علایم سرطان ریه که کی عجیب به نظر می رسند
سرطان ریه یکی از سرطان هایی است که درمان آن دشوار است، اما تشخیص به موقع آن به میزان موفقیت درمان کمک می کند

علائم سرطان ریه

سرطان ریه در مراحل اولیه خود معمولا نشانه قابل مشاهده ای ندارد. در مراحل پیشرفته تر منجر به سرفه، خس خس و درد قفسه سینه می شود. اما سرطان ریه نشانه های کمتر شناخته شده دیگری هم دارد که انتظار آنها را ندارید. البته به یاد داشته باشید سرطان ریه تنها علت بروز علائم نامبرده در ادامه نیست.

بیشتر بدانید : علائم سرطان ریه، سرطان ریه درمان دارد؟


نشانه سرطان ریه : چاق تر شدن انگشت ها
قاشقی شدن انگشت ها

برخی تومورهای ریه هورمون هایی شبیه به مواد شیمیایی تولید می کنند. یکی از آنها خون و مایعات بیشتری را به بافت های نوک انگشت ها می رساند، بنابراین نوک انگشت ها ضخیم تر و بزرگ تر از حالت معمول به نظر می رسند. پوست کنار ناخن ها شفاف تر به نظر می رسد یا ممکن است وقتی از پهلو به ناخن ها نگاه می کنید، انحنای بیشتری داشته باشند. این نشانه رایج نیست، اما تغییر شکل انگشت ها به این صورت به شدت با سرطان ریه در ارتباط است؛ حدود 80 درصد افرادی که این نشانه را  دارند، مبتلا به سرطان ریه هم هستند.


نشانه سرطان ریه : مشکلات معده
دل درد,معده درد,حالت تهوع

از هر 10 نفری که به سرطان ریه مبتلا هستند، یک یا دو نفر دچار افزایش سطح کلسیم می شوند، شرایطی که hypercalcemia نامیده می شود. وجود کلسیم بیش از حد در خون منجر به بروز تهوع و یبوست می شود. در این شرایط ممکن است میل به خوردن نداشته باشید و زیاد تشنه شوید. برخی تومورها ماده دیگری شبیه به هورمون تولید می کنند که بر روی عملکرد کلیه ها تاثیر می گذارد و منجر به گرفتگی عضلات و تهوع می شود.


علائم سرطان ریه : مشکلات روحی
تنهایی,افسردگی,از پنجره بیرون را نگاه کردن

طی تحقیقی که در لهستان انجام شد مشخص شد که وجود سلول های کوچک سرطان ریه بیشتر در افرادی تشخیص داده می شود که به تازگی برای اولین بار به روانپزشک یا روانشناس مراجعه کرده بودند و دلیل مراجعه این افراد هم بیماری هایی بود مانند اضطراب، افسردگی و زوال عقل. شاید علت بروز این مشکل تاثیری است که سرطان بر روی سیستم ایمنی یا هورمون ها می گذارد یا اینکه سرطان می تواند به مغز هم گسترش پیدا کند. بالا رفتن سطح کلسیم ناشی از سرطان می تواند منجر به گیجی، مشکل در تفکر و افسردگی شود.


کمردرد یا کتف درد از نشانه های سرطان ریه
کمر درد,کتف درد

تومور پان کوست Pancoast نوعی سرطان ریه است که در قسمت بالای ریه رشد کرده و به سمت دنده ها، ستون فقرات، اعصاب و رگ ها گسترش پیدا می کند. به علت محل رشد این تومورها، تاثیر آنها روی سیستم تنفسی زیاد نیست، در عوض بیشتر باعث بروز درد در تیغه شانه، قسمت بالایی پشت و بازوها می شود.


سرطان ریه و خستگی زیاد
خستگی,زن خسته

کمبود سلول های قرمز خون یا آنمی (کم خونی) یکی از رایج ترین تاثیرات سرطان ریه است. کم خونی باعث بروز خستگی شدید می شود زیرا بافت های بدن اکسیژن کافی دریافت نمی کنند. به طور کل سلول های سرطانی از مواد مغذی تغذیه می کنند که شما برای نیروی خود در طول روز به آنها نیاز دارید. بنابراین اگر به سرطان ریه مبتلا باشید، ممکن است همیشه احساس خستگی و خواب آلودگی داشته باشید.


علایم سرطان ریه : عدم تعادل
تاری دید,عدم تعادل

شاید سلول های مربوط به سرطان ریه به سیستم ایمنی دستور حمله به سیستم عصبی را بدهند که این مسئله بر روی عملکرد عضلات نیز تاثیر می گذارد. به این ترتیب ایستادن برای فرد بیمار سخت خواهد بود یا ممکن است فرد دچار عدم تعادل شود. به علاوه کم خونی باعث سرگیجه می شود. همچنین اگر تومور در قسمت بالا و سمت راست ریه بروز کرده باشد، بر روی بزرگ سیاهرگ بالایی vena cava (رگی که خون را از سر به قلب می رساند) تاثیر گذاشته و باعث سرگیجه می شود.


علائم سرطان ریه : تغییر در وزن
وزن کردن,ترازو

برخی افراد مبتلا به سلول کوچک سرطان ریه دچار سندروم کوشینگ Cushing's syndrome می شوند. سرطان به بدن می گوید هورمونی به نام ACTH تولید کند که سطح هورمون کورتیزول را افزایش می دهد. افزایش هورمون کورتیزول منجر به تجمع مایعات در بدن و افزایش وزن می شود. به علاوه ممکن است به راحتی بدن شما کبود شود و احساس خواب آلودگی داشته باشید.

از طرف دیگر افزایش سطح کلسیم و SIADH ، هورمونی که بر روی کلیه ها تاثیر می گذارد، منجر به کاهش اشتها می شود، بنابراین در این شرایط دچار کاهش وزن می شوید.


علایم سرطان ریه : مشکلات بینایی
مردمک چشم,تفاوت در اندازه مردمک چشم

تومور پان کوست بر روی عصب های بینایی و بخش هایی از صورت نیز تاثیر می گذارد. این مشکل سندروم هورنر Horner syndrome نامیده می شود. علائم سندروم هورنر عبارتند از: کوچک شدن مردمک در یک چشم همراه با افتادگی پلک. به علاوه آن سمت از صورت که دچار مشکل مردمک و افتادگی پلک شده، به خوبی عرق نمی کند. سلول های کوچک سرطان ریه که سیستم ایمنی را بر علیه سیستم عصبی تحریک می کند، می تواند باعث بروز مشکلات بینایی شود.


ملتهب شدن پستان ها در مردان
بزرگ شدن پستان مردها

ژنیکوماستی gynecomastia یا بزرگ شدن سینه مردان به ندرت در زمان بروز سرطان ریه مشاهده می شود، اما احتمال آن وجود دارد. سلول های بزرگ سرطان ریه تعادل هورمون های بدن را مختل می کنند و در مردان باعث بزرگ شدن پستان ها و حساس شدن آنها به لمس می شود.

بیشتر بدانید : همه چیز درباره ژنیکوماستی: بزرگ شدن سینه مردان


علائم سرطان ریه : سردرد
قرص,خوردن قرص

وجود تومور در قسمت راست ریه باعث فشرده شدن بزرگ سیاهرگ بالایی می شود و این رگ باریک می شود، بنابراین حرکت خون در این رگ سخت می شود. بازگشت خون منجر به تپش در سر می شود. حتی ممکن است فرد بیهوش شود. بالا بودن سطح کلسیم هم اغلب منجر به سردرد می شود.
بروز سردردهای جدید یا تغییر در الگوی سردرد را جدی گرفته و حتما به پزشک مراجعه کنید.


نشاه سرطان ریه : مشکلات قلبی
نوار قلب

افزایش سطح کلسیم و کم خونی هر دو منجر به بروز علائمی مانند نامنظم شدن یا سریع شدن ضربان قلب می شوند. اگر مشکلات قلبی شما ناشی از افزایش سطح کلسیم باشد، به این معناست که افزایش سطح کلسیم خیلی شدید است و احتمال بروز حمله قلبی و رفتن به کما وجود دارد. کم خونی شدید نیز باعث درد قفسه سینه و تنگی نفس می شود.


پف کردن صورت، گردن یا بازوها بر اثر سرطان ریه
پف کردن صورت,صورت پف کرده

زمانی که بزرگ سیاهرگ بالایی به وسیله تومور فشرده می شود، خون از قسمت های بالایی بدن جایی برای رفتن ندارند. بنابراین گردن، صورت و بازوها به دلیل وجود مایع اضافه ای که منتظر رد شدن هستند، ملتهب می شوند. به علاوه کبودی پوست در ناحیه قفسه سینه نیز ممکن است مشاهده شود.


نشانه سرطان ریه : ضعف و درد
متاستاز

زمانی که سرطان پخش می شود (متاستاز )، سلول ها اغلب از طریق گردش خون وارد استخوان ها شده و تومورها یا توده های جدیدی شکل می دهند. این توده ها اغلب به استخوان ها آسیب رسانده و باعث شکننده شدن و دردناک شدن استخوان ها می شوند. عدم تعادل ناشی از افزایش سطح کلسیم یا SIADH باعث ضعیف شدن و بدن درد می شود. اگر سرطان بر روی سیستم عصبی تاثیر بگذارد، باعث ضعیف شدن عضلات شده و در نتیجه فرد در تکلم یا بلع دچار مشکل می شود.


لخته های خونی
رگ خای خونی پا

فرد مبتلا به سرطان ریه بیشتر در معرض ابتلا به لخته شدن خون در پاها و بازوها (ترومبوز عمیق وریدی) و در ریه (آمبولی ریوی) قرار دارد. علت اصلی بروز این لخته های خون مشخص نیست. سرطان باعث التهاب می شود که این امر فرایند لخته شدن را آغاز می کند. یا ممکن است مواد شیمیایی ناشی از تومور باعث بروز لخته خون شوند. اگر دچار لخته خون شده باشید یا سایر علائم سرطان را داشته باشید، مانند کاهش وزن بی دلیل، پزشک آزمایشاتی انجام خواهد داد.

بیشتر بدانید : پیشگیری از لخته شدن خون با چند مکمل ادویه ای

بیشتر بدانید : چه کسانی در معرض خطر لخته شدن خون قرار دارند؟


بیشتر بدانید : نشانه های اولیه بروز سرطان ریه

بیشتر بدانید : راه های جلوگیری از سرطان ریه و نشانه های ابتلا به سرطان ریه

بیشتر بدانید : همه چیز درباره یک سرطان کشنده؛ سرطان ریه

بیشتر بدانید : نشانه های سرطان که بهتر است بدانید

بیشتر بدانید : علائم سرطان را بشناسید و قبل از پیشرفت درمانش کنید


تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ