واقعیت ها و شایعاتی در مورد اسهال
 اسهال یکی از بیماری های رایج و ناراحت کننده های است که معمولا به خودی خود درمان می شود، اما برخی اعتقادات رایج در مورد این بیماری وجود دارد که کاملا اشتباه هستند، در ادامه به انها اشاره می شود

شایعه: موز، سیب، پوره سیب و نان توست به بهبود اسهال کمک می کنند
پوره سیب

این اعتقاد درست نیست. زمانی مردم معتقد بودند خوراکی هایی مانند موز، سیب، پوره سیب و نان توست به درمان اسهال کمک می کنند. اما این مواد غذایی حاوی مواد مغذی کافی مورد نیاز بدن نیستند. در شرایطی که دچار اسهال هستید بدن به چربی و پروتئین هم نیاز دارد. شما می توانید به مدت یک یا دو روز این غذاها را بخورید، اما بهتر است بلافاصله به رژیم عادی خود برگردید. 

بیشتر بدانید : درمان قدم به قدم اسهال

بیشتر بدانید : بخور و نخورها در اسهال و ناراحتی های گوارشی

حقیقت : کم آب شدن بدن یک خطر جدی محسوب می شود 
کودک در حال نوشیدن آب

اسهال باعث می شود آب زیادی از بدن خود را از دست بدهید. از دست آب بدن منجر به کم آبی بدن به ویژه در کودکان می شود. علائم کم آبی بدن در کودکان عبارت است از: تشنگی، خشکی دهان، فرو رفتن بخش نرم سر در نوزادان و کاهش میزان دفع ادرار (کمتر از حد معمول) و گریه کردن بدون اشک. علائم کم آبی بدن در بزرگسالان نیز به همین شکل است به علاوه گود شدن چشم ها و بی حالی. 

در صورت مشاهده علائم کم آبی بدن به پزشک اطلاع دهید. ممکن است پزشک توصیه کند که مایعات، آب، نوشیدنی های بدون کافئین و نوشیدنی های بدون قند و آبمیوه های رقیق شده بنوشید. 


شایعه: واکسن آنفولانزا از بروز اسهال پیشگیری می کند 
تب کردن

آنفولانزای فصلی یا ویروس آنفولانزا می تواند منجر به تب، بدن درد و بیماری عمومی بدن شود، اما به ندرت منجر به بروز اسهال می شود. به طور کل آنفولانزا بیماری مربوط به ریه ها و مسیر تنفسی است. آنچه برخی مردم آنفولانزای معده می نامند می تواند منجر به اسهال شود، اما با آنفولانزای معمول متفاوت است. 

آنفولانزای معده فقط نام آنفولانزا را گرفته و میکروب های زیادی باعث بروز این بیماری می شوند. 


شایعه: اگر اسهال هستید به طور کامل باید از مصرف غذاهای چرب اجتناب کنید 
کره

غذاهای پر روغن و سرخ شده می توانند اسهال را بدتر کنند چرا که هضم آنها دشوار است، اما خوردن کمی چربی سالم به بهبود اسهال کمک می کند. هضم آهسته چربی ها می تواند به کاهش علائم اسهال کمک کند. بنابراین تا زمانی که بدن شما در جذب چربی مشکلی ندارد، می توانید مقدار کمی کره یا تکه کوچکی از گوشت بدون چربی به غذای خود اضافه تا به بهبود علائم اسهال کمک کنید. 


واقعیت : برخی داروها باعث بروز اسهال می شوند 
قرص,دارو

عوارض جانبی برخی داروها اسهال است. به عنوان مثال آنتی بیوتیک ها، داروهای درمان سرطان، داروهای ضد افسردگی، دیابت و فشار خون بالا ممکن است منجر به بروز اسهال شوند. اگر بعد از شروع مصرف یک دارو دچار اسهال شدید، به پزشک خود اطلاع دهید. 


واقعیت : غذاهای شیرین و حاوی قند اسهال را بدتر می کنند 
قند,انواع قند

برخی افراد در هنگام ابتلا به سهال برای جبران آب از دست رفته بدن شروع به مصرف نوشیدنی های ورزشی و نوشابه می کنند که هر دو حاوی قند زیادی هستند. اما غذاها و نوشیدنی های حاوی قند – حتی قند طبیعی موجود در میوه ها – ممکن است علائم اسهال را بدتر کنند.  در زمان هضم غذا، قند مایعات را به سمت روده می کشاند و مدفوع را رقیق تر می کند. برخی جایگزین های قند مانند سوربیتول هم ممکن است همین خاصیت را داشته باشند. 


شایعه : دندان در آوردن کودکان باعث اسهال شدن آنها می شود
 دندان در اوردن کودک

بسیاری از والدین معتقدند که دندان در آوردن باعث اسهال شدن نوزادشان می شود. اما متخصصان کودک این اعتقاد را ندارند. کودک در هنگام دندان درآوردن ممکن است تحریک پذیر و بدخلق شود. اما اگر در این زمان علاوه بر تحریک پذیری و بدخلقی، دچار اسهال هم شده حتما به پزشک اطلاع دهید. 


واقعیت : غذاهای حاوی فیبر به درمان اسهال کمک می کنند 
موز

فیبر به درمان اسهال کمک می کند، اما بستگی به نوع فیبری دارد که مصرف می کنید. فیبر محلول، که در لوبیا، نخود فرنگی و جو، میوه های پوست کنده و سبزی های پخته یافت می شود، آب موجود در روده را جذب کرده و باعث سفت تر شدن مدفوع می شود. اما فیبر نامحلول که در پوست میوه ها و سبزیجات، غلات سبوس دار و سبوس گندم وجود دارد، در هنگام ورود به روده سرعت حرکت روده را افزایش می دهند.


واقعیت : قهوه باعث بدتر شدن اسهال می شود 
قهوه,کافئین

کافئین موجود در قهوه، چای، نوشیدنی های بدون گاز و شکلات باعث بیشتر شدن حرکت روده می شود. کافئین در روده مانند یک محرک عمل می کند و سرعت هضم غذا را بالا می برد و باعث می شود روده سریعتر خالی شود. گرچه قهوه بدون کافئین کمتر از حالت معمول کافئین دارد، اما آنقدر هست که روده را تحریک کرده و باعث بدتر شدن اسهال شود. 


شایعه: هنگام ابتلا به اسهال بلافاصله باید دارو مصرف کنید
دارو,شربت

اغلب اسهال به خودی خود برطرف می شود، بنابراین معمولا درمان لازم نیست. اما برخی داروهای بدون نسخه برای اسهال به بهبود علائم کمک می کنند. در صورتی که علاوه بر اسهال دچار تتب یا علائم دیگری هم هستید، مانند مشاهده خون در مدفوع، از مصرف داروهای بدون نسخه اجتناب کنید. به کودکان داروی اسهال ندهید، مگر اینکه پزشک توصیه کرده باشد. 


واقعیت : شستن دست ها به درمان سریعتر اسهال کمک می کند 
شستن دست ها

به گفته متخصصین سلامت عمومی، شستن دست ها بهترین راه برای مقابله با میکروب هایی است که باعث بروز اسهال شده اند. بررسی ها نشان داده اند که شستن دست ها از انتقال اسهال عفونی تا 40 درصد پیشگیری می کند. 


واقعیت : ماست به درمان اسهال کمک می کند 
ماست

ماست به افراد بیمار کمک می کند سریعتر بتوانند از شر اسهال خلاص شوند. باکتری مفید، زنده و طبیعی موجود در برخی ماست ها Lactobacillus acidophilus نامیده می شوند که به بهبود سلامت گوارش کمک می کنند. برخی بررسی ها نشان داده اند که ماست با باکتری زنده و فعال کشت شده می تواند از بروز اسهال ناشی از آنتی بیوتیک ها پیشگیری کند. 


بیشتر بدانید : وقتی اسهال هستیم چی باید بخوریم؟

بیشتر بدانید : اسهال|درمان خانگی اسهال, علت و علایم در نوزادان, کودکان و بزرگسالان

بیشتر بدانید : اسهال و انواع اسهال که سلامت شما را تحت تاثیر قرار می دهند

بیشتر بدانید : سرکه سیب اسهال را درمان می کند؟ + درمان اسهال

بیشتر بدانید : درمان سریع اسهال در مسافرت با چه غذاهایی امکانپذیر است؟

بیشتر بدانید : سلامت روده ها چطور بر سلامت کلی بدن تاثیر می گذارد


تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ