خواص فوق العاده گل کلم، از سلامت قلب تا سلامت پوست
 گل کلم یکی از اعضای پرتعداد خانواده کلم‌ها است که بروکلی و دیگران انواع کلم‌ها نیز به آن تعلق دارند. خیلی از افراد از مصرف این کلم پرخاصیت امتناع می‌کنند چون برخی آن را بدبو می‌دانند و برخی دیگر به دلیل واکنش‌هایی که داخل شکم ایجاد می‌کند جرات مصرف آن را ندارند

گل کلم چه خواصی دارد؟

اما با این حال گل کلم شایستگی این را دارد که در برنامه غذایی‌تان حضوری پررنگ داشته باشد. در واقع این نوع کلم سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های قوی است که سلامتی بدن را ارتقا می‌دهند. نباید صرفاً گل کلم را در ترشی استفاده کنید بلکه باید بدانید که این نوع کلم در تهیه انواع سالادها و غذاها استفاده می‌شود. با مطالعه این مطلب بدون شک بیش از گذشته به این کلم سفید زیبا علاقه‌مند خواهید شد.

بیشتر بدانید : خواص گل کلم

گل کلم دوست قلب و مغزتان

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که میزان بالای التهاب در بدن با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، دیابت، آلزایمر و پارکینسون در ارتباط است. خوشبختانه گل کلم به‌خصوص به دلیل دارا بودن ویتامین K، ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌های مختلف و همچنین اسید‌های چرب امگا 3 خواص ضدالتهابی دارد و به حفظ سلامت رگ‌ها و کاهش تجمع پلاک در آن‌ها کمک زیادی می‌کند. به این ترتیب نیز خطر افزایش فشار و کلسترول خون را کاهش می‌دهد. بنابراین اگر می‌خواهید قلب و مغزتان از سکته و بیماری‌های دژنراتیو در امان بماند بهتر است بیش از پیش گل کلم را وارد برنامه غذایی‌تان بکنید.

گل کلم به حفظ تعادل هورمون‌ها کمک می‌کند

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که یک رژیم غذایی سرشار از مواد غذایی کامل، سبزیجات حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها مانند گل کلم به کاهش میزان نامناسب استروژن و در نتیجه تعادل هورمون‌ها کمک می‌کند. داشتن تغذیه‌ای نامناسب و عادت‌های نادرست به اختلالات هورمونی دامن می‌زند. متأسفانه مواد غذایی دستکاری شده مانند سویا، گوشت، محصولات لبنی و محصولات غذایی تصفیه‌شده به به هم خوردن میزان استروژن در بدن منجر می‌شوند. استروژن بیش از اندازه در خون نیز به بروز مشکلاتی در سلامتی مانند کم‌کاری تیروئید، بیماری‌های خودایمنی، خستگی مزمن و افزایش خطر ابتلا به سرطان تخمدان می‌شود.

گل کلم دوست چشم‌های شما

گل کلم حاوی سولفورفان است که این ترکیب باعث حفظ سلامتی بافت‌های ناحیه شبکیه چشم در برابر اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد می‌شود. این سلول‌های موذی عامل اصلی کوری، آب مروارید، دژنراسیون ماکولای چشم و غیره محسوب می‌شوند. بنابراین برای حفظ سلامت چشم‌ها صرفاً به مصرف هویج اکتفا نکنید و گل کلم بیشتری میل کنید.

گل کلم ادرارآور است

درصد زیادی از این سبزی مفید را آب تشکیل داده است. گل کلم همچنین سرشار از پتاسیم بوده و مقدار اندکی سدیم دارد. بنابراین یک دیورتیک یا مدر طبیعی محسوب می‌شود. دقیق‌تر اینکه گل کلم می‌تواند باعث دفع مایعات اضافی جمع شده در بافت‌های بدن شود. این خاصیت خوب گل کلم برای افرادی که از فشارخون بالا رنج می‌برند بسیار مفید است چون این سبزی با افزایش میزان ادرار به تنظیم فشار خون نیز کمک می‌کند. همچنین باید بدانید که گل کلم خاصیت سم‌زدایی دارد چون باعث تحریک دفع سموم و ترکیبات انبار شده در بدن مانند اسیداوریک یا اوره و غیره می‌شود.

گل کلم مفید برای خانم‌های باردار

مصرف گل کلم برای خانم‌های باردار مفید است چون منبع خوب اسیدفولیک محسوب می‌شود. حتماً می‌دانید که این ویتامین برای رشد خوب جنین بسیار مهم و ضروری است. فولات‌ها نیز در تولید گلبول‌های قرمز و سفید و تولید آنتی‌بادی‌های محافظ سیستم ایمنی نقش دارند. مصرف گل کلم همچنین برای افرادی که داروهای ضدبارداری مصرف می‌کنند بسیار توصیه می‌شود چون این قرص‌ها باعث کاهش میزان اسیدفولیک بدن خانم‌ها می‌شود.

گل کلم دوست دستگاه گوارش

میزان بالای فیبر موجود در گل کلم باعث شده است که این سبزی خواص ملینی نیز داشته باشد. بنابراین می‌توان گفت که گل کلم باعث کاهش یبوست شده و برای دستگاه گوارش مفید است. حتماً می‌دانید که فیبرهای غذایی جزو مواد مغذی ضروری برای تحریک حرکات روده‌ها بوده و به دفع ضایعات کمک زیادی می‌کنند. گل کلم حاوی ترکیب مفیدی به نام «گلوکرافانین» است که برای محافظت از معده و روده‌ها در برابر بیماری‌های جدی مانند سرطان و زخم‌ها بسیار مفید است.

گل کلم قاتل سلول‌های سرطانی

گل کلم همانند دیگر اعضای خانواده خود حاوی ماده‌ای است که به طور طبیعی خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را کاهش می‌دهد. این ترکیب «سولفورفان» نام دارد و ثابت شده است که نه تنها می‌تواند از بروز برخی سرطان‌های ناشی از ترکیبات سرطان‌زا پیشگیری کند بلکه می‌تواند با سرطان‌های مادرزادی نیز مقابله کند. گل کلم می‌تواند رشد تومورها را به تأخیر بیندازد. به عقیده برخی از محققان این ماده غذایی مفید راهی برای کنترل بیماری سرطان است. ترکیبات دیگر موجود در گل کلم مانند «ایندول‌ها» و «ایزوتیوسیانات‌ها» نیز اثرات مثبتی برای پیشگیری و درمان سرطان‌هایی مانند سرطان سینه، پروستات، کولون، مثانه، کبد و ریه نشان داده‌اند.

گل کلم دوست تناسب‌اندام

گل کلم کم‌کالری (یک لیوان گل کلم حاوی فقط 29 کالری است) و در عین حال سرشار از مواد مغذی است. گل کلم فاقد چربی بوده و میزان کربوهیدرات و قند آن بسیار اندک و در عین حال سرشار از فیبر است. به همین دلیل نیز برای افرادی که می‌خواهند لاغر شوند بسیار مفید است. فیبرهای موجود در گل کلم باعث احساس سیری طولانی‌مدتی می‌شود. این مواد همچنین به کنترل اختلالات غذایی مانند میل مداوم به دریافت کالری کمک زیادی می‌کنند.

گل کلم دوست پوست شما

شاید باورتان نشود اما همین یار قدیمی‌ ترشی برای داشتن پوستی زیبا و سالم نیز کارساز است. چون سرشار از میزان زیادی آنتی‌اکسیدان و مواد مغذی است. مصرف گل کلم باعث تحریک روند احیای سلول‌های پوستی می‌شود. این ماده غذایی همچنین به کاهش آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد که اصلی‌ترین عامل پیری زودهنگام پوست هستند کمک زیادی می‌کند.

حرف آخر

توصیه می‌شود در تهیه انواع سالادها، پوره و غیره از این سبزی پرخاصیت استفاده کنید. بهترین کار این است که هر هفته حداقل یک تا دو مرتبه گل کلم میل کنید تا از تمام خواص آن بهره‌مند شوید. افرادی که مشکل تیروئیدی دارند بهتر است آن را به صورت بخارپز مصرف کرده و اعتدال را رعایت کنند.

بیشتر بدانید : کلم بروکلی، کلم برگ یا گل کلم؟

بیشتر بدانید : خوردنی های معجزه آسا در تابستان از گریپ فروت تا گل کلم

بیشتر بدانید : کلم سفید نفخ بیشتری دارد یا کلم قرمز؟

بیشتر بدانید : گل کلم و ناگفته ها!!

گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health