فکر می کنید کدام پدیده می تواند 500 متر را با سرعت 210 کیلومتر در ساعت در عرض 5/11 ثانیه طی کند؟ شک نکید که آرزوی این خودروساز آمریکایی برای سبقت از مدل های اروپایی برآورده شده است.
 
فکر می کنید کدام پدیده می تواند 500 متر را با سرعت 210 کیلومتر در ساعت در عرض 5/11 ثانیه طی کند؟

شک نکید که آرزوی این خودروساز آمریکایی برای سبقت از مدل های اروپایی برآورده شده است.

ZR1 از نسل  Corvette شورلت هاست که از سال 1953 خط تولیدشان در شرکت جنرال موتورز شروع به کار کرد . بعد از تولیدات مختلف ، بالاخره مدل ZR1 توانست همه محدودیت های مدل های قبلی چون ZO6 را بشکند
و نوید تولید شاهکاری در خودروهای اسپرت را بدهد.
 

این خودرو مثل بیشتر آمریکایی ها از یک موتور پرحجم 2/6 لیتری V8 بهره می گیرد که با استفاده از سیستم های خنک کننده داخلی در موتور و نیز سوپر شارژر به قدرتی معادل 638 اسب بخار  رسیده است . گشتاور آن بیش از 800 نیوتن متر است که در این کلاس به ندرت دیده می شود.
 

قاب سیلندر این موتور آلومینیومی است و جداره چدنی با دقت در آن قرار می گیرد . همچنین محفظه مخصوص ورود هوا برای احتراق بهتر با دو ورودی مجزا در آن تعبیه شده است. میل لنگ این خودرو بر خلاف موتورهای قبلی که 6 پیچ اتصال داشتند ، 9 پیچ دارد . این امر باعث کاهش تمرکز تنش و افزایش مقاوت میل لنگ در سرعت های بالا می شود. در محل اتصال پیستون آلومینیومی به میل لنگ از فلز تیتانیوم استفاده شده است و در قسمت سرسیلندر از آلیاژ خاصی ( A356T6 ) که مقاومت بالاتری نسبت به تغییرات حرارتی دارد.
 

نسبت تراکم موتور 9/1 و سوپرشارژر به کار رفته در آن نسل ششم تولیدات شرکت اتون است که از سیستم چهار پره برای پمپاژ هوا بهره می گیرد تا در سرعت های بالا مقدار هوای لازم را به موتور برساند . در این سیستم دو محور چرخنده هوا وجود دارد که هوا را با شدت می مکد و با فشار به داخل موتور پمپ می کند . این افزایش فشار باعث افزایش حرارت می شود به همین دلیل سیستم خنک کننده هوا نیز با تزریق مایع به هوا ، دمای آن را تا 60 درجه کاهش می دهد.
 

طراحان شورلت برای ZR1 صندلی های سبک در نظر گرفته و از هرگونه تجهیزات الکترونیک اضافی نیز در حالت غیر سفارشی چشم پوشیده اند . دلیلش هم این است که ZR1 تنها برای سرعت ساخته شده و هرگونه صرفه جویی در وزن می تواند بر افزایش کارایی آن مؤثر باشد . این کار سبب شده است وزن خودرو به حدود 5/1 تن برسد . البته برای آن ها که دوست دارند این خودروی 100 هزار دلاری در خیابان ها برانند ، تجهیزاتی نظیر تودوزی چرم ، سیستم تنظیم خودکار گرما برای صندلی ها ، تنظیم خودکار وضعیت صندلی و فرمان با قابلیت ذخیره در حافظه حین رانندگی ، کیسه های هوای جانبی ، سیستم صوتی باس استریو به همراه چنجر ، سیستم موقغیت یاب جهانی
( GPS ) و قابلیت اتصال بلوتوث هم قابل افزودن هستند.
 

مهم ترین ویژگی کروت در پیست ، وجود گشتاور بسیار بالا و لغزش زیاد در چرخ های عقب است به طوری که گشتاور ایجاد شده در ZR1 هنگام تیک آف دو برابر گشتاور ایجاد شده در خودرویی مانند BMW M3 است. به همین دلیل هنگام شتاب گیری ، محور عقب آن به شدت ناپایدار است و حرکت عرضی فراوانی دارد. بنابر این
کنترل ZR1 در پیست واقعا مشکل است و هر راننده ای از عهده آن بر نمی آید . به عبارت دیگر ، کروت اسبی وحشی است که اگر کسی بتواند رامش کند ، قطعا هیچ رقیبی جلودارش نخواهد بود.

کمتر کسی تا کنون توانسته کروت را بدون پر کردن منطقه از دود و حرارت راه بیاندازد.

نام : Chevrolet Corvette ZR1 2010

کلاس : سوپر اسپرت

 آرایش پلت فرم : موتور جلو – دیفرانسیل عقب

موتور :  8 سیلندر سوپرشارژر ( V8  Supercharged )

 حجم موتور : 6162 سی سی

 قدرت : 638 اسب بخار                

گشتاور : 800 Nm @ 3800 rpm

وزن :  1508 کيلو گرم

گیربکس :  6 دنده دستی

حداکثر سرعت :345 کیلومتر در ساعت

شتاب 0- 100 :  3.4 ثانیه

شتاب 0 – 160 :  8 ثانیه

سايز رينگها :   جلو 19 اينچ، عقب 20 اينچ

سایز تایرهای جلو:   285 با دیواره 30

سایز تایرهای عقب :   335 با دیواره 25

برنامه تولید :  2009 تا کنون

قیمت جهانی :  106,000 دلار
 

تهیه و تدوین: گروه سرگرمی سیمرغ/ ابوالفضل درخشان
www.seemorgh.com/entertainment
اختصاصی سیمرغ
 
مطالب جالب دیگر:
دختری که با 350تمساح زندگی می‌کند و با آنها کشتی می‌گیرد!! (+عکس)
هرکسی که به این سوال جواب بده، جایزه می‌گیرد!!
نوزادی که مادرش در دستشویی انداختش تا بمیرد اما سرش در دستشویی گیر کرد و زنده ماند!
چرا گردن زرافه‌ها کش آمده است؟!
صحبت‌های همسر سابق مارادونا درمورد دیه گو آرماندو مارادونا! (+عکس)