در روزهای گرم و طولانی تابستان در سبک زندگی افراد تغییراتی ایجاد می شود که یکی از این تغییرات در شیوه تغذیه است.

 

در روزهای گرم میزان تعریق بدن افزایش می یابد که دفع بیشتر سدیم و انرژی از بدن می تواند به بروز مشکلاتی مثل سوء تغذیه، لاغری و... منجر شود و از سوی دیگر با کاهش فعالیت جسمی به علت حرارت بالای هوا و تمایل به مصرف نوشیدنی های مضر، باعث چاقی شود.

به گفته یک کارشناس تغذیه و رژیم درمانی، تعریق زیاد در روزهای گرم تابستان نسبت به فصول سرد منجر به از دست دادن قسمتی از آب بدن می شود که این مسئله به ویژه برای افرادی که زمان زیادی را در خارج از خانه و در هوای گرم تابستان صرف می کنند یا افرادی که تحرک جسمی زیادی دارند و به علت تعریق شدید آب زیادی از دست می دهند، اهمیت بیشتری دارد.

«اصغری» با اشاره به نقش بسیار مهم آب در سلامت افراد تاکید کرد: برای جبران کم آبی و پیشگیری از اتلاف آب بدن در فصل تابستان، لازم است مصرف آب و مایعات افزایش یابد به علاوه افراد می توانند در روزهای گرم از آب سبزی هایی مثل هویج و گوجه فرنگی، آب میوه های تازه و مواد غذایی حاوی آب فراوان بیشتر استفاده کنند که علاوه بر تامین آب از دست رفته، در رفع یبوست و رساندن ویتامین های مختلف و املاح به بدن نیزموثر است.

مصرف پودرهای شربت محدود شود

وی گفت: متاسفانه در فصل تابستان تمایل به مصرف نوشابه های گازدار یا پودرهای آماده برای تهیه شربت افزایش می یابد در حالی که این قبیل آشامیدنی ها به علت داشتن قند زیاد، موجب افزایش وزن و چاقی می شود و همچنین به دلیل داشتن مواد افزودنی مثل اسانس، رنگ و نگهدارنده ها مضر است.

به گفته وی، یکی از عادت های نادرست تغذیه ای بسیاری از افراد به ویژه کودکان و نوجوانان در فصل تابستان نوشیدن آب، انواع مایعات و نوشیدنی ها به مقدار زیاد همراه با غذاست که این مسئله مشکلاتی را در تغذیه و سلامت به وجود می آورد که یکی از آن ها کاهش موقت اشتهاست که مانع مصرف غذای اصلی می شود و در این مواقع فرد بعد از مدت کوتاهی دوباره گرسنه می شود و به خوردن مواد پر کالری و فاقد ارزش تغذیه ای اقدام می کند که نتیجه آن چاقی، سوء تغذیه و عوارض دیگر است.

وی افزود: علاوه بر این به علت مصرف زیاد مایعات به همراه غذا، شیره های گوارشی رقیق می شود و هضم کامل مواد غذایی انجام نمی شود و مواد هضم نشده بدون جذب از بدن خارج و در نهایت باعث سوء تغذیه و اختلال در سلامت می شود. وی یکی دیگر از آثار منفی تعریق زیاد در فصل تابستان را دفع سدیم عنوان کرد که اگر جبران نشود فرد را در معرض کمبود این ماده مصرفی که در تحریک های عصبی و کنترل انقباض های عضلانی نقش دارد، قرار می دهد.

افزایش وزن در روزهای گرم تابستان

این کارشناس از دست دادن انرژی را از دیگر نتایج تعریق دانست و گفت: در این حالت اگر تعریق زیاد موجب کاهش وزن و لاغری در شخص شود باید از مواد پر کالری مفید استفاده کرد تا کاهش وزن جبران شود به علاوه این مسئله در افراد لاغر بیشتر بروز می کند و در واقع تعریق زیاد موجب کاهش بیشتر وزن افراد لاغر می شود.

وی با اشاره به تحرک کمتر برخی افراد در فصل تابستان به علت تعطیلی مدارس، دانشگاه ها، افزایش درجه حرارت هوا و... گفت: محدود کردن فعالیت جسمی به صرف انرژی کمتر منجر می شود و احتمال افزایش وزن را بیشتر می کند بنابراین در این موارد باید از مواد پر کالری کمتر استفاده کرد. وی با اشاره به شیوع مصرف مواد چاق کننده مثل بستنی، نوشابه های شیرین، شربت، آب میوه های آماده و نوشابه های گازدار در فصل تابستان و نقش آن در افزایش وزن توصیه کرد: برای اطلاع از چگونگی وضعیت کالری مصرفی، وزن مرتب کنترل شود.

کم اشتهایی در تابستان

 

وی درباره افرادی که در فصل تابستان اشتهای خود را از دست می دهند هم گفت: این قبیل افراد چون قادر به مصرف غذای کافی و مناسب نیستند نمی توانند نیازهای تغذیه ای خود را از طریق غذا تامین کنند بنابراین در معرض کمبودهای تغذیه ای قرار می گیرند، در چنین مواردی فرد باید برای آزمایش های دقیق پزشکی و پاراکلینیکی اقدام کند چون علاوه بر گرمای هوا، وجود عفونت، بیماری خاص و مشکلات روحی هم می تواند به کم اشتهایی منجر شود.

به گفته «اصغری»، افرادی که به گرما حساس هستند و در مقابل حرارت های بالای هوا مقاومت زیادی ندارند بهتر است تا حد امکان ساعاتی از روز که حرارت به حداکثر می رسد در محل های گرم و زیر نور آفتاب قرار نگیرند به علاوه این گروه افراد بهتر است در وعده صبحانه و شام که هوا خنک تر است غذای کامل و در وعده ناهار از غذاهای سبک تر و ساده تر استفاده کنند.

وی توصیه کرد: این افراد شام خود را در آخر شب و به فاصله نزدیک به زمان خواب صرف نکنند چون این مسئله به اختلالات هاضمه و بی خوابی منجر می شود.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : Salamt.ir

مطالب پیشنهادی:

خوراکی های انرژی زا

بهترین و بدترین روغن های خوراکی
13 خوراکی اعجاب آور برای افزایش طول عمر

خوراکی های مفید برای شفاف شدن مو،پوست،علیه شکنندگی ناخن

خوراکی با خاصیت ضد عفونی کننده