نکاتی درباره خودروی k 125 خودروی شاسی بلند ایران خودرو!
گروه صنعتی ایران خودرو به تازگی با انتشار ویدیویی از روند فعالیت هایش، چند نما از کراس‌اوور ملی خود را به نمایش گذاشته است. این محصول قرار است تا با کد K. ۱۲۵ پس از K. ۱۳۲ به بازار بیاید

k 125 کراس اوور ملی ایران خودرو

سال گذشته، برخی رسانه‌های اعلام کردند که کراس اوور ایران خودرو بر مبنای پلتفرم PF ۱ و پژو ۲۰۰۸ طراحی و ساخته شده است. پلتفرم PF ۱ یکی از مشهورترین و پرکاربردترین سازه‌های مشترک محصولات گروه PSA است که در قرارداد‌های برجامی اجازه بهره‌برداری از آن به خودروسازان داخلی داده شد.

کراس اوور ملی ایرانی جز برنامه‌های ایران خودرو بوده که در دوران برجام و پیش از آغاز تحریم‌ها با مشارکت قطعه سازان برتر دنیا، چون ماهله، بوش، هیوندای پاورتک و… آغاز شده بود و کمپانی «پینین فارینا» هم مسئولان نظارت بر طراحی محصولات جدید این شرکت را داشت. اما با آغاز تحریم‌های امریکا علیه صنعت خودروی ایران، بعضی همکاران خارجی در ظاهر کار عقب نشینی کردند و با این حال، ایران خودرو پروژه خود را ادامه داد.
 
با رونمایی سدان K۱۳۲ و شباهت هایش به پژو ۳۰۱، اعلام شد که ایران خودرو به صورت قانونی حق استفاده کامل از سازه PF۱ را دارد و در چند ماه قبل با تغییرات اعمال شده بر روی این سازه فرانسوی، پلتفرم ملی را برای خود آماده ساخته است. حال قرار است تا دومین محصول این پلتفرم جدید ایران خودرو، K۱۲۵ یا همان کراس اوور ملی این شرکت باشد که اتفاقا از نظر ابعاد و بسیاری از اجزای بدنه شباهت‌هایی به پژو ۲۰۰۸ دارد.

 کراس اوور ایران خودرو  به جای پیشرانه ۱.۶ لیتری و توربو پژو ۲۰۰۸، از نسخه ارتقا یافته پیشرانه ملی EF۷ TURBO با پسوند پلاس نیرو خواهد گرفت که قدرتی بین ۱۶۰ تا ۱۷۰ اسب بخار و گشتاوری در حدود ۲۳۵ نیوتن متر را به واسطه جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک ساخت شرکت چینی DAE تحویل چرخ‌های جلو می‌دهد.

با توجه به چند تصویر گرافیکی و پیش فرض برای K۱۲۵ که در ویدیوی اخیر ایران خودرو دیده می‌شود، الگوی ثابتی در سقف و بخش جانبی میان پژو ۲۰۰۸ و این کراس اوور ملی دیده می‌شود. از سویی در بحث نمای داخلی هم می‌بینیم که تا حدی الگوی داشبورد پژو ۲۰۰۸ رعایت شده و بخش جلو آمپر نیز بیانگر این شباهت اجباری است. همچنین پنل تنظیمات سیستم تهویه نیز بر اساس برخی خودرو‌های PSA که روی پلتفرم PF۱ توسعه یافته اند، برای ایران خودرو K۱۲۵ طراحی شده است. نمایشگر دیجیتال سیستم تهویه و دکمه‌های آن کاملا مشابه سیتروئن C۳-XR و پژو ۳۰۱ اند.

براساس اطلاعات منابع آگاه، طرح‌ها و تصاویر منتشر شده از کراس اوور K۱۲۵ صرفا اسکچ‌های اولیه هستند و خودرو نهایی با فرم بدنه متفاوتی به تولید خواهد رسید، همچنین پیش بینی می‌شود که در خوشبینانه‌ترین حالت رونمایی از نمونه‌های اولیه در اواخر سال ۱۳۹۹ امکان پذیر باشد و پروسه تولید و عرضه کراس اوور K۱۲۵ به سال ۱۴۰۰ موکول شود.
 
طبیعتا در خصوص قیمت تمام شده این کراس اوور نمی‌توان پیش بینی دقیقی داشت، اما با توجه به قیمت بیش از ۴۰۰ میلیونی پژو ۲۰۰۸ در بازار و شرایط تورمی می‌توان با قاطعیت حدس زد که تصور قیمت گذاری کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان دور از واقعیت خواهد بود، مگر آنکه شرایط کلی کشور به گونه‌ای تغییر کند که زمینه لازم برای کاهش نرخ ارز فراهم شود.



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: faradeed.ir