خدابیامرزدش ولی آخر و عاقبتش ختم به خیر نشد. کوچک‌ترین فرزند آقا و خانم بنز سیاه‌بخت شد، جوان‌مرگ شد رفت پی کارش...

خدابیامرزدش ولی آخر و عاقبتش ختم به خیر نشد. کوچک‌ترین فرزند آقا و خانم بنز سیاه‌بخت شد، جوان‌مرگ شد رفت پی کارش. ایرانی‌ها چون او را خیلی ندیده‌اند، چیز خاصی هم از او نمی‌دانند. در حقیقت، هیچ‌چیز درباره‌اش نمی‌دانند. حق هم دارند. آنقدری عمر نکرد که بتواند ارث و میراثی از خودش به جا بگذارد. نیامده رفت.
اصلاً شاید تقصیر «ستاره ایران» نماینده مرسدس در ایران بود. شاید اعتبار بنز بی‌رقیب باشد ولی مردم نمی‌آیند 70 میلیون پول بی‌زبان را برای یک محصول دو لیتری آن هم با چنین قد و هیکلی بپردازند. به جایش می‌روند یک کره‌ای می‌خرند سوبله چوبله حالش را می‌برند.
 
A مثل A کلاس

 

نسل اولش با کد W168 بدون هیچ مقدمه‌ای در سال 1997 رونمایی شد. بدون مقدمه یعنی نه جانشین مدلی بود و نه بر پایه مدلی. آمد تا نامش شود یک خودرو بسیار کوچک خانوادگی. کلکسیون مرسدس تکمیل شد. به اصطلاح، جنسش جور شد. مرسدس Aکلاس یک هاچ‌بک بود. شاید هم یک ون بسیار کوچک. گاهی ‌سه‌درب دیده شد و گاهی هم پنج‌‌درب.
یکی از معدود تولیدات ستاره نقره‌ای اشتوتگارت بود که به صورت FWD (محور متحرک جلو) تولید می‌شد. برخلاف تصور، موفق‌تر از آن چیزی شد که انتظارش می‌رفت. تا سال 2006 بیش از 1.1 میلیون دستگاه از آن ساخته و فروخته شده است.
دایلمر- کرایسلر که آن زمان مالک برند مرسدس‌بنز بود، 900 میلیون دلار صرف تحقیق و توسعه پروژه Aکلاس در شهر Rastatt آلمان کرد. با این رقم 1600 شغل جدید ایجاد شد. بعد از آن خط تولیدی را در Juiz de Fora برزیل با هزینه‌ای معادل 840 میلیون دلار راه‌اندازی کرد و باعث شد تا 10 هزار نفر شغل پیدا کنند. بهترین مدل Aکلاس در نسل او نمونه A210 Evo با پیشرانه‌ای 2.1 لیتری بنزینی به قدرت 138 اسب‌بخار بود.
 
نسل دوم  W169

 

از اینجا به بعد، باید حواستان را بیشتر جمع کنید. قضیه کمی نزدیک‌تر می‌شود. نسل دوم پیش از آنکه نسل اول کارش را کاملاً تمام کند، معرفی شد. خط تولید تایلند جانشین برزیل شد. این یعنی بین سال‌های 2004 تا 2012 بازار آسیا و خاورمیانه را تایلندی‌ها تامین می‌کردند.
خوش‌شانس باشید، بنز تایلندی گیرتان نیامده باشد. شاید کمی روی ظاهر بهسازی انجام شده بود ولی در کل تفاوت آنچنانی نمی‌کرد. خود مرسدس می‌گوید آنقدر که روی مسائل امنیتی تمرکز داشته روی طراحی ظاهری نداشته. برای Aکلاس نسل دوم ایربگ‌های بیشتری نصب شد. کمربندهای سه نقطه‌ای پیش‌کشنده نصب شد. شاسی و سپرها جاذب ضربه شدند. با تندتر کردن زوایای ستون‌ها، 15 درصد به فضای داخلی افزوده شد.
هفت نوع پیشرانه در لیست فروش دیده می‌شد. 3 نوع دیزلی که کاری به کارشان نداریم و 4 نوع هم بنزینی. اولی A150 با پیشرانه 1.5 لیتری 95 اسب‌بخاری، دومی A170 با پیشرانه 1.7 لیتری 116 اسب‌بخاری، سومی A200 با پیشرانه دو لیتری 134 اسب‌بخاری و آخری A200 Turbo با همان حجم پیشرانه ولی به قدرت 193 اسب‌بخار. اگرچه در سایت «ستاره ایران» همه این مدل‌ها در قسمت نمایشگاه دیده می‌شود، ولی همان چند دستگاهی هم که فروخته شد، بیشتر دو لیتری استاندارد و توربو بودند. روی مدل استاندارد جعبه‌دنده پنج سرعته دستی و روی نمونه توربو شش سرعته دستی نصب بود.
جعبه‌‌دنده اتوماتیک CVT هم یک آپشن محسوب می‌شد. مرسدس روی نسل دوم تا جایی که می‌شد توانست صدای اگزوز را کمتر کند. عجیب است که روی چنین خودروی ساده و ارزانی سیستم کنترل کشش و برنامه الکتریکی پایداری دیده می‌شد. حتی از درون کابین نیز می‌شد میزان سفتی فنرها را تغییر داد. کد W169 با رینگ‌های سبک‌تر آلیاژی و تایرهای ران-فلت عرضه شد.
این تایرها در صورت سوراخ شدن می‌توانند مسیر معینی را بدون مشکل بپیمایند. اگرچه این به ما مربوط نمی‌شود ولی سال 2003 نمونه F-Cell تمام برقی آن را معرفی کرد. اکثر Aکلاس‌های موجود در ایران متعلق به فیس‌لیفت سال 2008 این خودرو بودند. تغییر چهره‌ای که کمی زبان ظاهری خودرو را گویاتر کرد. تعویض جلوپنجره، رینگ‌ها، سپرها و حتی آینه‌ها باعث شد تا منتقدین بگویند که Aکلاس تقلیدی از Bکلاس است.
سال 2009 یک نمونه منحصر به فرد با «نام ویرایش محدود» به تعداد 5500 دستگاه عرضه شد. این خودرو از نخستین مدل‌های مرسدس بود که با پکیج اقتصادی BlueEFFICIENCY راهی بازار می‌شد.
برای آن دو جفت رینگ 16 اینچی 9 پره آلومینیومی نقره‌ای رنگ تدارک دیده شد. باز هم به ما ربطی ندارد ولی سال 2010 نمونه E-Cell آن رونمایی شد. این مدل برقی با یک بار شارژ می‌توانست 200 کیلومتر حرکت کند. بین خودمان باشد ولی Tesla با آن همه دک و پزش از این فناوری مرسدس‌بنز استفاده می‌کرده است. آمار تیراژ نسل دوم نشان می‌دهد که تا سال 2006 بیش از 370 هزار دستگاه، تا 2009 حدود 750 هزار و تا 2012 تقریباً یک میلیون دستگاه از آن تولید و فروخته شده است.

نسل سوم  W176
 


امان از تیم جدید طراحی مرسدس. بگذریم. همین چند ماه پیش در ژنو رونمایی شد. او کپی برابر اصل کانسپتی است به همین نام که در نمایشگاه شانگهای پرده برداری شده بود. در لحظه رونمایی گفتند که A از این به بعد مخفف Attack  است.
چهره نسل سوم اگرچه خون به جگر می‌کند ولی به کلی از یک دنیای دیگر آمده است. حرف می‌زند. جیغ می‌کشد. نه آلمان، نه تایلند، نه برزیل. از سال 2013 تولیدش را فقط خط تولید مجارستان به عهده می‌گیرد. تا پیش از این Aکلاس برای کسانی بود که خیلی پول نداشتند ولی دلشان بنزسواری می‌خواست. اما حالا با نسل سوم است که این عده به جوانان اسپرت‌پوش و سرخوش تغییر ماهیت داده‌اند. خبر خوب این است که تمام پیشرانه‌های بنزینی این مدل توربوشارژ شده هستند.
جعبه‌دنده‌ها هم یا 6 سرعته دستی و یا 7 سرعته اتوماتیک در نظر گرفته شده‌اند. یکی از مهم‌ترین آپشن‌هایی که روی این مدل دیده می‌شود سیستم نقشه‌یابی 3بعدی است. سیستمی که البته نیاز به ارتباط همیشگی با اینترنت پرسرعت دارد. پورت iPhone در نسل سوم تنها برای شارژ گوشی تعبیه نشده است. با نصب برنامه‌های کاربردی مختلف می‌توان بسیاری از فعالیت‌های پیشرانه را از طریق گوشی تلفن همراه کنترل کرد.

گردآوری: گروه سرگرمی‌سیمرغ
www.seemorgh.com/entertainment
منبع: asrkhabar.com

مطالب جالب دیگر:

محاکمه پزشک ایرانی که زن امریکایی را 14قلو باردار کرده بود!! + عکس
حیوانی عجیب، نتیجه جفت گیری زرافه و گورخر!! + عکس
زنان موجوداتی جان سخت!؟