8 تکنولوژی و آپشن برروی خودرو های وارداتی که در ایران کار نمی کنند!
میخواهیم به معرفی هشت نمونه از تکنولوژی و آپشن های جدید صنعت خودرو بپردازیم که به واسطه قدیمی بودن زیرساخت ها و قوانین رانندگی به خریداران ایرانی ارائه نمی شوند.

خودروهای مدرن و آپشن هایی که در ایران کار نمی کنند

بازار خودروهای وارداتی ایران به واسطه عدم اتصال اقتصاد کشور با اقتصاد جهانی برای بسباری از مشتریان رهاوردی جز قیمت گران، خدمات پس از فروش اندک و ناکافی و نیز فقدان پاسخگویی مناسب از سوی شرکت های تولیدکننده نداشته است. اخیرا این مورد وارد فاز تازه ای شده و بسیاری از خودروهای مدرن و آپشنال به دلیل نبود زیرساخت ارتباطی یا فنی لازم، تجهیزات ایمنی و ارتباطی مدرن خود را روی محصولات وارداتی شان به ایران نصب نمی کنند. اینجا به هشت مورد از این تکنولوژی هایی می پردازیم که از همه مهم ترند.
 
موتور تمام الکتریکی: نمی توان منکر رنجی شد که از ناحیه نبود زیرساخت های شارژ خودروی الکتریکی عاید خریداران ایرانی می شود. در دنیایی که در یک بازه زمانی پنج ساله تعداد خودروهای تولیدشده برقی به یکباره پنج برابر شده نبود آنها در ایران یک ضعف اساسی است مخصوصا با وجود این میزان از آلایندگی در شهرهای بزرگ کشور. رنو زوئی و فلوئنس دو نمونه از محصولات برقی هستند که در سرتاسر اروپا به فروش می روند اما خب در ایران فعلا جای ندارند.

سیستم رهیاب جهانی: فوربز به عنوان یک مجله معتبر و پیشرو در حوزه اقتصاد و صنعت و مالی عنوان کرده یکی از 10 تکنولوژی مهم جهان که در صنعت خودرو به کار رفته همین سیستم رهیاب جهانی است که دست کل خریداران ایرانی خودروهای خارجی از آن دور مانده است.

سیستم دید در شب: همین حالا اگر بروید و با پرداخت 355 میلیون تومان مالک یک عدد کراس اوور دی اس 7 کراس بک در تریم اوپرا شوید نمی توانید از دوربین دید در شب و سامانه حرکت در شب این خودرو استفاده کنید چرا که فقدان هماهنگی علائم رانندگی داخلی و عدم اتصال به سامانه رهیاب جهانی باعث می شود تا نتوانید چیزی را در شب تشخیص دهید یا مسیر خود را در دل شب بیایید.
 

سامانه پیشگیری از تصادف: این یکی خیلی مهم است و می تواند جان مسافران و راننده را از خطر حتمی نجات دهد چرا که با درک دقیق از شی ای که در مقابل خودرو قرار دارد سریعا روی ترمز تمرکز کرده و ضمن کنترل خودرو سعی دارد به پیشگیری از برخورد اتومبیل ها بپردازد. چند واردکننده بزرگ خودرو به کشور اما محصولات شان را بدون این آپشن یا با خارج از دسترس کردن آن به مشتریان تحویل می دهند. در جواب سوالات خریداران هم این گونه پاسخ می دهند:
 
چون در برخی خیابان ها و جاده های ایران، در چاه های آب و برخی موانع جاده ای مثل دست اندازها به صورت استاندارد نبوده و بارها شاهد بودیم که خودروهای ژاپنی، کره ای و آلمانی این اشکالات ساختاری را به عنوان مانع تلقی کرده اند و باعث ترمز ناگهانی خودرو شده اند. همچنین با توجه به سبک رانندگی ایرانی ها مثل تغییر مسیر ناگهانی خودروهای مقابل، سبقت یکباره خودروی مجاور، بدون رعایت فاصله ایمنی و یا انحراف موتور سیکلت به مسیر جلوی خودرو، وقتی خودرو ترمز اضطراری را فعال کرده است، به علت عدم رعایت فاصله طولی، تصادف شدیدی از عقب اتفاق افتاده و عملا مشکلات بیشتری را ایجاد خواهدکرد!!

سیستم رانندگی نیمه خودکار: حتی نیسان ایکس تریل هم به عنوان یک خودروی اقتصادی از این ویژگی جدید سود می برد و از سال 2016 آن را در مجموعه ادوات اضافی اش با نام سمی اتوپایلوت (Semi autopailot) ارائه می کند که در مجموع از طریق شش رادار، دو دوربین جلو و عقب، و حسگرهای ویژه به راننده کمک می کند تا مسیرهای بلند و یک طرفه کنترل خودرو را به راحتی در اختیار بگیرد.

هشدار خروج از خط: فایده این سیستم آن است که به محض خواب آلودگی راننده و حرکت مواج اتومبیل در بین خطوط، صندلی راننده شروع به لرزیدن می کند اما چون در ایران اتوبان ها، معابر و جاده ها به شکل استاندارد خط کشی نمی شوند، سیستم مذکور اغلب دچار خطا شده و عملکردی آزاردهنده به بار می آورد. ب.ام.و سری 5 با وجود استفاده از دوربین ویژن که کمک می کند راننده در مسیر به تصحیح مداوم شیوه رانندگی بپردازد، در ایران بدون این آپشن عرضه می شود.

حسگر بیومتریک: این یکی ربط چندانی به زیرساخت های جاده ای ندارد و عدم پیوست ایران به پروتکل های جهانی حوزه نت سبب شده تا مالکان ایرانی خودروهای لوکس نتوانند از ویژگی های مهم و مفید این آپشن مثل ردیابی مستمر سلامتی راننده از طریق شرکت یا ورود به خودرو از طریق لمس و عنبیه استفاده کنند.

دوربین هوشمند: رنو تالیسمان همین حالا با این مشکل رو به رو است و خریدارانش را در ایران از یک آپشن مهم محروم کرده است. همین الان سیستم ویژن به دلیل عدم تجهیز جاده های ایران به ویژگی های مناسب و لازم، روی رنو تالیسمان و رنو کولئوس نصب نمی شود. دوربین پشت آینه خودروهایش قابلیت این را دارند تا تابلوهای موجود در خیابان را بخوانند و به راننده اعلام کنند. ولی عدم نصب تابلو در محدوده استاندارد در جاده های ایران، باعث شده تا این سیستم نتواند فعالیت دقیقی داشته باشد. همچنین این دوربین خط های روی جاده را اسکن می کند و رادار خطی خودرو را فعال خواهدکرد.



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: روزنامه هفت صبح