بی اختیاری ادرار و مثانه را با این تحت کنترل قرار دهید
بی اختیاری و مثانه بیش فعال مشکلاتی هستند که در هر سنی ممکن است به آن دچار شوید و به ویژه در خانم ها رایج تر است، در ادامه به نکاتی در این باره اشاره می شود

نکاتی برای کنترل مثانه و بی اختیاری ادرار

در برخی موارد، تغییرات سبک زندگی می توانند به کنترل مجدد مثانه کمک کنند. در ادامه با چند اقدام که می توانند به حفظ کنترل مثانه و بازگشت به فعالیت های روزانه کمک کنند، بیشتر آشنا می شویم.

بیشتر بدانید : علت بی اختیاری ادرار و روش هایی برای رفع آن

بیشتر بدانید : علل بی اختیاری ادرار در زنان

بیشتر بدانید : بی اختیاری ادرار در مردان : روش های درمان و کنترل بی اختیاری ادرار

محدود کردن مصرف کافئین و الکل

کافئین و الکل دارای اثر ادرارآور در بدن هستند. این به معنای آن است که مقدار ادرار تولیدی شما را افزایش می دهند. اگر در کنترل مثانه خود با دشواری مواجه هستید، مصرف نوشیدنی های کافئین‌دار ممکن است به بروز مشکل منجر شود.

برای کمک به مدیریت علائم، محدود کردن مصرف کافئین و الکل یا در حالت ایده آل، پرهیز از هر دو را مد نظر قرار دهید. چای، قهوه، نوشابه، شکلات، و برخی داروها از منابع رایج کافئین هستند.

بیشتر بدانید : کافئین این خوراکی ها چقدر است؟ از چای سبز تا آدامس

پرهیز از شیرین کننده های مصنوعی

برخی شیرین کننده های مصنوعی از جلمه سدیم ساخارین، اسسولفام پتاسیم، و آسپارتام ممکن است مثانه را تحریک کنند. شیرین کننده های مصنوعی همانند کافئین ممکن است با عمل به عنوان یک ادرارآور موجب بدتر شدن بی اختیاری ادرار شوند. برای کاهش احساس نیاز به استفاده از توالت از غذاها و نوشیدنی های حاوی شیرین کننده های مصنوعی پرهیز کنید.

به عنوان یک جایگزین برای شیرین کننده های مصنوعی می توانید مصرف استویا را مد نظر قرار دهید. استویا یک شیرین کننده گیاهی است که به نظر نمی رسد موجب تحریک مثانه شود.

محرک های جانبی مثانه

از دیگر مواد غذایی که ممکن است موجب تحریک مثانه و تحریک تولید ادرار شوند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گوجه فرنگی
  • سیب
  • مرکبات
  • غذاهای تند
  • غذاهای حاوی شربت ذرت

محدود کردن مصرف این خوراکی ها را مد نظر قرار دهید. این ممکن است به کاهش تعداد دفعات استفاده از توالت و خطر بی اختیاری ادرار کمک کند.

تقویت عضلات کف لگن
ورزش

مثانه بیش فعال یکی از دلایل شایع مشکلات کنترل مثانه، به ویژه بین زنان است. انجام منظم تمرینات کگل می تواند به درمان این شرایط کمک کند. تمرینات کگل به نام تمرینات عضلات کف لگن نیز شناخته می شود.

انجام تمرینات کگل ساده و آسان است. اما پیش از آغاز، شما باید عضلات کف لگن را پیدا کنید. دفعه بعد که دفع ادرار را انجام می دهید تلاش کنید تا جریان ادرار را متوقف کنید. عضلاتی که برای این کار استفاده می کنید همان عضلات کف لگن هستند.

زمانی که عضلات کف لگن را پیدا کردید، شما می توانید تمرینات کگل را برای تقویت آنها انجام دهید. شما باید این عضلات را منقبض کرده و این وضعیت را برای پنج تا 10 ثانیه حفظ کنید، سپس آنها را شل کنید. شما می تواند این تمرینات را دو جلسه در روز و در هر جلسه تا 30 انقباض انجام دهید.

بیشتر بدانید : درمان اختلالات کف لگن + آموزش حرکات ورزشی

تمرین مجدد مثانه

در برخی موارد، پزشک ممکن است تمرین دادن مجدد مثانه را توصیه کند. این می تواند به کاهش تعداد دفعات استفاده از توالت کمک کند. این روش اغلب با تمرینات کگل یا درمان های دیگر همراهی می شود. تمرین مجدد می تواند به تقویت مثانه کمک کند، از این رو نیازی به استفاده از توالت به محض آغاز پر شدن مثانه نخواهید داشت.

برای تمرین مجدد مثانه، پزشک شما دنبال کردن یک برنامه منظم استفاده از توالت را توصیه خواهد کرد. تلاش کنید برای 10 دقیقه پس از نیاز اولیه برای استفاده از توالت ادرار خود را نگه دارید. پزشک ممکن است به تدریج شما را به افزایش این مدت زمان تشویق کند. تا حد امکان تلاش کنید از تخلیه مثانه خود بین زمان های استفاده از توالت پرهیز کنید.

دنبال کردن برنامه درمانی ارائه شده توسط پزشک

گاهی اوقات، شما می توانید موارد خفیف بی اختیاری ادرار را تنها با تغییرات سبک زندگی درمان کنید. در موارد دیگر، شما ممکن است به مصرف دارو، عمل جراحی، یا درمان های دیگر نیاز داشته باشید. به عنوان مثال، داروهای تجویزی می توانند به کاهش اسپاسم های عضلانی و مشکلات عصبی که ممکن است بر مثانه تاثیرگذار باشند، کمک کنند.

اگر در کنترل مثانه خود با مشکل مواجه هستید به پزشک مراجعه کنید. وی می تواند به تشخیص دلیل بروز علائم و ارائه گزینه های درمان کمک کند. دنبال کردن برنامه درمانی ارائه شده توسط پزشک می تواند به بازیابی مجدد کنترل مثانه کمک کند.

بیشتر بدانید : مثانه و واقعیت هایی در مورد مثانه تان که بهتر است بدانید

بیشتر بدانید : روش های طبیعی برای درمان مثانه بیش فعال

بیشتر بدانید : پنج روش برای سم زدایی مثانه

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: asriran.com