دنده مناسب برای پارک کردن خودرو در سراشیبی
برای پارک کردن خودرو و کشیدن ترمز دستی باید به نکاتی ساده توجه کرد که در ادامه به بیان آنها می پردازیم

دنده مناسب برای پارک کردن خودروهای دستی چیست؟

پارک کردن خودروهای دستی به راحتی خودروهای اتوماتیک نیست و باید چند کار را برای پارک کامل خودرو انجام داد. در خودروهای اتوماتیک با کشیدن ترمز دستی و قرار دادن گیربکس در حالت P کار پارک کردن تمام می‌شود و می‌توان تقریبا مطمئن بود که خودرو به راحتی حرکت نخواهد کرد. اما در خودروهای دستی کار به همین سادگی نیست مخصوصا وقتی که ندانید دنده مناسب برای پارک کردن خودرو چیست.


دنده مناسب برای پارک کردن معمولی

اگر می‌خواهید خودرو را در پارکینگ خانه پارک کنید، بهتر است دنده را در حالت دنده 1 یا دنده عقب قرار دهید. با انجام این کار درواقع چرخ‌ها را به موتور متصل می‌کنید و در نتیجه خودرو هیچ حرکتی نخواهد داشت. دنده 1 و دنده عقب بالاترین ضرایب دنده را دارند که باعث می‌شوند چرخ‌ها برای چرخاندن موتور مقدار بیش‌تری دور بزنند. البته می‌توانید هرکدام از دیگر دنده‌ها را نیز انتخاب کنید و در سطح‌های صاف، چندان احتیاجی به خرج کردن وسواس نیست.


دنده مناسب برای پارک کردن در سراشیبی‌ها

قرار دادن دنده در حالت 1 یا عقب برای پارک کردن در سراشیبی‌ها کافی نیست. بعضی شیب‌ها می‌توان باعث شوند که خودرو شروع به حرکت کند. همچنین اگر موتور کوچک یا قدیمی باشد، نمی‌تواند به اندازه کافی در مقابل گردش چرخ‌ها مقاومت کند.

اگر کلاچ خودرو نیز معیوب شده باشد، قرار دادن خودرو در دنده 1 یا دنده عقب لزوما نمی‌تواند جلوی حرکت خودرو را بگیرد. درواقع کلاچ خراب نمی‌تواند اتصال بین موتور و چرخ‌ها را به طور کامل برقرار کند.

با این حال بهتر است که برای پارک کردن در سربالایی‌ها، باید دنده 1 را انتخاب کنید و برای پارک در سراشیبی‌ها هم خودرو باید در دنده عقب قرار بگیرد. در نظر داشته باشید که در هردو حالت حتما باید ترمز دستی خودرو را بکشید. بهتر است در هنگام قرار دادن خودرو در دنده نیز پدال ترمز و کلاچ را به طور کامل فشار دهید.


نکاتی که در هنگام پارک کردن به آن باید توجه کنید

فرقی نمی‌کند که در یک سطح صاف می‌خواهید پارک کنید یا یک سراشیبی، در نظر داشته باشید که همیشه باید از ترمزدستی برای پارک کردن استفاده کنید.

بعضی از افراد تصور می‌کنند که نیازی به این کار برای پارک کردن در سطوح صاف نیست؛ اما اغلب سطح‌های صاف نیز مقدار اندکی زاویه دارند و در چنین حالتی، با یک فشار کم نیز خودرو شروع به حرکت خواهد کرد.

قطعه دیگری که باید آن را در نظر داشته باشید، کلاچ است. هنگامی که می‌خواهید ترمز دستی را بکشید، کلاچ را رها نکنید. با این کار، کنترل تمام وزن خودرو را بر عهده ترمز دستی می‌گذارید و فشاری اضافه بر دیگر قطعات خودرو وارد نخواهد شد.



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: dande6.com