7 تکنیک و ترفند برای رانندگی ایمن در زمستان
قصد داریم به بیان 7 نکته مهم بپردازیم که در زمستان و شرایط بد آب و  هوایی به رانندگی بهتر شما کمک می کنند

تكنيك هایی برای رانندگی ایمن در زمستان

رانندگان در هنگام رانندگي در شرايط يخ و برف با شرايط خطرناك روبرو هستند.حتي رانندگان با تجربه نيز  ممكن است در هنگام ترمزگيري  يا شتابگيري بر روي يخ شفاف كنترل خودرو را از دست بدهند. اين رانندگان ممكن است در شرايطي كه بارش برف و كولاك ديد را كم كرده است و نمي توانند اتومبيل های جلويی خود را ببينند يا اينكه عمق ديدشان كم شده است دچار مشكل شوند.

كساني كه بدشانس هستند ممكن است ساعت هاي طولاني در اتوبان ها گير كنند. فكر نكنيد كه می توانيد از پس اين طوفان و كولاك بربياييد و سعی كنيد مانند يك قهرمان در ميان اين طوفان رانندگی كنيد، اين كار خطرناك است. قبل از ترك خانه بهتر است از تلفن همراه يا تبلت خود براي پيش بيني هوا استفاده كنيد و اگر هواشناسي هشدار يك طوفان زمستاني را داد در خانه بمانيد.

در هر صورت اگر مجبور به رانندگي در اين شرايط آب و هوايي شديد، در اينجا توصيه هايی است كه به شما كمك ميكند در اين زمان برف و كولاك بهتر رانندگي كنيد.

١-هرگز به شدت ترمز نكنيد

اگر متوجه شويد كه در حال رفتن به سمت شرايط خطرناك هستيد طبيعی است كه محكم بر روی ترمز مي كوبيد، اما اگر سطح جاده با يخ پوشيده شده است اين كار ايده ي بدی است چون مطمئن باشيد خودروي شما ليز می خورد. در عوض گاز را رها كنيد و اجازه دهيد خودرو خودش سرعتش كاهش يابد. اگر با خودروی دنده ای رانندگی مي كنيد، سنگين كردن دنده كمك خواهد كرد تا سرعت شما بدون ترمز گرفتن كاهش يابد.

به طور كلي، زمان كه جاده يخ زده است از مواقع ديگر آرام تر رانندگي كنيد و فاصله بين خودروی خود و خودروی جلويی را از حد معمول بيشتر كنيد. زيرا در جاده ها و خيابان هايی با اين شرايط  حداقل سه برابر حالت عادی فضا احتياج داريد تا خودرويتان را متوقف كنيد. اگر احتياج به توقف ناگهانی داشتيد به جای اينكه ترمز را به شدت فشار دهيد آن را به آرامي و به تدريج فشار دهيد.

٢-از يخ شفاف غافل نشويد!

يخ شفاف تقريباً غير قابل رويت است. اين يخ ها در زير پل ها، روگذرها و جاهايي كه سايه هست، به وجود می آيند. اين يخ ها از آب شدن برف ها و يخ زدن دوباره ي آنها تشكيل مي شوند. در قسمت های از جاده كه سايه درختان وجود دارد يا آسفالت نو دارند و همچنين نقاطي از جاده كه چاله های كوچك وجود دارد ممكن است در روزهاي سرد يخ شفاف تشكيل شود، هنگام رانندگی در اين مناطق مراقب باشيد.

٣-منحصراً به تكنولوژی اعتماد نكنيد

اخيراً خودروهاي جديد تكنولوژی هاي خاصي دارند مانند سيستم تشخيص عابر پياده در شب، تشخيص نقاط كور آينه ها و بسياري ديگر كه براي كاهش خطاي انساني طراحی شده اند. اين تكنولوژی ها مي توانند به رانندگان امنيت كاذب بدهند. هنگام رانندگی در شرايط نامساعد آب و هوايي فقط به اين تكنولوژي ها تكيه نكنيد. در عوض سعي كنيد تكنيك هاي رانندگي خود را توسعه دهيد تا در اين چنين شرايطي ايمن تر رانندگي كنيد.

٤-ليز خوردن

اگر خودروي شما شروع به ليز خوردن كرد، پاي خود را از روي گاز برداريد و فرمان را در جهتي كه مي خواهيد خودرو برود بچرخانيد. سعي كنيد سرعت را بالا نبريد و همچنين ترمز را نيز فشار ندهيد تا زماني كه دوباره كنترل خودرو را بدست بگيريد.

٥-خودرو هاي دنده ای

رانندگي با خودروی دنده ای در شرايط برفی مي تواند هم خوب باشد هم بد! از اين نظر خوب است كه شما كنترل بيشتري بر روي رانندگي و كنترل خودرو داريد. در خودروي دنده ای شما مي توانيد بدون نياز به ترمز سرعت خود را كاهش دهيد. ولي جنبه منفي آن اين است كه سر بالايي ها براي اين خودرو ها در چنين شرايط آب و هوايي يك كابوس هستند. رانندگان اين خودروها بعضي مواقع بايد خيلي خلاق باشند تا بتوانند راهي پيدا كنند كه به سمت جلو حركت كنند.

بهترين كار اين است كه از سربالايي ها دوري كنيد كه اين كار هميشه امكانپذير نيست. اگر احتياج داريد كه در ميان راه يك سربالايي متوقف شويد خودروي خود را درسمت راست(يا چپ) متوقف كنيد جايي كه هنوز برف ها توسط بقيه خودروها فشرده نشده اند. اين برف هاي فشرده نشده در زمان شروع دوباره ي حركت به شما كمك خواهند كرد تا راحتتر شروع به حركت كنيد و به نوعي به شما چسبندگي مي دهند. اگر براي حركت احتياج به نيروي بيشتري داشتيد در دنده ي دو شروع به حركت كنيد، زيرا در اين حالت چرخ ها آهسته تر حركت ميكنند و نيروي بيشتري توليد ميكنند.

٦-زماني كه در كولاك گير كرديد چكار كنيد؟

اگر شما يكي از آن رانندگان بدشانسي هستيد كه در طوفان و كولاك گير كرده ايد، براي نجات يافتن و زنده بيرون آمدن از اين شرايط فقط خودتان مي توانيد به خودتان كمك كنيد. شما ممكن است براي ساعت ها در هواي بسيار سرد با دماي خيلي پايين گير كنيد بنابراين از قبل آماده باشيد.

بايد وسايل مورد نياز براي نجات در اين شرايط سخت را از قبل در خودرو داشته باشيد. اين مجموعه وسايل شامل آب، غذا، دارو، چند پتو، يك جعبه ي ابزار، بيل، چراغ قوه با باتري، كفش مناسب و يك شارژر تلفن همراه است.

اگر در كولاك گير كرديد و خودروي شما متوقف شده است، مهمترين چيز اين است كه مطمئن شويد لوله ي اگروز عاري از برف است. اگر اين چنين نباشد و خودرو را روشن نگه داريد كربن مونوكسيد وارد خودرو مي شود. پس هر از چند گاهي لوله ي اگزورز را بازرسي كنيد.

٧-تمرين كنيد

بهترين كاري كه مي توانيد براي بهتر شدن مهارت رانندگي خود انجام دهيد اين است كه يك پاركينگ بزرگ پيدا كنيد و خودروي خود را در اين شرايط قرار دهيد و ببينيد چگونه رفتار مي كند( و به هر حال در اين حالت شما مهارت رانندگي خود را نيز تست مي كنيد).ترمز را محكم فشار دهيد تا متوجه شويد در اين شرايط برفي خودرو چگونه ليز ميخورد و چه اتفاقي مي افتد و همچنين ببينيد چگونه واكنش نشان مي دهيد. آيا خودرو ليز مي خورد و منحرف مي شود يا شما مي توانيد آن را كنترل كنيد؟ سعي كنيد كاري كنيد كه خودرو دور خود بچرخد و بعد سعي كنيد خودرو را از اين شرايط خارج كنيد و كنترل آن را بدست بگيريد. كمي وقت گذاشتن و تمرين اين شرايط مي تواند زندگي شما را حفظ كند.

آماده سازی خود را براي اين شرايط فراموش نكنيد. مراقبت كردن از خودرويتان در زمستان امنيت شما را در هنگام رانندگی در زمستان تضمين مي كند. اگر احتياج به دستياري داريد كه به  شما كمك كند تا بتواند خودرويتان را براي هواي سرد آماده كند به مكانيك ها مراجعه كنيد، آنها خدماتي را براي حفظ خودرويتان در زمستان و هواي سرد پيشنهاد مي كنند.



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: dande6.com