افزایش تعداد رژیم ها خطرناک هستند و تله ای برای سلامتی محسوب می‌شوند!

یک جمع بندی دربارۀ رژیم لاغری

رژیم های یویو، آثار زیان آوری بر سلامتی دارند، این رژیم ها متهم اصلی هستند. هیچ زنی نیست که نخواهد لاغر شود، با این وجود از سال 1997 [در فرانسه] به طور میانگین 3 کیلوگرم وزن خانم ها اضافه شده است. باید دنبال خطایمان بگردیم!

رژیم های لاغری متهم اند
هر سال بسیاری از افراد اقدام به کم کردن وزن می‌کنند در حالی که اصلاً نیازی به این کار ندارند. 30% از زنانی که می‌خواهند لاغر شوند درجۀ تودۀ بدنی «نرمالی» دارند و 15% آنان «لاغر» (درجۀ تودۀ بدنی شان کمتر از 22 است) هستند.

 تمام موارد خطر رژیم های لاغری اخیراً در گزارش ارزشیابی از سوی آژانس ملی سلامت غذایی، محیط زیست و کار فرانسه منتشر شده است. در این رابطه از وزیر بهداشت سئوال شد، او رژیم های غذایی را که بدون اضافه وزن و بدون نظارت پزشکی، فقط به کمک کتاب یا اینترنت گرفته می‌شوند، متهم می‌داند. او به طور ویژه آثار کمابیش شدید این رژیم ها در طولانی مدت بر سلامتی را هدف قرار داده است. 

رژیم های لاغری: عدم تعادل ها و کمبودها
دکتر ژان میشل لسرف، متخصص تغذیه و غدد درون ریز انستیتو پاستور لیل و از اعضای تیم تحقیق، می‌گوید: «این اولین بار است که در تمام دنیا، دربارۀ آثار زیان آور متدهای لاغری هشدار داده می‌شود.» برای اعلام این گزارش، دانشمندان و متخصصان تغذیه 15 تا از عمومی ترین رژیم های لاغری را بررسی و تحلیل کردند، از رژیم کوهن تا دوکان، عام ترین آنها، از آتکینس تا مونتیگانگ را مطالعه کردند و رژیم هایی مانند رژیم سوپ کلم را از نظر گذراندند.

اولین مشاهده: تمام متدهای لاغری نامتعادل و نامتناسب با اصول تغذیه ای هستند و باعث انواع کمبودها می‌شوند. آژانس ملی سلامت تغذیۀ فرانسه اعلام کرده است: «حدود 80% این رژیم ها حاوی پروتئین بیش از حد هستند، 58% آنها سدیم بسیار زیادی دارند، بیش از 50% شان چربی بسیار بالایی دارند، 74% آنها از لحاظ فیبر بسیار فقیر هستند، 61% از این رژیم ها نیاز بدن به آهن را تأمین نمی‌کنند، 50% شان نیاز شما به منیزیم را پوشش نمی‌دهد، 23% آنها جوابگوی نیازتان به کلسیم نیستند و...». 

رژیم های لاغری، در به خطر انداختن سلامت جسمی و روحی نقش دارند
نتیجه گیری از 15 تا از خطرناک ترین رژیم ها غیر ممکن است، حتی اگر این تحلیل اجازۀ طبقه بدنی مراحل مختلف رژیم ها در رابطه با عملکردشان را بدهند. رژیم گرفتن یک امر پیش پا افتاده و بی اهمیت نیست.

دکتر ژان میشل لسرف خاطر نشان می‌کند که: «تمام رژیم های محدود کننده و شدید نتایج شومی بر مجموعۀ عملکرد های بدن شما، خصوصاً استخوان های تان، قلب و کلیه های تان دارند. علاوه بر اینها باعث بر هم خوردن وضعیت روانی هم می‌شوند، خصوصاً اینکه مشکلات رفتاری عمده ای در زمینۀ تغذیه ایجاد می‌کنند.» بنابراین خطرات آنها بر سلامتی متعدد هستند، از جمله: آب شدن تودۀ ماهیچه ای بدون توجه به سطح دریافت پروتئین، کاهش تراکم مواد معدنی استخوان ها که احتمال پوکی استخوان را به شدت افزایش می‌دهد، مشکلات گوارشی گذرا به علت ناکافی بودن فیبر که حتی ممکن است در طولانی مدت منجر به سرطان کولورکتال شود و...

خطرات محدودیت های غذایی
دنبال کردن یک رژیم غذایی ممکن است به میزان شدیدی متابولیسم انرژی بدن تان را به شدت تغییر بدهد: به بیان دیگر تنظیم دریافت و مصرف انرژی تان مختل می‌شود. محرومیت ها و کمبودهای غذایی متعددی را به بدن تان تحمیل می‌کند. متخصص غدد درون ریز تصریح می‌کند: «دربارۀ رفتارها، وارد شیوۀ محرومیت می‌شوید و رفتار تغذیه ای تان را مختل می‌کنید: بدن شما یک صرفه جوی فوق العاده می‌شود و به روند لاغر شدن پایان می‌دهد.»

نتیجه؟ تأکید بر تکرار همان اشتباه های محدود کننده، منبع سرخوردگی و احساس گناه هستند یا باعث گذر از یک رژیم به رژیم دیگر می‌شوند. ناگزیر در یک چرخۀ باطل می‌افتید که همان اثر یویو است، و با افزایش وزن شروع می‌شود (که این افزایش اغلب به شکل چربی است)، این چربی ها از چربی های اولیه مقاوم تر هستند و مدت بیشتری زمان برای آب کردن شان نیاز است. اعداد گویا اند: حدود 80% افرادی که می‌خواهند لاغر شوند، یکی دو ماه بعد از رژیم شان دوباره وزن اضافه می‌کنند!

برای وزن کم کردن، فعالیت جسمی تان بسیار مهم است
دکتر ژان میشل لسرف اخطار می‌دهد و می‌گوید: «در صورت شکست رژیم های تکراری، شاهد از دست دادن اعتماد به نفس و حتی افسردگی هستیم.» او می‌ افزاید: «خطرات دیگری برای افراد خاص تشخیص داده شده اند، خصوصاً سوء تغذیه (افراد مسن)، مشکلات هورمونی (افراد بالغ و ورزشکاران) و اختلال در رشد (جنین، کودکان و جوانان در سن بلوغ).»

هر چه رژیم های بیشتری را پی بگیرید، یا رژیم های دیگر را جانشین آنها نمایید، بیشتر سلامت تان را به خطر می‌اندازید و بیشتر وزن اضافه می‌کنید، خصوصاً اگر فعالیت جسمی نداشته باشید. متخصص رأس گزارش یادآوری می‌کند که: «ورزش کردن باعث ثابت ماندن وزن و حفظ آن برای مدت طولانی می‌شود.» آیا باید این رژیم ها را متوقف کرد؟ بنابر این گزارش بله. دکتر لسرف تصریح می‌کند که چاقی یک بیماری است و درمان ندارد حتی اگر بتوان کمی آن را بهبود بخشید، وی اضافه می‌کند: «چاقی یا اضافه وزن نیازمند درمان مناسب توسط متخصص سلامت است که باید توسط چندین متخصص (پزشک تغذیه، متخصص غدد درون ریز، متخصص رژیم درمانی، روانشناس و...) اتخاذ شود، بنابراین روند کاهش وزن باید تحت نظارت پزشکی باشد.»

الویت با تغذیه ای متنوع و متعادل است
اما با وزن اضافه واقعاً چه کار باید کرد؟ متخصص غدد درون ریز یادآوری می‌کند که: «اگر واقعاً نیاز به لاغر شدن دارید، باید با متخصص مشورت کنید تا او آزمایش های لازم را از شما بگیرد و رژیمی مناسب با شرایط تان (ذائقه، سبک زندگی، رابطه با تغذیه، درمان هاو...) به شما بدهد.» در ا بتدا قبل از هر چیز، باید روند چاق شدن تان متوقف شود سپس وزن مناسب تان را به دست بیاورید. این متخصص توصیه می‌کند: «برای این کار، ضروری است که یک رژیم غذایی متعادل و متنوع داشته باشید که مراقب باشد دریافت انرژی تان از مصرف روزانه تان بیشتر نشود. ضمناً انجام یک فعالیت ورزشی منظم برای تقویت متابولیسم انرژی بدنی تان ضروری است.»

یک ارزشیابی جمعی
هدف از این گزارش دادن نشانی هایی برای تشخیص بهتر نتایج رژیم های لاغری است تا جامعه بتواند بهترین برنامه را برای آیندۀ تغذیه ای جامعه تدارک ببیند.
این گزارش محصول یک ارزشیابی جمعی است که توسط گروهی از دانشمندان و متخصصان تغذیه انجام شده است.
 
تهیه وترجمه  : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی:

تناسب اندام با فکری جدید!!
بدون هزینه تنی سالم داشته باشید!!

چرا هر کاری می کنم وزنم کم نمیشود؟

طرفداران فست فود چگونه لاغر شوند؟!

هم پس انداز کنید و هم سلامتی را به خود بازگردانید!!