافیک بسیار زیاد است و خودروها بیش از اینکه راه بروند پشت چراغ قرمز یا در ترافیک بی حرکت در حال کار کردن هستند، زمان تعویض روغن موتور 5 هزار کیلومتر است زیرا این 5 هزار تایی که یک خودرو در چنین شهری کار کرده است با احتساب توقف‌هایی که داشته عملا به اندازه 10 هزارتای جاده خواهد بود.

اما توصیه دیگر کارشناسان خودرو این است که هنگامی که می‌خواهید روغن را تخلیه کنید، بهتر است به مکانیک بگویید روغن را در ظرفی شفاف بریزد تا به محتویات درون موتورخودروی خود بیشتر آگاه شوید. ممکن است در روغن موتور شما ناخالصی‌هایی مانند براده‌های قطعاتی از موتور وجود داشته باشد که این خود نشانه‌ای است از اینکه موتور خودرو شما به رسیدگی‌های بیشتری نیاز دارد. این ظرف شفاف حتی می‌تواند حباب‌های آب را نیز به شما نشان دهد حباب‌هایی که احتمالا به علت قاطی شدن آب با روغن در روغن موتور به صورت کف سفیدرنگ دیده می‌شوند.

از روغن‌های تصفیه شده استفاده نکنید

تصفیه روغن کاری است که از قدیم انجام می‌شود. در این روش افرادی که شغلشان تعویض روغن خودرو است با عبور دادن روغن‌های مصرف شده از صافی‌ها و فیلترها و انجام دادن برخی عملیات‌های شیمیایی این روغن مصرف شده را تقریبا به حالت اولیه خود، یعنی قبل از سوختگی در می‌آورند؛ اما این روغن هیچ گاه خواص اولیه خود را باز نمی‌یابد و در عملکرد موتور هم خیلی تاثیرگذار نخواهد بود. این روغن‌های تصفیه شده معمولا نتیجه ترکیب چند روغن مختلف با یکدیگر هستند و از نظر علمی برای خودروهایی که دور موتور بالا دارند اصلا مناسب نیستند.

این روغن‌ها معمولا برای خودروهای سنگین استفاده می‌شوند؛ زیرا حجم روغنی که باید در آنها استفاده شود زیاد است و از طرفی دور موتورشان هم کم است.
شاید تنها حسن این روغن‌ها قیمت ارزان تر آنها باشد، اما بد نیست بدانید که قیمت این روغن‌ها تنها کمی از روغن‌های استاندارد کمپانی‌های مطرح ارزان‌تر است و از طرفی کارایی و تاثیر روغن‌های مرغوب را هم ندارند. یکی دیگر از عوارضی که روغن‌های غیر‌استاندارد برای قطعات خودرو شما دارد، این است که این گونه روغن‌ها جرمی را بر روی قطعات و داخل منافذ ظریف عبور روغن از خود به جا می‌گذارند که به مرور باعث مسدود شدن این منافذ و کانال‌ها می‌شوند و در نهایت باعث می‌شوند که برخی قطعات به صورت استاندارد روغن کاری نشوند که این موضوع آسیب جدی به قطعات داخل موتور وارد می‌کند.به این ترتیب توصیه کارشناسان این است که اگر برای تعویض روغن به یک مغازه تعویض روغنی می‌روید روغن‌های استانداردی را انتخاب کنید که توسط کمپانی‌های مطرح تولید شده‌اند.


گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: روزنامه دنیای اقتصاد