منظور قلعه نویی از دستگاه منفی 100 درجه چه بود؟
قلعه نویی درباره دستگاهی صحبت کرده است که کار حوضچه آب سرد را انجام می دهد.

دستگاهی که جایگزین حوضچه آب سرد شده است

سرمربی ذوب آهن گفته: « می‌دانید دستگاهی در خارج هست که آب را در دمای منفی ۱۰۰ درجه سانتی گراد قرار می‌دهد اما ما آن‌ها را نداریم و باید از حوضچه آب سرد استفاده کنیم.»
این مطلب یکی از کانال های تلگرامی است و در ادامه آمده:« ای کاش اطرافیان آقای قلعه نویی به او یادآوری می کردند که آب در صفر درجه یخ می زند و آن دستگاهی که او درباره اش شنیده با نیتروژن کار می کند.»

اما واقعیت چیست؟

حوضچه های آب سرد را حتما دیده اید. اکنون بر سر تمرین بیشتر تیم ها وجود دارد. تیم ها بعد از پایان تمرین و سرد کردن وارد حوضچه های آب سرد می شوند تا ریکاوری پایین تنه و خروج اسید لاکتیک از بدن با سرعت بیشتری انجام شود. نمی توان منکر شد فوتبال در قاره سبز و کلا در کشورهای توسعه یافته به معنی واقعی صنعت است و فشردگی بازی ها که دیگر از آن گریزی نیست موجب شده تا تیم ها برای بالا رفتن توان از متدهای جدیدی استفاده کنند.

اما دستگاهی که امیر قلعه نویی در مورد آن صحبت کرده چیزدیگری است و شاید منظور خود را خوب تفهیم نکرده است.
دستگاهی وجود دارد که نه دمای آن بین منفی 100 تا 200 درجه زیر صفر است و نه آبی در آن وجود دارد. به واقع در این دستگاه بخاری که تولید می شود و بدن بازیکنان تحت الشعاع آن قرار می گیرد بین منفی 100 تا 200 درجه زیر صفر است.

بله درست است آب در دمای صفر درجه یخ می زند و از سویی اصلا فوتبالیست قادر نیست در محفظه ای قرار بگیرد که دمای منفی آن بین 100 تا 200 درجه زیر صفر باشد.

پوریا جراحی از مربیان بدنساز کشور در این باره نوشته است: « سرمادرمانی یا کریوتراپی یک تکنیک درمانی است که شامل استفاده سرما به شکل جامد، مایع یا گاز بر روی یک نقطه یا کل بدن است. سرمادرمانی کل بدن WBC  یکی از حالتهای سرمادرمانی است که با غوطه وری در آب سرد، استفاده از بسته های یخ، پدها و اسپری های خنک کننده تفاوت دارد.

این نوع از سرمادرمانی برای اولین بار در اواخر دهه 1970 در ژاپن توسط توشیرو یاموچی برای درمان روماتیسم مفصلی مورد استفاده قرار گرفت. اما استفاده از این روش در سال 1982 در اروپا و در دهه های اخیر در آمریکا شیوع پیدا کرده است. سرمادرمانی کل بدن  WBC شامل قرار گرفتن در معرض دمای بسیار سرد در یک محفظه کنترل شده ی دما می باشد.

این تکنیک یک روش جدید از کریوتراپی (سرمادرمانی) است که در وضعیت های پزشکی، درمانی و ورزشی استفاده می شود. بکارگیری WBC می تواند بر وضعیت ذهنی و کیفیت زندگی و درمان بیماریها اثرات مثبتی داشته باشد. این تکنیک در محیط ورزشی WBC به عنوان یک روش ریکاوری از آسیبهای عضلانی شناخته می شود. همچنین برای استفاده با رویکرد ورزشی، در درمان آسیب دیدگی ها و مشکلات استفاده بیش از حد به کار گرفته می شود. به طور عمومی پذیرفته شده است که WBC برای کاهش درد، گرفتگی، ورم و التهاب سودمند است. اثرات استفاده مکرر ازWBC  به فعالیت آنزیمهای عضلانی، پاسخ های هورمونی تعدیل شده و تغییرات در خون ربط داده شده است.



گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: خبرورزشی