۱۹ دروغ رایجی که تعمیرکاران خودرو به شما می گویند
تعمیرکاران خودرو معمولا دروغ هایی به شما می گویند که در ادامه با رایج ترین آنها آشنا می شوید

19 دروغی که از تعمیرکاران خودرو می‌شنوید

اگر شما مالک یک خودرو هستید؛ قطعا بار‌ها به نمایندگی‌های مختلف و تعمیرکاران متفاوت مراجعه کرده‌اید. نمایندگی‌ها و تعمیرکاران مذکور گاهی برای حل مشکل خودروی شما تلاش فراوانی کرده و تمام توان خود را برای حل مشکل شما به کار می‌گیرند.

ولی در مقابل برخی از تعمیرکاران خودرو اگر متوجه شوند که شما از خودرو و نگهداری آن چیز زیادی نمی‌دانید؛ سوء استفاده کرده و دروغ‌های زیادی می‌گویند تا شاید پول بیشتری از شما گرفته و یا اشتباه خود را توجیه کنند!

متاسفانه اکثر مردم دروغ‌های برخی از نمایندگی‌ها و تعمیرکاران را باور کرده و همین زود باوری آن‌ها باعث شده است که هزینه زیادی برای تعمیر و بازدید خودروی خود پرداخت کنند. اما جای نگرانی نیست؛ چون ما قصد داریم که ۱۹ دروغ رایج برخی از تعمیرکاران و نمایندگی‌های مختلف را برای شما بازگو کنیم تا این بار با گوش و چشمانی باز به تعمیرگاه رفته و به آسانی فریب نخورید!

براساس دفترچه راهنما خودروی خود را سرویس کنید!
این یکی از رایج‌ترین دروغ هاست و اکثر نمایندگی‌ها بر اجرای مو به موی آن تاکید دارند! دلیل این تاکید هم کاملا واضح است! شما با عمل کردن به دفترچه راهنمای سرویس خودرو؛ عملا باید پول بیشتری پرداخت کرده و حتما به نمایندگی خودروی خود مراجعه کنید.

واقعیت این است که برخی از نمایندگی‌ها کار خاص و پیچیده‌ای انجام نداده و برخلاف تصور شما شاید کیفیت کار آن‌ها پایین‌تر از تعمیرکاران متفرقه باشد! با این حال برخی‌ها دروغ نمایندگی‌ها را باور کرده و حتی پس از پایان گارانتی باز هم برای انجام سرویس و تعمیر خودروی خود به نمایندگی‌ها مراجعه می‌کنند! البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که برخی از تعمیرکاران متفرقه اطلاع کافی از نحوه تعمیر و سرویس خودروی شما ندارند و بهتر است که برای تعمیر موارد خاص حتما به نمایندگی مراجعه کنید؛ و این به آن معنی است که شما نباید همیشه به نمایندگی رفته و پول بیشتری خرج کنید!

حتما باید این قطعه را در کیلومتری مشخص تعویض کنید!
این یک دروغ ساده و در عین حال پیچیده و هزینه تراش است! تعمیرکار خودروی شما ادعا می‌کند که، چون ۴۰ هزار کیلومتر را با خودروی خود طی کرده‌اید؛ پس حتما باید قطعه‌ای مانند تسمه تایم، هرزگرد و... را تعمیر و یا تعویض کنید. این در حالی است که اصلا نیازی به انجام این مورد وجود نداشته و اگر شما از قطعات با کیفیت و فابریک خودروی خود استفاده کنید؛ می‌توانید مسافت بیشتری با خودروی خود طی کرده و فعلا دست به جیب نشوید. این یعنی حتما نیاز نیست که یک قطعه را در کیلومتری خاص، تعویض و تعمیر کنید! پس خوب حواس‌تان را جمع کرده و مراقب دروغ تعمیرکار باشد!

با تغییر فصل خودروی خود را سرویس کنید!
یکی‌دیگر از دروغ‌های رایج برخی از تعمیرکاران خودرو این است که با تغییر فصل‌هایی مانند تابستان و زمستان، حتما باید برخی از قطعات و... خودروی خود را تعویض کنید. این یک دروغ هوشمندانه بوده و خالی کردن جیب شما توسط تعمیرکار محترم را تضمین می‌کند!

به عنوان مثال تعمیرکار خودرو از دانش کم شما سوء استفاده کرده و شما را مجبور به تعویض آب رادیاتور و حتی ضد یخ می‌کند! این در حالیست که ضدیخ و آب رادیاتور بسته به میزان کارکرد و مقدار آن‌ها تعویض شده و هیچ ارتباطی به فصول مختلف سال ندارند! جدا از این‌ها باید توجه کرد که بسیاری از خودرو‌های جدید و مدرن امروزی به یک سیستم خنک‌کننده مدرن مجهز شده و شاید تا مدت‌ها نیازی به تعویض ضدیخ و... نباشد! پس لطفا زود باور نباشید و تیره تعمیرکارِ زرنگ را به سنگ بزنید!

کار‌هایی کردم که شما آن‌ها را نمی‌بینید!
گاهی اوقات به یک تعمیرکار مراجعه کرده و خودروی خود را به او سپرده و شما به هر دلیلی در کنار خودروی خود نمانده و یا نحوه تعمیر آن را نمی‌بینید. شاید این اتفاق تعمیرکار خودروی شما را زرنگ کرده و او به دروغ به شما بگویید که کار‌هایی انجام داده که شما آن‌ها را نمی‌بینید! در واقع او کم کاری کرده و یا اصلا هیچ کاری برای خودروی شما انجام نداده و با این ترفند می‌خواهد که جیب شما را بدون هیچ زحمتی خالی کند! اما در این شرایط شما هم مانند تعمیرکار مذکور زرنگ باشید و از او بپرسید که چه کار‌هایی انجام داده است؟ خودروی خود را تست کرده و اگر قطعاتی را تعویض کرده است؛ حتما داغی قطعات معیوب خود را درخواست کنید! با این کار شما از جزئیات اقدامات تعمیرکار مطلع شده و اگر دروغی در کار باشد؛ متوجه آن شده و از خجالت تعمیرکار دروغگو در می‌آید!

البته به این نکته هم باید توجه کرد که تعمیرکاران در اکثر مواقع کار‌هایی می‌کنند که شما قادر به دیدن آن‌ها نیستید و کاملا حق با آنهاست! ولی برخی از آن‌ها وقتی سادگی شما را ببینند؛ بدون انجام هیچ کار خاص و پیچیده‌ای و با یک دروغ ساده از شما پول زیادی می‌گیرند.

موتور خودروی شما باید تنظیم شود!
یکی از دروغ‌های تعمیرکاران خودرو که برای خالی کردن جیب شما مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ این است که شما باید موتور خودروی خود را تنظیم کنید! ولی احتمالا با چند تغییر کوچک و تعویض برخی از قطعات، مشکل خودروی شما حل می‌شود. اما تعمیرکار زرنگ به فکر جیب شما بوده و با تنظیم موتور به هدف خود خواهد رسید! در حقیقت تعداد کمی از خودرو‌ها نیاز به تنظیم موتور داشته و لازم نیست که شما با هر بار مراجعه به تعمیرگاه؛ موتور خودروی خود را تنظیم کرده و جیب تعمیرکارِ زرنگ را پر پول‌تر کنید!

حتما روغن سینتتیک بریزید!
برخی از تعمیرکاران به شما پیشنهاد می‌کنند که حتما به جای روغن‌های معمولی از روغن‌های سینتتیک استفاده کنید.
آن‌ها ادعا می‌کنند که با این کار عملکرد خودروی شما بهتر شده و از خودروی شما محافظت می‌کنند. اما واقعیت این است که با وجود پیشنهاد برخی از کارشناسان خودرو مبنی بر استفاده از روغن‌های سینتتیک؛ اجباری برای استفاده از روغن‌های سینتتیک برای خودرو‌های مختلف وجود نداشته و این تنها یک حربه برای خالی کردن جیب شماست! روغن‌های سینتتیک از روغن‌های معمولی گران‌تر بوده و همین مسئله ساده باعث می‌شود که تعمیرکاران زرنگ دست به کار شده و با پیشنهادِ بی مورد این روغن‌ها از شما پول بیشتری دریافت کنند.

بهتر است که تعمیر خودروی خود را فقط به من بسپارید!
گاهی اوقات برخی از نمایندگی‌ها و تعمیرکاران خودرو با استفاده از قرارداد‌ها و پیشنهادات خود شما را وادار به این کار می‌کنند که فقط خودروی خود را برای تعمیر و نگهداری به نزد آن‌ها ببرید. این یک دروغ نیست؛ بلکه زمینه را برای دروغ‌های بعدی آماده کرده و احتمالا شرایط خوبی را برای خالی کردن جیب شما توسط نمایندگی‌ها و تعمیرکاران خودرو فراهم می‌کند.

این قرارداد‌ها و تعمیر خودروی شما توسط یک تعمیرکار و... شاید بسیار خوب و مفید به نظر برسد؛ اما به یاد داشته باشید که احتمالا خرابی‌های کوچک توسط تعمیرکاران مذکور بزرگ جلوه داده شده و شما مجبور به پرداخت مبلغ زیادی هستید! البته هستند تعمیرکاران با انصافی که این گونه نبوده و به درستی کار خود را انجام می‌دهند.

ترمز خودروی شما مشکل دارد!
گاهی تعمیرکارِ زرنگ ما هر چه می‌زند به سنگ خورده و راه حلی جز ورود به بحث ایمنی خودرو و ترساندن شما پیدا نمی‌کند! به این ترتیب تعمیرکار مذکور بعد از شکست‌های پی‌درپی به شما می‌گوید که ترمز‌های شما به خوبی عمل نکرده و خطر شما را تهدید می‌کند! همین کلمات باعث می‌شود که شما از ترس جانتان دست به جیب شده و بی‌دلیل برای چیزی که واقعیت ندارد؛ پول خرج کنید.

البته گاهی تعمیرکارانِ زرنگ ما راست گفته و ترمز‌ها واقعا مشکل دارند؛ اما برای برطرف کردن مشکل مذکور تنها کافی است که مقدار کمی هزینه کرده و با خیالی آسوده راهی جاده شد. ولی از بد روزگار تعمیرکارانی هستند که شما را به تعویض و تعمیر قطعاتی مانند؛ لنت ترمز، دیسک ترمز و... مجبور کرده و تمام سیستم ترمز خودرو را تعویض می‌کنند! بنابراین حواس خود را جمع کرده و بی‌حساب و کتاب خرج نکنید. اگر واقعا مشکلی وجود دارد؛ به تعمیرگاه‌های مختلف سر زده و نظر آن‌ها را جویا شوید تا به این ترتیب از چنگال تعمیرکارِ زرنگ و دروغگوی مذکور فرار کنید!

برای تعمیر این خودرو دوره دیده‌ام!
امروزه تقریبا برای هر کاری دوره‌های مختلفی وجود داشته و اشخاص با گذراندن دوره‌های مذکور می‌توانند مجوز و گواهی‌نامه گذراندن دوره‌های مختلف را دریافت کنند. تعمیرکاران هم دوره‌های مختلفی را پشت سر گذاشته و می‌توانند گواهی‌نامه تعمیر و سرویس برخی از خودرو‌های موجود در بازار را دریافت کنند. البته برخی اصلا گواهی لازم برای تعمیر یک خودرو را نداشته و تنها با کسب تجربه به تعمیر خودرو‌های مختلف می‌پردازند. با این حال باید توجه داشت که داشتن مجوز و گواهی مورد نیاز برای تعمیر برخی از خودروها؛ نشان دهنده اعتبار تعمیرکار بوده و قابل اعتماد بودن او را اثبات می‌کند.

اما برخی از تعمیرکاران محترم، گواهی‌نامه مرتبط با تعمیر خودرو و مجوز‌های مرتبط به آن را نداشته و به دروغ مدعی می‌شوند که دوره‌های مختلف را دیده و مجوز تعمیر خودروی شما را دارند. پس لطفا اطمینان حاصل کنید که تعمیرکار خودروی شما مجوز‌های لازم را داشته و شما می‌توانید به او اطمینان کنید. البته باید قبول کرد که در کشور ما مجوز و... خیلی مهم نیست و کسی به خود زحمت گرفتن آن را نمی‌دهد!

فیلتر خودرو شما باید تعویض شود!
یکی از راه کار‌های تیغ زدن شما توسط برخی از تعمیرکارانِ دروغگو این است که آن‌ها شما را مجبور به تعویض فیلتر هوای خودرو می‌کنند. شما باید توجه داشته باشید که وجود مقدار کمی گرد و خاک در داخل فیلتر هوای خودرو طبیعی بوده و این ثابت می‌کند که فیلتر هوا به خوبی عمل کرده و از نفوذ ذرات گرد و غبار جلوگیری کرده است.

ولی برخی از تعمیرکاران با یک سناریوی هیجان‌انگیز طوری رفتار می‌کنند که انگار فیلتر هوای خودروی شما داخل فاضلاب بوده و به شدت کثیف است. به این ترتیب آن‌ها شما را مجبور به خرج کردن و استفاده از یک فیلتر هوای جدید می‌کنند؛ بنابراین کمی نسبت به فیلتر هوا حساس باشید و آن را به خوبی بررسی کنید تا از صرف هزینه‌های اضافی بابت تعویض آن جلوگیری شود.

خودروی شما باید به نمایندگی برود!
گاهی اوقات خودروی خود را برای رفع یک مشکل ساده به یک تعمیرکار نشان داده و از او می‌خواهید که خودرو را تعمیر کند. اما از بد روزگار تعمیرکار ما یک دروغگو بوده و به شما پیشنهاد می‌کند که حتما برای تعمیر خودرو به نمایندگی مراجع کنید. واقعیت این است که به احتمال زیاد اصلا خودروی شما نیازی به نمایندگی نداشته و در یک گاراژ ساده و ارزان قابل تعمیر است. این یعنی تعمیرکار مذکور با نمایندگی بسیار جور بوده و می‌خواهد که جیب شما را با کمک نمایندگی خالی کند! بنابراین به این سادگی‌ها فریب نخورده و از مراجعه به نمایندگی خودداری کنید؛ زیرا مراجعه به نمایندگی مساوی است با پرداخت هزینه‌های فراوان و دست به جیب شدن‌های پی در پی!

هزینه تعمیر خودروی شما خیلی زیاد است!
گاهی تعمیرکارِ دروغگوی داستانِ ما ادعا می‌کند که هزینه‌های تعمیر خودرو بسیار بالا است. این در حالیست که با صرف هزینه‌ای اندک خودروی شما تعمیر و آماده می‌شود؛ اما تعمیرکار ما زرنگ بازی کرده و با طرح این سناریو قیمت اجناس و دست مزد خود را بالا می‌برد.
پس حتما از قیمت دستمزد و اجناس مرتبط با خودروی خود اطلاعات کافی را کسب کرده و به این آسانی‌ها در دام برخی از تعمیرکارانِ دروغگو نیوفتید.

لاستیک‌ها را تعویض کنید
برای خرید و تهیه یک لاستیک مناسب علاوه بر نام کمپانی و... باید به سال ساخت آن هم توجه کرد. ولی امروزه مشاهده می‌شود که خیلی از کسانی که به دنبال خرید لاستیک مناسب هستند؛ به سال ساخت لاستیک‌ها توجه نکرده و قیمت لاستیک برای آن‌ها در اولویت است. این موضوع باعث می‌شود که برخی از تعمیرکاران خودرو ادعا کنند که لاستیک خودروی شما مناسب نیست و بهتر است که از لاستیک‌های موجود در مغازه آن‌ها استفاده کنید. از بد روزگار لاستیک‌های تعمیرکارِ زرنگ ما کارکرده بوده و یا مدت زمان زیادی از سال تولید آن‌ها گذشته است. تعمیرکار با حیله‌گری تمام شما را فریب داده و باعث می‌شود که از لاستیک‌های دست دوم او استفاده کنید.

باید توجه کرد که لاستیک‌های دست دوم شاید به صرفه باشند؛ اما استفاده از آن‌ها به شدت خطرناک بوده و هیچ انسان عاقلی یک لاستیک فرسوده را با یک لاستیک فرسوده تعویض نمی‌کند! پس هوشیار باشید و از تعویض لاستیک خودروی خود با تایر‌های فرسوده و تاریخ مصرف گذشته خودداری کنید.

تمام این خودرو‌ها مشکل دارند!
گاهی مواقع برخی از تعمیرکاران قادر به تعمیر صحیح و مناسب خودروی شما نبوده و برای توجیه عملکرد ضعیف خود مدعی می‌شوند که تمام خودرو‌های مشابه دارای مشکلات فنی بوده و این مسئله در خودروی شما عادی و غیرقابل حل است!

این یک دروغ کاملا آشکار و زیرکانه بوده و شما نباید بلافاصله پس از شنیدن سخنان تعمیرکارِ مذکور حرف‌های او را باور کرده و جیب و پول خود را به او بسپارید! بلکه باید از حس کنجکاوی خود استفاده کرده و با پرسش از تعمیرکاران دیگر و یا سازنده خودرو از وجود و یا عدم وجود مشکلات خودروی خود در محصولات دیگر اطلاع یابید.

مشکل خودروی شما مشخص نیست
یکی از دروغ‌های معروف تعمیرکاران خودرو این است که مشکل خودروی شما مشخص نیست و نمی‌توان راه حلی برای تعمیر آن پیدا کرد! ولی باید توجه کنید که در صورت مواجه با دروغ مذکور؛ شما در برابر یک مکانیک تنبل و البته پول دوست، قرار گرفته‌اید که با طرح یک دروغ استراتژیک قصد دارد که مدت زمان بیشتری خودروی شما را نگاه داشته و به بهانه پیدا کردن راه حلی برای تعمیر خودروی شما جیب مبارکتان را خالی‌تر کند!

حتی یک کیلومتر هم نباید حرکت کنید!
یکی از دروغ‌های قدیمی تعمیرکاران این است که خودروی شما مشکلات زیادی داشته و حتی یک کیلومتر هم نباید با آن رانندگی کنید! این دروغ ساده؛ ترس و وحشت را به جان شما انداخته و مجبور می‌شوید که خودروی خود را به تعمیرکارِ دروغگوی داستان ما بسپارید و او هم خوشحال و شاد به خالی کردن جیب شما می‌پردازد!

بنابراین کمی هوشیار باشید و اگر احساس کردید که مشکل خودروی شما خیلی هم جدی و وحشتناک نیست؛ از تعمیرکار دروغگو خداحافظی کرده و یک تعمیرکار منصف و سالم را برای تعمیر خودروی خود پیدا کنید!

خودروی شما به این کار‌ها نیاز دارد!
گاهی شما برای رفع یک مشکل فنی به یک تعمیرکار مراجعه می‌کنید؛ ولی تعمیرکار مدعی می‌شود که برای رفع کامل مشکلِ خودروی شما باید کار‌های دیگری هم انجام داد! این یک حیله قدیمی برای خالی کردن جیب شماست و باید هوشیار باشید؛ چرا که در اغلب مواقع خودروی شما به هیچ عنوان به انجام کار‌های اضافی احتیاجی نداشته و تنها با صرف هزینه‌ای اندک مشکل خودروی شما برطرف خواهد شد.

من بهترین تعمیرکار هستم
اغلب مکانیک‌ها معتقد هستند که بهترین گزینه برای تعمیر خودروی شما بوده و با وجود دریافت مبلغی بالاتر از سایر مکانیک‌ها؛ کار خود را با حساسیت و کیفیت بیشتری انجام داده و خودروی شما را مثل روز اولش می‌کنند! این یک دروغ آشکار بوده و اگر واقعا کسی کارش را به خوبی انجام دهد؛ نیازی به تعریف از خود نداشته و دروغ را کنار می‌گذارد. علاوه بر این ثابت شده است که اغلب مکانیک‌هایی که مبلغ کمتری بابت تعمیر خودرو از مشتریان خود می‌گیرند؛ عملکرد بسیار خوبی داشته و قابل اعتمادتر از مکانیک‌های خود بزرگ بین هستند!

تا آخر عمر تضمین می‌کنم
گارانتی و تضمین تعمیر و حل دائمی مشکل خودروی شما یکی از دروغ‌های آشکار برخی از تعمیرکاران خودرو است. ظاهرا آن‌ها تنها از نام گارانتی استفاده کرده و می‌خواهد که با این کلمه بازار خود را گرم کنند! ولی باید هوشیار باشید که هیچ قطعه و هیچ خودرویی دارای گارانتی مادام‌العمر نیست و قطعا خودروی شما باز هم خراب خواهد شد! پس دروغ زیبای برخی از مکانیک‌ها مبنی بر تضمین تعمیر و قطعات خودروی خود را باور نکنید!



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: tabnakbato.ir