مینور در کلاس خودرو های کوچک شهری ( کلاس A ) قرار می گیرد و به عنوان خودرویی با فاصله بین دو محور 1.8 متر در زمره کوچکترین خودروهای جهان قرار می گیرد .

معرفی کامل خودرو مینور

هر اندازه ایران خودرو و سایپا به دنبال طراحی خودرو ملی هستند ، خودروسازان نوظهور و خصوصی کشور حلقه مفقوده این صنعت را در محصولات ارزان قیمت ، کم مصرف و پاک میجویند. مینور نام نخستین خودرو برقی و کوچک شهری ایران است که توسط شرکت خودروسازی جنوب طراحی شده و قرار است به زودی به خیابان های ایران راه پیدا کند .

مینور (Minor) در لغت نامه انگلیسی به معنای کوچک و جزئی است که با توجه به جثه و کلاس خودرو برای آن برگزیده شده و ریشه ای در لغت نامه فارسی ندارد هر چند تلفظ صحیح آن در زبان انگلیسی به صورت ماینور است.
مینور در کلاس خودرو های کوچک شهری ( کلاس A ) قرار می گیرد و به عنوان خودرویی با فاصله بین دو محور 1.8 متر در زمره کوچکترین خودروهای جهان قرار می گیرد . مینور در گروه خودروهایی قرار می گیرد که در جهان با نام NEV Neighborhood Electric Vehicle شناخته می شوند . این دسته از خودرو ها با استفاده از منبع انرژی پاک تغذیه می شوند و معمولا حداکثر سرعتی کمتر از 72 کیلومتر در ساعت دارند . قوانین آمریکا ، خودرو کم سرعت یا NEVرا به داشتن وزنی کمتر از 1400 کیلوگرم و حداکثر سرعت 30 تا 40 کیلومتر در ساعت محدود کرده است تا از معافیت مالیاتی برخوردار شوند . مینور بر اساس انتخاب مشتریان در دو نوع بنزنی و برقی و با قابلیت انتخاب آپشن های مختلف به بازارعرضه خواهد شد .

minor3.jpg


طراحی مینور

طراحی مینور همانند خودرو معروف اسمارت Fortwo با استفاده از طرح آبششی و خط نقره ای روی بدنه هویت پیدا کرده است . این خودرو در 7 رنگ به بازار عرضه خواهد شد که در همه این رنگ آمیزی ها بخش نقره ای ثابت است . مینور خودرویی کوچک با ظرفیت دو سرنشین است که در دو کلاس هاچ بک کبریولت و هاچ بک کوپه به بازار عرضه خواهد شد . بدنه این خودرو کوچک از ورقه فلزی با ضخامت 0.75 میلیمتر و سپرها نیز از جنس پلاستیک طراحی می شوند . مینور اتاق خیلی کوچکی دارد اما فضای کافی برای قرار دادن امکانات و همچنین سفری درون شهری برای دو نفر وجود دارد . کنسول میانی علاوه بر پتانسیل قرار گیری سیستم صوتی ، دریچه کولر و همچنین تنظیمات سیستم کولر و بخاری به یک محفظه نگهدارنده اجزا مجهز شده است . علاوه بر این موضوع ، مینور از آپشن و قابلیت نصب کیسه هوا برای راننده و شاگرد بهره می برد . مشتریان پس از انتخاب اتاق مورد نظرشان می توانند به سراغ انتخاب پیشرانه و سیستم فنی بروند که در بخش بعدی به معرفی آن خواهیم پرداخت .


مینور با پیشــــرانه الکتریکی،یک انتخاب پاک

مینور محصول مشترک سه کشور ایران ، چین و آمریکاست . باتری های مورد استفاده برای ایجاد قدرت در مینور بر اساس انتخاب مشتری در دو نوع اسیدی و لیتیومی در دسترس خواهند بود که با همکاری کمپانی US Battery تهیه می شوند. موتور الکتریکی مینور از 6 باتری 12 ولتی تشکیل می شود که بسته به انتخاب مشتری در نوع اسیدی حدود 600 دلار و در نوع لیتیومی 900 دلار قیمت دارند . عمر این باتری ها حدود 3 سال برآورد شده و پس از اتمام این مدت ، مشتری می بایست باتری های سیستم موتور الکتریکی خودرو را تعویض کند . انتقال قدرت(گیربکس) در نوع الکتریکی مینور با استفاده از کلید دو جهته که روی کنسول نصب شده است به چرخ های عقب صورت می گیرد . این کلید در دو حالت FWd و REV امکان حرکت به جلو و عقب را فراهم می کند . مشتریان برای شارژ مینور در مقایسه با رقبای دیگر نیازی به پایگاه های شارژ مخصوص ندارند و مینور همانند یک جاروبرقی سیم شارژ و دوشاخه ای دارد که با اتصال به هر نوع پریزی در عرض 6 ساعت باتری های خالی این خودرو را شارژ می کند . بر اساس محاسبات صورت گرفته ، هزینه هر بار شارژ مینور 1000 تومان برآورد شده است .
مینور با بهره گیری از موتور الکتریکی به قدرت 7.5 کیلو وات و وزن 910 کیلوگرمی ( 640 کیلوگرم در نوع کبریولت ) توانایی دستیابی به حداکثر سرعت 40 کیلومتر در ساعت را داراست و در حالت شارژ کامل باتری مسافتی حدود 80 کیلومتر را می پیماید .


مینور, پیشرانه بنزینی با مصرف کمتر از 3 لیتر

خودروسازان جنوب علاوه بر موتور الکتریکی امکان انتخاب موتور بنزینی کم مصرف با حجم 250 سی سی را نیز در اختیار مشتریان گذاشته است .پیشرانه تک سیلندر این خودرو توانایی تولید حداکثر قدرت 18 اسب بخار را داراست و این مدل از مینور با ظرفیت باک 18 لیتری مصرفی زیر 3 لیتر در سیکل ترکیبی را به ارمغان می آورد . همانند نسخه الکتریکی ، موتوربنزینی نیز توانایی دستیابی به حداکثر سرعت 40 کیلومتر در ساعت را داراست. گیربکس در نظر گرفته شده برای تیپ بنزینی در سه حالت D برای حرکت به سمت جلو ، N برای حالت خلاص و Rبرای حرکت به عقب طراحی شده و نیرو را همانند مدل الکتریکی به چرخ های عقب منتقل می کند .
ترمز ها در همه تیپ های مینور به صورت استاندارد در هر 4 چرخ از نوع دیسکی خواهند بود .


آپشن های ایمنی مینور

مینور شاید به خودی خود نتواندبا حداکثر سرعت 40 کیلومتر در ساعت خطرساز باشد اما در صورت برخورد با خودرو دیگر نیازمند برخورداری از امکانات و تجهیزات ایمنی خاصی است که خودروسازان جنوب به عنوان آپشن برای مینور در نظر گرفته اند . مشتریان مینور کوپه ویا مینور C کبریولت می توانند با انتخاب امکاناتی نظیر سیتسم ترمز ABS ، سیستم ترمز EBD ، ایربگ راننده و سرنشین جلو و سنسور دنده عقب بر روی سپر تجهیزات ایمنی کاملی را روی خودرو مورد نظرشان داشته باشند . لازم به ذکر است مینور در تیپ پایه به هیچکدام از امکانات گفته شده مجهز نیست و برای انتخاب این آپشن ها مشتریان باید مبلغی اضــــافه بر قیمت خودرو پرداخت کنند .


امکانت و تجهیزات مینور

تیپ پایه مینور علاوه بر ترمز های دیسکی در 4چرخ به سیستم بخاری و سیستم صوتی پایه تجهیز خواهد شد. مشتریانی علاوه بر این موارد میتواننــــد سقف پانورامیک ، سیستم صوتی پیشرفتهتر و همچنین کولر را به عنوان آپشن های دیگر روی مینور نصب کنند . مدل کبریولت مینور در حالت پایه به Soft Top تجهیز شده و مشتریانی که علاقه مند نصب Hard Topبر روی این خودرو هستند می توانند با پرداخت مبلغ 700 هزار تومان ، این آپشن را بر روی خودرویشان نصب کنند .


قیمت و زمان عرضه مینور

مدل کبریولت مینور حدود 2 میلیون تومان از نوع کوپه ارزان تر است . این خودرو در صورت ارائه به صورت برقی با قیمت پایه 11.5 میلیون تومان و در صورت انتخاب نوع بنزینی با قیمت پایه 6.800 تا 7 میلیون تومان در دسترس مشتریان خواهد بود . خودروسازان جنوب زمان پیش فروش این خودرو را در بازار مهر ماه سال جاری اعلام کرده و احتمالا این پیش فروش با پرداخت مبلغ 5 میلیون تومانی آغاز خواهد شد . مینور هم اکنون در مرحله کسب استاندارد های لازم برای شماره گذاری در ایران به سر می برد و بر اساس وعده مسئولان خودروسازان جنوب تا اواخر سال جاری به خیابان ها می آید . بر اساس برنامهریزی های صورت گرفته مینور در منطقه اقتصادی شیراز به صورت انبود به تولید خواهد رسید و خودروسازان جنوب قصد دارد برای تامین نیاز مشتریان مینور تا اواسط سال جاری در هر یک از استان ها یک نمایندگی فعال دایر نماید و حتی در صورت قطع تولید تا 10 سال به صورت تضمینی قطعات مورد نیاز مشتریان مینور را با قیمتی ارزان تامین کند . خودروسازان جنوب مینور را با گارانتی بدون محدودیت دو ساله به بازار عرضه می کند .


تولید مشترک مینور در ایران ، چین و آمریکا

بر اساس قرارداد منعقد شده بین شرکت خوردوسازان جنوب و شرکای طراحی مینور در دو کشور چین و آمریکا ، سالانه 30 هزار دستگاه از این خودرو به تولید خواهد رسید که 40 درصد آن یعنی حدود 12 هزار دستگاه سهم ایران است . چین و آمریکا نیز هر کدام 30 درصد از تیراژ مذکور را در کشورشان عرضه می کنند .
بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته ، 70 درصد مراحل تولید مینور در چین صورت خواهد گرفت و 30 درصد باقی مانده که شامل نصب قطعات اتاق و برخی تجهیزات می شود در محل کارخانه خودروسازان جنوب صورت خواهد گرفت .


گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع:عصر خودرو