ترفند های کلاه برداری در فروش خودروی دست دوم
قصد داریم به بیان نکات مهمی بپردازیم که در زمان خرید و فروش خودروی دست دوم باید به آنها توجه کنید

انواع کلاه‌برداری در خرید و فروش خودروی دست دوم

بالا رفتن قیمت خودرو و سرمایه‌ای بودن این کالا باعث شده تا بازار خرید و فروش دست دوم آن رونق بگیرد. با افزایش سه‌برابری قیمت خودرو طی دو سال گذشته بسیاری از مردم توان خرید خودروی صفر ندارند و مجبورند با پولی که دارند یک ماشین کارکرده خریداری کنند. از سویی بازدهی بالای معامله در این بازار بسیاری از دلالان را به خرید و فروش در این بازار سوق داده است.

در چنین شرایطی خرید یا فروش خودرو آن هم دست دوم ریسک بالایی دارد، چرا که همواره سودجویان بسیاری با انواع ترفندها و حیله‌ها به دنبال آن هستند که سر شما کلاه بگذارند و سود بیشتری به جیب بزنند. در ادامه چند نمونه از این فریبکاری‌ها را ذکر می‌کنیم.

۱. گنجشک رنگ می‌کنند و جای قناری می‌فروشند

بسیاری از خریداران اطلاعات فنی درباره خودرو ندارند و فقط می‌خواهند یک خودروی ارزان‌قیمت کارکرده بخرند. این افراد معمولا در معامله ضرر می‌کنند، چرا که عدم آگاهی فنی باعث می‌شود متوجه بسیاری از ایرادات فنی خودرو نشده و اصطلاحا گنجشک را جای قناری بخرند. ضرری که این افراد می‌کنند صرفا مالی نیست و حتی ممکن است جان خود و خانواده‌شان را به خطر بیاندازند.

۲. آنچه می‌بینید همان خودرویی نیست که تحویل می‌گیرید

به شما خودرویی بدون ایراد و تمیز نشان می‌دهند و شما هم آن را تایید می‌کنید و پس از امضای قرارداد، به شما خودروی دیگری تحویل می‌دهند که زمین تا آسمان با آنچه دیده بودید، فرق دارد.

۳. قطعات تعویض می‌شوند

پس از اطمینان شما از سالم بودن خودرو و رفتن برای نوشتن قولنامه، بسیاری از قطعات مهم خودرو جابجا شده و با قطعات صدمه دیده یا تصادفی جایگزین می‌شوند.

۴. مراقب بندهای قولنامه باشید

بسیاری از بندهایی که در قولنامه می‌آیند شما را متضرر خواهند کرد. بسیاری از مواقع شما حتی متوجه نمی‌شوید که یک بند قرارداد چگونه می‌تواند علیه شما مورد استفاده قرار گیرد و فقط یک کارشناس خودرو یا کارشناس حقوقی می‌تواند آنها را تشخیص دهد.

۵. صف خریداران آماده معامله

این تکنیک قدیمی هنوز هم اجرا می‌شود و جالب‌تر آن که هنوز هم جواب می‌دهد. در لحظه‌ای که دو دل می‌شوید صفی از خریداران جعلی به شما نشان می‌دهند که هر یک به هر دلیلی فردا یا هفته آینده پولشان جور می‌شود و به این ترتیب شما را در منگنه قرار می‌دهند تا تحت تاثیر احساسات و شتابزده تصمیم بگیرید. در چنین شرایطی هر انسانی چشم بر بسیاری از ایرادات و می‌پوشاند و ممکن است تصمیم نابخردانه‌ای بگیرد.

۶. کارشناسان جعلی

فروشندگان و خریداران خودروی دست‌دوم همیشه کارشناسان آشنایی دارند که اگر پیش آنها بروید هزینه کارشناسی خیلی کمتر یا حتی مجانی می‌شود! هیچگاه به این کارشناسان اعتماد نکنید و کارشناس را از جایی معتبر که مورد تایید طرفین باشد انتخاب کنید.

۷. جعل شماره شاسی روی قطعات خودروی تصادفی

بسیاری از کلاه‌برداران خودروهای تصادفی را خریداری کرده و قطعات آن را با خودروهای سرقتی یا تصادفی دیگر جایگزین می‌کنند و در نهایت شماره شاسی یا موتور را روی آن حک می‌کنند. شما هر چقدر هم در تشخیص ایرادات فنی و ظاهری خودرو خبره باشید نمی‌توانید جعلی بودن حک شدن شماره را تشخیص دهید.

۸. فروش اقساطی خودروی دست دوم

در شرایط بد معیشتی امروز برای بسیاری جذاب است که بتوانند خودروی دست دومی را با پرداخت یک پیش‌پرداخت و قسط‌بندی مابقی آن خریداری کنند. اکثر مواردی که چنین شرایطی را پیشنهاد می‌دهند کلاهبردارند و پس از پرداخت هزینه پیش‌پرداخت، شما دیگر نه خودرویی می‌بینید، نه دفتر و دستکی و نه فروشنده‌ای! باید با پیش‌پرداختی که داده بودید برای همیشه خداحافظی کنید.

چه باید کرد؟

در چنین شرایطی به عنوان یک خریدار یا فروشنده خودروی دست دوم چه کار می‌توانید بکنید؟ مرجع قیمت‌گذاری خودروی کارکرده کجاست؟ بهترین روش، استفاده از تجربه یک کارشناس خودروی خبره است. اگر فرد قابل اعتمادی را می‌شناسید از او کمک بگیرید، البته بسیار دشوار است که دلالان زرنگ این بازار را قانع کنید که به گزارش کارشناسی که شما معرفی می‌کنید، اعتماد کنند. یکی از راه‌ها این است که از خدمات کارشناسی خودروی معتبر استفاده کنید که بی‌طرفی آنها مشخص است و طرفین معامله می‌توانند به آن اعتماد کنند.



گردآوری: گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: khabaronline.ir