کدام ویتامین ها برای پیشگیری از میگرن مفید هستند؟
میگرن یکی از سردردهای طاقت فرساست که بیشتر خانم ها به آن دچار می شوند، اما مصرف برخی ویتامین ها می تواند از بروز این سردردها پیشگیری کند 

 پیشگیری از میگرن با این ویتامین ها

سارا اکبرزاده ، با بیان اینکه میگرن کسی را از پا نمی اندازد و می توان آن را درمان کرد،‌ اظهار داشت: هنوز بعد از سال ها تحقیق، علت بروز سردرد میگرنی، در هاله ای از ابهام قرار دارد، ولی از آن در تقسیم بندی بیماری های سایکوسوماتیک یا بیماری روان تنی نامبرده می شود. ۱۰ درصد مردم جهان مبتلا به میگرن هستند یا به علل مختلف سردرد را تجربه کرده اند و در این میان زنان سه برابر بیشتر از مردان مبتلا به این بیماری می شوند.

 ماهیت میگرن در اصل عود کننده است و به طور متوسط فرد مبتلا به سردرد، یک تا ۲ حمله را در ماه تجربه می کند به نحوی که در زمان وقوع حملات مزمن،‌ بیمار ناتوان شده و هرچه فشار عصبی بیشتر می شود، به خصوص زمانی که تهوع و استفراغ به عنوان علایم این بیماری اثرات خود را بروز می دهد، فرد چاره ای جز مراجعه به مرکز درمانی ندارد.


محرک های میگرنی

شروع حملات سردرد از طریق عوامل تحریک کننده است و این محرک ها در افراد دارای میگرن نقش بسزایی در تشدید بیماری دارد، مصرف الکل، کافئین، تیرامین موجود در انواع پنیر، فنیل اتیل آمین موجود در شکلات تلخ، افزودنی های مواد غذایی مانند کنسروها، سوسیس، کالباس و شیرین کننده های مصنوعی، از جمله این محرک ها هستند.

 ارتباط حملات میگرن با سیکل عادت ماهیانه در میان زنان، تغییرات سبک زندگی،‌ بی خوابی، گرسنگی، استرس و از طرفی کمبود برخی ویتامین ها در بروز علائم این بیماری نقش دارد. به نحوی که پژوهش هایی که در این زمینه انجام شده است، نشان می دهد افراد دارای حملات شدید میگرنی سطح پایین تری از ویتامین D و همچنین ویتامین B۲، فولات و منیزیم دارند.

بیشتر بدانید : نقش منیزیم در بدن + منابع منیزیم


توصیه های پزشکی

مبتلایان به میگرن علاوه بر مصرف میوه و سبزی های تازه برای رفع کمبود ریزمغذی ها طبق پروتکل وزارت بهداشت، حتی در صورت نداشتن کمبود ویتامین D، مصرف حداقل یک بار در ماه مکمل ویتامین D را در برنامه غذایی خود قرار دهند.

در صورتی که کنترل عوامل تغذیه ای موثر در عود مجدد میگرن یا رفع کمبود ویتامین ها، نتواند حملات شدید و طولانی مدت را به حداقل یک بار در هفته کاهش دهد،‌ باید بیمار برای کنترل و درمان میگرن، به روانپزشک یا نورولوژیست مراجعه کند.


میگرن چیست؟

میگرن، از اختلالات شدیدی است که ویژگی آن سردردهای ملایم یا شدید پی در پی است و غالباً با علایمی در سیستم عصبی آتونومس همراه است. این واژه از زبان یونانی گرفته شده‌ است و به معنای درد در یک طرف سر است.

این نوع سردرد یک طرفه، بر نیمی از جمجمه تاثیر می‌گذارد و ضربان‌دار است و از ۲ تا ۷۲ ساعت ادامه دارد. علایم همراه با آن می‌تواند شامل حالت تهوع، استفراغ، نورگریزی (افزایش حساسیت به نور)، صدا ترسی (افزایش حساسیت به صدا) باشد و به طور کلی درد با بالا رفتن فعالیت بدنی افزایش می‌یابد.


بیشتر بدانید : عوارض میگرن و بیماری هایی که بر اثر میگرن به آن دچار می شوید

بیشتر بدانید : تاثیر میگرن بر رابطه جنسی چگونه است؟

بیشتر بدانید : روش های درمان موثر میگرن

بیشتر بدانید : یک ویتامین مفید برای مبتلایان به میگرن

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: irna.ir