بررسی پراید و تیبا : کدام خودروی بهتری است؟
اگر قصد خرید خودروی پراید یا تیبا را داشته و نمی توانید تصمیم بگیرید, مقاله زیر را که به بررسی تفاوت های پراید و تیبا پرداخته است را بخوانید.

پراید یا تیبا کدام بهتر هستند؟

پراید و تیبا اولین گزینه هایی هستند که ممکن است به فکر هر خریداری برسد. پراید و تیبا این شهرت را مدیون قیمت پایین خود هستند، به طوری که آنها را ارزان ترین خودروهای نو می شناسیم. اگر دایره انتخاب را به آنها محدود کنیم، تنها سه تا پنج میلیون تومان اختلاف قیمت دارند. از نظر فنی چطور؟ پراید مدت ها در بازار حضور داشته و ظاهرا زیادی تکراری است. به همین خاطر بعضی ها راهشان را کج می کنند و به سراغ اولین خودروی ایرانی سایپا می روند.

با اینکه می گویند در ساخت تیبا از شاسی پراید و خانواده X100 استفاده شده است، با این حال ظاهر امروزی تری به خود گرفته است. آنهایی که پشت فرمان این خودروها نشستند می گویند مصرف سوخت پایینی دارند و برای سرویس و نگهداری زیاد صاحب شان را به زحمت نمی اندازند. حتی بعضی قطعات و لوزام شان مشترک است، اما پای انتخاب و خرید که وسط می آید باید سختگیری بیشتری انجام داد. با احتساب اینکه نمی توان روی رانندگی در خارج از شهر خیلی رویشان حساب باز کرد، شما پراید 20 میلیون تومانی را انتخاب می کنید یا تیبای 25 میلیونی را؟

آنچه باید درباره تیبا بدانید

موتور: تیبا از موتوری با حجم 1500 سی سی بهره می برد که باعث شده این خودرو قدرت و شتاب خوبی داشته باشد. از این لحاظ تیبا برتری زیادی نسبت به پراید، مخصوصا پراید 131 دارد. چون در پراید 131 بدون تغییر در موتور، وزن ماشین افزایش داشته که باعث کندی شتاب شده است. موتور خودرو توان تولید نیرویی معادل 87 اسب بخار برای 5200 دور در دقیقه گشتاور 128 نیوتن متری برای 4 هزار دور در هر دقیقه را دارد.

البته این نکته را باید اضافه کنیم که تیبا به کیفیت روغن موتور حساس بوده و شما حتما باید در انتخاب آن دقت زیادی به خرج دهید. اگر برای این خودرو از یک روغن موتور معمولی استفاده کنید، تقریبا بعد از دو هزار کیلومتر رانندگی، وقتی خودرو را روشن کنید، صدای غیرعادی از موتور به گوش خواهد رسید که به مرور فراگیر شده و پس از گرم شدن  ماشین هم دیگر  قطع نخواهدشد.

حداکثر سرعت نیز در این خودرو 199 کیلومتر بر ساعت است. همچنین این خودرو شتاب صفر تا صد را در 12 الی 13 ثانیه طی می کند. این خودرو دارای یک گیربکس پنج دنده دستی است.

مصرف سوخت: باک سوخت تیبا گنجایش 40 لیتر بنزین دارد. مصرف سوخت شهری آن 5.6 لیتر به ازای هر صد کیلومتر رانندگی بوده و مصرف سوخت ترکیبی آن نیز به 6.95 لیتر می رسد.

سیستم فرمان و ترمز: فرمان این خودرو دارای سیستم هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع است. نوع سیستم ترمز این خودرو روغنی با بوستر خلائی بوده و نوع و دیسک و کالیبر ترمز آن در جلو دیسکی و در عقب کاسه ای است.

ایمنی: از لحاظ تجهیزات ایمنی روز هم باید گفت که این ماشین مجهز به ترمز ABS و دو ایربگ راننده و سرنشین است. این خودرو همچنین سیستم ضدسرقت با کد متغیر (Immobilizer) دارد. بدنه تیبا نیز استحکام کافی را دارد و اصلا نمی توان این خودرو را با برادرش مقایسه کرد.

آپشن ها: یکی از آپشن هایی که در تیبا به شکل سفارشی در دسترس است، امکان انتخاب تهویه اتوماتیک است. سیستم پخش این خودرو توان اجرای فایل های MP3 از روی USB را دارد. این ماشین مجهز به چراغ جلوی پرنوری است که رانندگی در شب را راحت تر می کند و این مسئله تاثیر زیادی بر کاهش حوادث ناشی از کاهش دید در شب راننده دارد. همچنین برای مواقع ضروری دارای مه شکن جلو و عقب است. اضافه بر آن، تیبا چراغ هشداردهنده عیب یاب موتور دارد. شیشه های برقی در این خودرو نیز تنها به درهای جلو متعلق است. صندلی راننده تیبا قابلیت تنظیم ارتفاع دارد.

آنچه باید درباره پراید 131 بدانید

موتور: موتور پراید همچون تیبا دارای 4 سیلندر است که به صورت خطی قرار گرفته اند. موتور این خودرو با حجم 1300 لیتر می تواند قدرتی معادل 71 اسب بخار برای 5250 در هر دقیقه به همراه گشتاوری 108 نیوتونی برای چهار هزار دور تولید کند. بنابراین تیبا در حجم موتور، قدرت، اسب بخار و دورهای موتور از پراید برتر است.

این خودرو همانند تیبا به یک گیربکس پنج دنده دستی مجهز شده است. حداکثر سرعت در پراید 170 کیلومتر بر ساعت بوده و با این خودرو شما به 14 تا 15 ثانیه زمان احتیاج خواهیدداشت تا از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسید. بنابراین از نظر سرعت و شتاب نیز تیبا با داشتن سرعت 200 کیلومتری و زمان 12 تا 13 ثانیه ای از پراید برتر است.

سوخت: باک بنزین در پراید 131 گنجایش 40 لیتر بنزین دارد که به ازای هر صد کیلومتر انندگی به صورت ترکیبی، هفت لیتر بنزین از آن کاسته می شود. درواقع پراید در شهر صدی 9.5 لیتر بنزین می سوازند که این عدد در اتوبان ها 5.3 لیتر است.
 
سیستم فرمان و ترمز: فرمان این خودرو دارای سیستم هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع است. نوع سیستم ترمز این خودرو روغنی با بوستر خلائی بوده و نوع و دیسک و کالیبر ترمز آن در جلو دیسکی و در عقب کاسه ای است.

ایمنی: پراید نیز همچون تیبا دارای سیستم ترمز ABS است. در پراید دو ایربگ برای راننده و سرنشین جلو در نظر گرفته شده است. پراید نیز به سیستم ضدسرقت با کد متغیر (Immobilizer) تجهیز شده است. با این حال، بدنه این خودرو چندان قوی نیست.

آپشن ها: در پراید نیز همچون تیبا به شکل پیش فرض از سیستم تهویه مطبوع دستی استفاده شده است. سیستم پخش پراید علاوه بر سی دی از USB استفاده می کند و قابلیت اجرای فایل  های MP3 را دارد. در جلو و عقب پراید مه شکن تعبیه شده است.


پراید و تیبا در بازار نو و کارکرده

هم اکنون قیمت پرایدهای 131 مدلSE در نمایندگی ها 20 میلیون و 696 هزار تومان بوده و در بازار آزاد نیز به قمیت 21 میلیون تومان فروخته می شود. البته دوگانه سوز همین مدل در نمایندگی و بازار آزاد، به ترتیب 22 میلیون و 200 هزار تومان و 22 میلیون و 800 هزار تومان قیمت دارند.

تیبای صندوق دار نیز در مدل SX بنزینی و دوگانه عرضه می شود که در نمایندگی ها به ترتیب 25 میلیون و 116 هزار تومان و 25 میلیونو 860 هزار تومان عرضه می شود. قیمت این خودرو در بازار آزاد به ترتیب 25 میلیون و 26 میلیون و 900 هزار تومان است. در بازار خودروهای کارکرده هم یک دستگاه تیبا مدل 92 با رنگ سفید و کارکرد 25 هزار کیلومتر 21 میلیون و 800 هزار تومان قیمت دارد.


گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: روزنامه تماشاگران امروز