رعایت اصول بهداشتی برای تهیه غذای کودک به حفظ سلامت او کمک می‌کند . رعایت این نکات مانع از ورود میکرب ها و مواد آلوده کننده...
 

رعایت اصول بهداشتی برای تهیه غذای کودک به حفظ سلامت او کمک می‌کند . رعایت این نکات مانع از ورود میکرب ها و مواد آلوده کننده به غذای کودک شده و از ابتلا او به بیماری هایی مانند اسهال جلوگیری می‌کند.با به کار گرفتن این توصیه ها غذای سالمی‌از نظر بهداشتی برای کودک خود تهیه کنید.

 1 - قبل و بعد از تهیه غذا دستها را بشوئید.
از آماده كردن غذا و بعد از پایان كار دستها را با آب و صابون بشویید و هر بار كه كهنه كودك را عوض می‌كنید و یا به دستشویی (توالت) می‌روید حتما" دستها را با آب و صابون بشویید، اگر دستها زخمی‌است قبل از تهیه غذا محل زخم را ببندید.
 
2- غذاها را خوب بپزید.
حرارت موجب از بین رفتن میكروبهای بیماریزا می‌شود و آلودگی احتمالی غذا در اثر پخت از بین می‌رود.
 
3-غذای كودك را تازه تهیه كنید.
بهتر است غذای كودك برای هر وعده تازه تهیه شود و فاصله بین وقتی كه غذای كودك پخته می‌شود تا زمانی كه به كودك غذا داده می‌شود طولانی نباشد چون در فاصله ای كه غذا سرد می‌شود احتمال دارد میكروبها در غذا تكثیر كنند.
 
4-غذاهای پخته را بطور صحیح نگه داری كنید.
غذاهای باقیمانده را سریعا" خنك كنید و در ظرف در بسته در داخل یخچال نگهداری كنید. نگهداری غذا در دمای اتاق باعث فساد غذا می‌شود.
 
5- غذاهای باقیمانده را قبل از مصرف حرارت دهید.
غذاهای اضافی را قبل از مصرف مجدد، حرارت دهید بطوری كه تمام قسمتهای غذا داغ شود، در این صورت آلودگی احتمالی و میكروبها از بین می‌رود، پس از یكبار حرارت دادن غذای اضافی، باقیمانده آن را دور بریزید.
 
6- غذاهای خام و پخته را مجزا نگهدارید.
غذاهای خام و پخته را هم در آشپزخانه و هم در یخچال جدا از هم نگهداری كنید چون احتمال دارد آلودگی از غذاهای خام به غذاهای پخته منتقل شود. اگر می‌خواهید غذاهای پخته مثل مرغ پخته و یا انواع سبزی را كه خام مصرف می‌كنید خرد كنید حتما"‌روی تخته یا ظرف جداگانه ای این كار را انجام دهید.
 
7- محل تهیه و پخت غذا را تمیز نگهدارید.
لوازمی ‌را كه برای تهیه و طبخ غذا بكار می‌برید كاملا" بشوئید. پارچه های مخصوص تمیز كردن آشپزخانه را مرتب بشوئید و در آفتاب پهن كنید.
 
8- غذاها را از دسترس حشرات و جواندگان دور نگهدارید.
غذاها را در ظرف درب دار و دور از دسترس حیوانات و حشرات نگهداری كنید چون حیوانات حامل میكروبهای بیماریزا هستند.
 
9- آب پاكیزه مصرف كنید.
برای نوشیدن و تهیه غذا، آب پاكیزه مصرف كنید. كودكان نسبت به آلودگی آب حساس و آسیب پذیر هستند آب مصرفی كودكان زیر یكسال را حتما" بجوشانید.
 
10- مواد غذایی پاستوریزه مصرف كنید.
تا حد امكان شیر، ماست، كشك و بستنی پاستوریزه مصرف كنید و در صورتی كه به مواد غذایی پاستوریزه دسترسی ندارید قبل از مصرف حتما" شیر و كشك را بجوشانید و هنگام خرید مواد غذایی به تاریخ تولید و انقضاء انها توجه كنید.
 
 گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:behsite.ir
 
مطالب پیشنهادی:
اهمیت مصرف صبحانه در کودکان
تغذیه کودکان در مراکز روزانه نگهداری
آیا کودکان سالم به ویتامین نیاز دارند.
کودکان بصورت روزانه به چه مقدار کلسیم نیاز دارند
کودکان چه موقع سیر می‌شوند؟