همه چیز درباره هک کردن خودرو های جدید
قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که آیا امکان هک کردن خودرو های جدید وجود دارد یا خیر؟

چقدر امکان هک خودرو های جدید جدی است؟

با پیشرفت روز افزون صنعت خودروسازی در دنیا و ارائه خودروهایی که از فناوری بالا بهره ‌مند هستند، این پرسش بوجود می‌آید که این فناوری‌ها چه تاثیری بر کیفیت خودروها دارند.

امروزه رشد و توسعه فناوری‌های مختلف، تفاوت‌های زیادی در امور روزمره ما ایجاد کرده است. در چند دهه گذشته، صنعت خودروسازی نیز مانند صنایع دیگر تحت تاثیر توسعه فناوری‌های جدید، دست‌خوش تغییرات بسیاری شده است.

از مهم‌ترین تغییرات در صنایع اتومبیل‌سازی، بوجود آمدن سیستم‌های بی‌سیم و استفاده از امواج رادیویی برای کنترل کردن المان‌های مختلف در خودرو‌ها بود. در چند سال اخیر سامانه‎‌های وایرلس و عناصر کنترلی غیر فیزیکی و کامپیوتری روند اصلی صنایع اتومبیل‌سازی بوده است به شکلی که امروزه اغلب خودرو‌های ساخته شده توسط کمپانی‌های بزرگ، از این تکنولوژی‌ها برای اتومبیل‌های خود استفاده می‌کنند. یکی از عمومی‌ترین فناوری‌های بوجود آمده در خودرو‌های امروزی تکنولوژی کیلس بوده که در خودرو‌های یک دهه اخیر به وفور مشاهده می‌شود.

فناوری کیلس این امکان را برای شما فراهم می‌کند که بدون نیاز به استفاده از سوئیچ خودرو، وارد آن شوید و حتی موتور را روشن کنید. فناوری کیلس با استفاده امواج رادیویی کار می‌کند به شکلی که یک سری امواج با کد‌های مشخص از سوئیچ خودرو به سنسور ایموبلایزر اتومبیل ارسال می‌شود و این امکان را برای راننده بوجود می‌آورد که درب خودرو را باز کرده و بدون استفاده مجدد از سوئیچ باز و بسته کند. اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که امواج رادیویی قابل دستکاری و هک شدن هستند، از همین رو کمپانی‌های اتومبیل‌سازی برای بالا بردن ایمنی خودرو‌های جدید از کد‌های متعدد و رمزگذاری شده استفاده می‌کنند که این موضوع توانسته است ایمنی خودرو‌های جدید را تا حد زیادی بالا ببرد.

چندی پیش شخصی ادعا کرد که می‌تواند سیستم‌های کنونی استفاده شده در خودرو‌های جدید را نیز هک کند و برای اثبات ادعای خود، اتومبیلی آلمانی و مدرن را هک کرد که ویدیو منتشر شده از آن، سر و صدای زیادی در دنیای خودرو‌های مدرن راه انداخت.

بسیاری از کارشناسان خودرو در سراسر دنیا، پس از منتشر شدن ویدیو هک شدن خودرو، نظرات خود را در خصوص تکنولوژی کیلس بیان کردند که اگر بخواهیم از این نظرات نتیجه‌ای بگیریم می‌توانیم بگوییم که فناوری‌های متکی به امواج رادیویی فناوری‌های کاملا ایمنی نیستند و نمی‌توان آن‌ها را بدون نقص به حساب آورد، اما هک کردن آن‌ها کار آسانی نیست.

بر اساس آزمایش‌های جدید هک کردن سیستم ایموبلایزر و کامپیوتر‌های خودرو‌ها، هزینه‌ای بسیار بالایی دارد، زیرا باید دستگاهی طراحی کرد که بتواند در کثری از ثانیه بین ۲ تا ۸ کد به کامپیوتر خودرو‌ها ارسال کند که برای ساخت چنین دستگاهی هزینه و البته دانش بالایی نیاز است.

از نظر اغلب کارشناسان فعال در حوزه اتومبیل‌سازی، نگرانی بابت هک شدن سیستم‌های امنیتی خودرو وجود ندارد، البته خودروسازان نیز روز به روز در حال بالا بردن سطح ایمنی اتومبیل‌هایشان هستند، از همین رو به نظر می‌رسد، طرح هک کردن خودرو‌ها در آینده نه چندان دور منسوخ شود؛ اما باید مراقب سیستم‌های صوتی و تصویری و همچنین تلفن‌های بیسیم تعبیه شده در خودرو‌های خود باشیم، زیرا بر اساس آمار‌های بدست آمده سیستم‌های مدیای مربوط به اتومبیل‌ها به راحتی از طریق فناوری بلوتوث هک می‌شوند به همین دلیل پیشنهاد می‌شود در صورتی که برایتان امکان‌پذیر هست برای سیستم مدیا خودرو خود رمزی در نظر بگیرید.



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: jamejamonline.ir