منتظر نمانید تا ویروس ها و دیگر عفونت های باکتریایی به شما حمله کنند! از همین حالا دوپینگ کنید!

زمستان: ویتامین هایی که می‌توانید با آنها دوپینگ کنید!

 علاوه بر مکمل های غذایی، خود مواد خوراکی هم قادر به تقویت سیستم دفاعی بدن شما به کمک ویتامین ها و مواد معدنی شان هستند. با رعایت تغذیه ای متعادل و متنوع، با در الویت قرار دادن برخی مواد خوراکی، سیستم دفاعی بدن تان در برابر بیماری های زمستانی تقویت می‌شود.

به طور خلاصه، تغذیۀ شما در زمستان اهمیت ویژه ای در تأمین ویتامین ها دارد

ویتامین C: ستارۀ زمستان
ویتامین C در تحریک سیستم دفاعی بدن ما، بی رقیب است. بنابراین کمک بسیار خوبی به بدن در مقابل عفونت هاست. به یاد داشته باشید که ویتامین C به طور ویژه به سیگاری ها توصیه می‌شود. در واقع، تنباکو در از بین بردن این ویتامین سهیم است، در نتیجه سیگاری ها همیشه دچار کمبود این ویتامین هستند. ویتامین C را در کدام خوراکی ها می‌توان یافت؟ در میوه ها (مرکبات، کیوی، انگور فرنگی سیاه، گلابی هندی)، جعفری و سبزیجات سبز (کاهو، کلم، فلفل شیرین، ترشک).

ویتامین B6: در مقابل استرس
ویتامین B6 فعالیت ویتامین C را شدت می‌بخشد و باعث مقاومت بهتر در مقابل استرس می‌شود. اصلی ترین منابع ویتامین B6 عبارتند از: خمیر مایه، دانۀ گندم، گوشت قرمز و انواع ماهی ها.

ویتامین B12: ضد خستگی
ویتامین B12 به مبارزه با خستگی کمک می‌کند و جذب آهن را آسان می‌سازد. مهم ترین منابع تأمین ویتامین B12: دل و جگر، کله پاچه، تخم مرغ، شیر و مشتقات آن هستند.

آهن: ضد عفونت های ORL
کمبود آهن، خصوصاً در بین کودکان و زنان باعث بروز عفونت های ORL مکرر می‌شود. باید بدانید که آهن خوراکی به شکل مکمل های غذایی بهتر جذب می‌شود. به خاطر داشته باشید که چای مانع از جذب آهن می‌گردد. بنابراین از نوشیدن چای بعد از صرف یک غذای سرشار از آهن بپرهیزید. اصلی ترین خوراکی های حاوی آهن عبارتند از: پودینگ سیاه، گوشت قرمز، جگر و مغز پرندگان. نکتۀ مهم: یک تکه پودینگ سیاه برای ده روز و یک برش از جگر پرندگان برای یک هفته، مانع از کمبود آهن در بدن شما می‌شود.

روی: در مرکز دفاع
روی نقش افزایش دهندۀ گلبول های سفید را دارد، همان طور که می‌دانید گلبول های سفید نیز نقش آفرینان اصلی سیستم دفاعی بدن ما هستند، بنابراین روی اهمیت بسیار ویژه ای دارد. اصلی ترین منابع تأمین روی اینها هستند: انواع گوشت ها، غذاهای دریایی، ماهی ها، غلات و عدس.

منیزیم: ضد استرس
این عنصر به مبارزه با استرس کمک می‌کند، و همان طور که می‌دانیم استرس سیستم دفاعی بدن را ضعیف می‌کند. مهم ترین منابع تأمین منیزیم عبارتند از: غلات کامل (خصوصاً برنج کامل)، میوه های خشک، خشکبار و آجیل (بادام هندی، بادام، گردو)، سویا، انواع ماهی، حبوبات و بعضی از آب های معدنی.

به طور خلاصه، تغذیۀ شما در زمستان اهمیت ویژه ای در تأمین ویتامین ها دارد
تغذیۀ زمستانی شما می‌تواند ویتامین های ضروری برای مبارزه با سرما، خستگی، استرس و همچنین بیماری های دیگر را با خود به همراه داشته باشد! بنابراین باید تغذیۀ متعادلی داشته باشید و وارد کردن میوه ها و سبزیجات را به برنامۀ روزانه تان فراموش نکنید! در واقع، در زمستان، اغلب سبزیجات و میوه های کمتری خورده می‌شوند زیرا این محصولات در این فصل کمیاب تر و گران تر هستند. با این که تمام سبزیجات در بازار وجود دارند، سبزیجاتی که فصل شان نیست، کمتر مورد مصرف قرار می‌گیرند. بنابراین  برای اینکه دلسرد نشوید، سبزیجات فصل را در الویت قرار دهید! در زمستان به کاسنی، کلم، هویج، بروکلی، چغندر، کدو تنبل، کاهو فرنگی و... فکر کنید. در میان میوه ها هم، موز، پرتقال، کیوی، سیب، گلابی، لیچی (یک میوۀ گرمسیری) و... را در الویت قرار دهید. با همۀ اینها اگر هنوز هم فکر می‌کنید که تغذیه تان به اندازۀ کافی متعادل نیست یا احساس خستگی می‌کنید، به فکر مکمل های غذایی هم باشید.
 
تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی :
۱۲ علت خستگی مفرط و راه های غلبه بر آن ها
چرا اینقدر خستهام؟( 7 دلیل احساس خستگی)
عواملی که باعث خستگی می شوند(1)
عواملی که باعث خستگی می شوند(2)
رفع خستگی با نوشيدن آب این میوه