ایمن ترین خودرو های بازار ایران: نمرات تست تصادف خودرو های وارداتی
قصد داریم به معرفی و بررسی میزان ایمنی خودروهای وارداتی موجود در بازار ایران بپردازیم.

ایمنی خودروهای موجود در بازار ایران

بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی (WHO) سالانه 3 /1 میلیون نفر در تصادفات رانندگی در سراسر دنیا کشته شده و بیش از 50 میلیون نفر مصدوم می‌شوند. ناوگان حمل‌ونقل جهانی در سال 2010 به یک میلیارد دستگاه رسید و پیش‌بینی می‌شود که در 10 تا 15 سال آینده این تعداد دو برابر شوند.

این افزایش کم‌سابقه در کشورهای کم‌درآمد و با درآمد متوسطی رخ خواهد داد که 90 درصد از کل مرگ و میر جاده‌ای را شامل می‌شوند. حدود 48 درصد از تلفات تصادفات رانندگی، سرنشینان خودرو هستند، به منظور اجتناب از بار جهانی روبه‌رشد مصدومان جاده‌ای، بهبود ایمنی خودروها حیاتی است.
وقتی شما به دنبال خریدن خودرو جدیدی هستید، ایمنی نقش مهمی در تصمیم شما ایفا خواهد کرد. موسسات مختلفی وجود دارند که خودروهای مختلف را با استفاده از عوامل متنوعی از لحاظ ایمنی رتبه‌بندی می‌کنند.
 
موسسه ایمنی ترافیک بزرگراه‌های ملی (NHTSA)، موسسه بیمه ایمنی بزرگراه (IIHS)، موسسه برنامه ارزیابی خودروهای جدید (NCAP) و گزارش‌های مصرف‌کننده که ترکیبی از رتبه‌بندی این آژانس‌هاست می‌تواند به کمک شما بیاید. اغلب سازمان‌های رتبه‌بندی ایمنی خودرو دسته وسیعی از اطلاعات را برای آزمایش‌های خود به کار می‌گیرند. با این حال معیارهای سنجش ایمنی در موسسات مختلف متفاوت است.

ایمنی سرنشینان بزرگسال

یکی از اولویت‌هایی که برای خریداران و تولیدکنندگان اتومبیل بسیار اهمیت دارد حفظ ایمنی سرنشینان است. وقتی راننده و دیگر سرنشینان احساس ایمنی داشته باشند از مسافرت و رانندگی با خودرو خود لذت بیشتری خواهند برد. در تست ایمنی سرنشینان بزرگسال، حفظ سر، پاها، کمر، لگن، سینه و گردن سرنشینان جلو اهمیت دارد. نمره محافظت سرنشین بزرگسال از طریق تست اثر جلویی، اثر جانبی و شلاق تعیین می‌شود.

ایمنی سرنشینان خردسال

ایمنی سرنشینان خردسال به ویژه نوزادان در تست تصادف مهم است. این معیار از دوره دوم بررسی‌های EURO NCAP به معیارهای تست تصادف اضافه شد. این تست با قرار دادن عروسک کودک در نگهدارنده خردسالان روی صندلی عقب انجام می‌شود. نمره این شاخص نشان‌دهنده قدرت سیستم‌های مهار کودک (CRS) در تست‌های اثر کناری و جلویی، توانایی خودرو در تطبیق جای کودک با طراحی و اندازه‌های مختلف و وجود شرایط کافی برای انتقال امن کودک درون خودرو است.

ایمنی عابر پیاده

ایمنی عابر در تصادف‌هایی که با عابر یا با خودروهای دیگر انجام می‌شود یکی از مهم‌ترین موارد است. در برخورد دو اتومبیل اگر خودرو به سمت چپ یا راست بچرخد احتمال آسیب رساندن به عابر پیاده زیاد است. همچنین ایمنی عابر پیاده در نواحی مختلف خودرو متفاوت است. در تست ایمنی عابر پیاده، ایمنی عابر در برخورد به شیشه‌های جلو و کاپوت، چراغ و ناحیه جلوپنجره و همچنین سپر خودرو مورد تست قرار می‌گیرد. خودروهایی می‌توانند نمره خوبی از این تست بگیرند که سیستم ترمز فوری خودکار (AEB) آنها عابران پیاده را تشخیص دهد.

سیستم‌های کمکی ایمنی

یکی دیگر از موارد موثر در ارزیابی ایمنی خودروها، میزان بهره‌مندی آنها از سیستم‌های کمکی راننده برای کاهش خطاهای احتمالی راننده است که نقش مهمی در پیشگیری از تصادف بازی می‌کند. تاثیر سیستم‌هایی مثل هشدار باز بودن کمربند ایمنی، کنترل الکترونیکی پایداری یا ESC و سیستم‌های محدودکننده سرعت بر نجات جان سرنشینان خودرو اثبات شده است و موسسه Euro NCAP به ارزیابی عملکرد این سیستم‌ها نیز در خودروهای مختلف می‌پردازد.

در ادامه به بررسی شاخص‌های ایمنی خودروهای خارجی پرطرفدار در ایران پرداخته‌ایم.

 

میزان ایمنی خودروهای بی ام و bmw

میزان ایمنی خودروهای بی ام و bmw

 

میزان ایمنی خودروهای کیا kia

میزان ایمنی خودروهای کیا kia

 

میزان ایمنی خودروهای رنو renault

میزان ایمنی خودروهای رنو renault

 

میزان ایمنی خودروهای تویوتا toyota

میزان ایمنی خودروهای تویوتا toyota

 

میزان ایمنی خودروهای هیوندا hyundai

میزان ایمنی خودروهای هیوندا hyundai

 

میزان ایمنی خودروهای سایر خودروهای موجود در بازار

میزان ایمنی خودروهای سایر خودروهای موجود در بازار




گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: هفته نامه تجارت فردا