عکسی که حسابی جنجالی شد
عکس زیر در سال 2000 منتشر شد و حسابی سر و صدا به پا کرد

چرا این عکس تکان‌دهنده است؟

جمهوری کوزوو نام کشوری در شبه جزیره بالکان در جنوب خاوری اروپاست که بخش زیادی از جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند. پس از جنگ جهانی دوم، جمهوری سوسیالیستی یوگسلاوی «کوزوو» را به عنوان یکی از استان‌های خودمختار صربستان به رسمیت شناخت. از طرفی ناسیونالیست‌های آلبانی همچنان در قالب شورش‌های خیابانی خواستار استقلال کوزوو بودند.

نسل‌کشی بی‌رحمانه صرب‌ها در «کوزوو» تصاویر غم‌انگیزی را در اذهان ایجاد کرد و عکاسانی نیز بودند که این لحظات غم‌بار را برای همیشه ثبت کنند. این تصویر نیز یکی از مشهورترین تصاویر ثبت‌شده از آن دوران است که توسط «کارول گوزی» عکاس آمریکایی ثبت شده است.


عکس کودک 2 ساله

عکس کودک 2 ساله

این عکس که نخستین بار در سال ۲۰۰۰ توسط «واشنگتن پست» انتشار پیدا کرد، برنده جایزه «پولیتزر» شد و حالا مدتی است که در رسانه‌های خارجی بار دیگر مورد توجه قرار گرفته و تحلیل می‌شود.

این تصویر مشهور دو بخش مهم دارد. بخش اول کودکی است که در این عکس دیده می‌شود. این پسربچه «آگیم شلا» نام دارد که در زمان ثبت این عکس فقط دو سال داشت. کودکی که در مرز مورینا روی دست حمل می‌شود تا از سیم‌خاردارها عبور کند و به دست مادربزرگش برسد.

«آگیم شلا» در این عکس نگران است و این ترس و نگرانی روی چهره معصوم و بی‌گناه او نقش بسته و از این جهت قلب‌ها را می‌لرزاند.

بخش دوم این تصویر نیز جنگ‌زده‌های نگرانی را در بر می‌گیرد که درد و رنجی عظیم را پشت سر گذاشته‌اند و باید به روزهایی که پیش رو دارند، فکر کنند.



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: isna.ir