راهنمای تصویری اسکیزوفرنی علل و درمان اسکیزوفرنی
 این بیماری جدی روانی در صورتی که درمان نشود بیمار را ناتوان می کند. حدود 1 درصد از آمریکایی ها مبتلا به اسکیزوفرنی هستند. افراد مبتلا به این بیماری ممکن است صداهایی بشنوند یا تصاویری را ببینند که واقعیت ندارند یا تصور کنند دیگران افکارشان را کنترل می کنند

اسکیزوفرنی چیست

این بیماری جدی روانی در صورتی که درمان نشود بیمار را ناتوان می کند. حدود 1 درصد از آمریکایی ها مبتلا به اسکیزوفرنی هستند. افراد مبتلا به این بیماری ممکن است صداهایی بشنوند یا تصاویری را ببینند که واقعیت ندارند یا تصور کنند دیگران افکارشان را کنترل می کنند. این احساسات می توانند فرد را بترسانند و باعث رفتار هیجانی شود.با این که درمانی برای این بیماری وجود ندارد ولی می توان علایم شدید این بیماری را کنترل کنرد. بر خلاف سوتفام رایجی که وجود دارد اسکیزو فرنی همان  اختلال شخصیت چند گانه نیست.


علام اسکیزوفرنی

علایم اسکیزوفرنی

هذیان : شنیدن یا دیدن چیزهای خیالی

توهم : اعتقادات اشتباه

کاتاتونیا : شرایطی که در آن شخص از نظر فیزیکی در یک حالت و زمان طولانی ثابت می ماند.

برخی علایم دیگر از جمل فقدان لذت بردن از هر چیزی در زندگی و افسردگی و دوری از فعالیت های اجتماعی


تاثر اسکیزوفرنی بر افکار

افکار به هم ریخته اسکیزوفرنی

افراد مبتلا به اسکیزوفرنی با سازماندهی افکار و ارتباطات منطقی مشکل دارند. ممکن است فکرشان از یک سمت به سمت دیگر جهش داشته باشد. گاهی اوقات فکری که دارند از سرشان می پرد و گاهی اوقات جریان فکریشان قطع می شود.


تاثیر اسکیزوفرنی بر رفتار

مصرف الکل

این بیماری از روش های مختلفی بر رفتار تاثیر می گذارد . ممکن است حرفهای بی ربط بزنند یا نتوانند کلمات را بدرستی بسازند.

ممکن است دچار هیجان زیاد یا سکوت مطلق شوند. در تمیز نگه داشتن خود و خانه به مشکل بخورند. حرکات تکراری داشته باشند مثل قدم رو. بر خلاف باورد غلطی که رایج شده احتمال حرکات خشونت آمیز بسیار کم است.


چه کسانی به اسکیزوفرنی مبتلا می شوند؟

عوامل خطر اسکیزوفرنی

احتمال ابتلا به این بیماری در همه وجود دارد. رواج آن به یک اندازه در زنان و مردان و قومیت های مختلف یکسان است. علایم معولا بین 16 تا 30 سالگی شروع می شود. علایم اولیه ممک است هفته ها، ماه ها و یا حتی سال ها قبل از اولین مشکل حاد روانی وجوددارشته باشد. این بیماری در مردان زودتر از زنان ایجاد می شود. اسکیزوفرنی به ندرت در کودکی یا بعد از 45 سال آغاز می شود.


علت ایجاد اسکیزوفرنی

اسکن مغز اسکیزوفرنی

دانشمندان علت این بیماری را نمی دانند. ممکن است ژنتیک یا شرایط محیطی باعث آن شوند.  تئوری هایی در زمینه فعالیت و کارکرد درست بخش های خاصی از مغز یا مشکلات شیمیایی در مغز از قبیل ترشح دوپامین و پلوتامات یا از دست دادن سلول های عصبی خاصی در مغز متمرکز هستند.


پزشکان چگونه اسکیزوفرنی را تشخیص می دهند

تشخیص اسکیزوفرنی

آزمایشات آزمایشگاهی برای تشخیص اسکیزوفرنی وجود ندارند بنابراین پزشک با سوال در مورد سابقه بیمار و مشاهده علایم باید بیماری را تشخیص دهد.  در نوجوانان ترکیبی از سابقه خانوادگی و رفتارهای خاص می تواند به تشخیص اسکیزوفرننی کمک کند.  برخی رفتارها در نوجوانان مثل حذف گروه های اجتماعی ، سوظن های غیر معمول می تواند علایم هشدار دهنده باشد.


درمان دارویی اسکیزوفرنی

داروهای اسکیزوفرنی

داروهای تجویزی می توانند نشانه هایی مانند تفکر غیرطبیعی، توهم و هذیان را کاهش دهد. عوارض جانبی این داروها در برخی افراد شامل لرزش و افزایش وزن می شود.  در اغلب موارد برای درمان اسکیزوفرنی استفاده از دارو ضروری است.


نقش مشاوره در درمان اسکیزوفرنی

مشاوره درمان اسکیزوفرنی

مشاوره می تواند به مردم کمک کند راه های بهتری برای شناخت رفتار و مشکلات رفتارری خود با دیگران پیدا کنند. در روان درمانی فرد بیمار یاد میگیرد واقعی بودن ا فکار خود را بسنجد و علایم را بهتر مدیریت کند. هدف سایر روش های درمانی ارتقا مراقبت از خود و ارتباط و مهارت های ارتباطی است.


برقراری ارتباط با جامعه

تابلوی اعلانات

برنامه های توانبخشی اسکیزوفرنی به فرد می آموزد چگونه کارهای روزمره خود را انجام دهد مثل استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، مدیریت پوف خرید مواد غذایی، پیدا کردن و ماندن سر کار. مراحل درمان شامل روان درمانی و استفاده از دارو است


انجام فعالیت ها بر اساس برنامه

روشن کردن کلید برق

افراد مبتلا به اسکیزوفرنی گاهی اوقات به دلیل عوارض جانبی داروهایشان را کنار می گذارند و گاهی هم تصور می کنند بیمار نیستند و نیازی به مصرف دارو ندارند که این امر ابتلا به عوارض جدید و روان پریشی را افزایش می دهد. مشاوره منظم از عود بیماری پیشگیری کرده و روند درمانی را تسهیل می ک ند.


چالش های کاری افراد مبتلا به اسکیزوفرنی

چالش های اسکیزوفرنی

افراد مبتلا به اسکیزوفرنی اغلب با پیدا کردن کار و ماندنن سر کار مشکل دارند. دلیل اصلی آن این است که این بیماری بر تفکر، تمرکز و ارتباطات فرد تاثیر می گذارد. ولی از آنجا که این بیماری در جوانی و بزرگسالی شروع می شود یعی زمانی که فرد به کار و حرفه خود مشغول است. توانبخشی حرفه ای می تواند به فرد کمک کند مهارت های شغلیشان را ارتقا دهند.


با اطرافیان مبتلا به اسکیزوفرنی چه کنیم

راهنمای تصویری اسکیزوفرنی علل و درمان اسکیزوفرنی

روابط می تواند برای افراد مبتلا به اسکیزوفرنی سنگین باشد. افکار و رفتارهای غیر معمول آنها ممکن است دوستان، همکاران و اعضای خانواده را دور نگه دارد. بهتر است برای این اشخاص یک گروه پشتیبان تشکیل شود تا از فعالیتهای او مطلع بوده و با کمک مشاور از او حمایت کنند.


خطر مصرف الکل و مواد مخدر

افراد مبتلا به اسکزوفرن بیشتر از سایرین در معرض سو استفاده از مواد مخدر و الکل هستند بنابراین باید بیشتر مراقب آن ها باشید.


قبل از بارداری با پزشک مشورت کنید

سونوگرافی

زنان مبتلا به اسکیزوفرنی که قصد بارداری دارند باید با پزشک مشورت کنند تا اطمینان حاصل کنند دراورهایی که استفاده می کنند برای بارداری مضر نیستند. مطالعات انجام شده در باره داروهای اسکیزوفرنی در دوران بارداری دلگرم کننده اند. ولی حتی اگر هیچ ارتباط قطعی بین داروهای اسکیزوفرنی ونقایص زایمان یا عوارض جدی بارداری وجود نداشته باشد با این وجود مشورت پزشک الزامی است.


بیشتر بدانید : مشکلات ناگفته بیماران اسکیزوفرن

بیشتر بدانید : علائم هشدار دهنده اسكیزوفرنی

بیشتر بدانید : اسکیزوفرنی قبل از تولد و در رحم مادر قابل تشخیص و درمان است!

بیشتر بدانید : مهمترین عامل بروز اسکیزوفرنی یا روان پریشی


تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ 
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ